امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10036 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

بخش هنرهای تجسمی و نمایشگاه آثار منتخب یادواره ملی «طلوع خرداد» افتتاح شد

بخش هنرهای تجسمی و نمایشگاه آثار منتخب راه یافتگان به بخش مسابقه این بخش از سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» طی مراسمی با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان پاکدشت افتتاح شد.
بخش هنرهای تجسمی و نمایشگاه آثار منتخب یادواره ملی «طلوع خرداد» افتتاح شد

به گزارش خبرایران  به نقل از کمیته اطلاع رسانی یادواره ملی «طلوع خرداد»، این مراسم ظهر یکشنبه 17 خرداد 94 در فرهنگسرای شهدای پاکدشت با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و رئیس ستاد یادواره، محمدحسین اسماعیلی دبیرکل و حمید آرمان مهر دبیر اجرایی یادواره، علیرضا قاسمی فرزاد و محسن خوانساری فرمانداران شهرستانهای پاکدشت و ورامین و اعضای شورای سیاستگذاری سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» در فرهنگسرای شهدای پاکدشت برگزار شد.

 

آمار رسمی بخش هنرهای تجسمی اعلام شد

 

دبیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» در این مراسم اعلام کرد: 352 اثر تجسمی در شش رشته نقاشی، خوشنویسی، نقاشی خط، نگارگری، پوستر و تصویرسازی توسط 142 هنرمند به دبیرخانه این بخش رسید.

حمید محسن وند در خصوص راه یافتگان به بخش نمایشگاهی نیز گفت: پس از داوری اولیه، 98 هنرمند به بخش پایانی راه پیدا کردند و هیئت داوران 171 اثر از آثار ارسال شده را شایسته حضور در نمایشگاه بخش هنرهای تجسمی دانستند.

وی ادامه داد: این آثار شامل 39 اثر در بخش نقاشی، 37 اثر در بخش خوشنویسی، 35 اثر در بخش نقاشی خط، 20 اثر در بخش نگارگری، 17 اثر در بخش پوستر و 23 اثر در بخش تصویرسازی حضور دارند.

دبیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» خاطرنشان کرد: متأسفانه 18 اثر در زمان تعیین شده به دبیرخانه این بخش ارسال نشد و به همین دلیل، شاهد حضورشان در نمایشگاه نیستیم.

 

یادواره «طلوع خرداد» فرصتی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: برگزاری یادواره ی فرهنگی هنری «طلوع خرداد» می‌تواند نقطه عطفی برای بروز و ظهور ظرفیت ها و فعالیت‌های ادبی هنری در حوزه انقلاب اسلامی باشد و از همین رهگذر نیز می تواند به معرفی هر چه بیشتر و اثربخش تر این واقعه مهم  بپردازد که فرصتی  برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

 

برزین ضرغامی افزود: یادواره «طلوع خرداد»  فرصتی برای گرامی‌داشت و تکریم نمادها و عوامل هویت‌بخشی است که در قالب هنرهای مختلف، ظرایف و طبایع لطیف هنری جلوه و نمود داشته‌ و نیز تلاشی برای معرفی ریشه های انقلاب اسلامی مانند قیام 15 خرداد و تبیین چهره‌ منحصر به فرد این انقلاب یعنی حضرت امام خمینی(ره) است.

برگزاری یادواره «طلوع خرداد» به ارتقای فکری نسل جوان کمک می کند

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم بیان داشت: برگزاری یادواره های بزرگ و ملی مانند «طلوع خرداد» به ارتقای فکری نسل جوان کمک می کند و آنها را در مقابل انحرافات تاریخی و فکری هدایت می کند.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی ادامه داد: جوانان ما در قالب هنر با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایرانی، توانایی ایجاد انقلابی بزرگ در ابعاد انقلاب اسلامی، در فرهنگ و هنر مدرن امروز جهان دارند.

لازم به ذکر است، از بخش های جالب توجه این مراسم باشکوه، هنرنمایی انتزاعی نصرالله حیدری، سکینه حسینی و الناز حیدری بودکه با تشویق فراوان حضار و اهدای سکه بهار آزادی توسط معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه شد.

تجلیل از مرحومه پریسا پیروان استاد فقید هنرهای تجسمی شهرستان پاکدشت و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان شهرستانهای ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت نیز از بخشهای دیگر این مراسم بود.

گفتنی است، محورهای اصلی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) ؛ انقلاب اسلامی در آیینه فرهنگ و ادب و هنر؛ نقش حماسه عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی؛ نقش زنان در قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی؛ توجه ویژه به جایگاه قیام ۱۵ خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی؛ نقش مردم ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت در قیام ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی؛ نقش مرجعیت و روحانیت در قیام ۱۵ خرداد و شخصیت های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است.

بخش هنرهای تجسمی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» از ۱۷ خرداد ۹۴ در شش رشته نقاشی، خوشنویسی، گرافیک شامل دو رشته پوستر و تصویرسازی، نقاشی خط و نگارگری در شهرستان پاکدشت آغاز شد؛ بخش داستان، شعر و کتاب نیز از ۲۴ خرداد در شهرستان قرچک؛ بخش فیلم و عکس از ۱۸ تا 20 خرداد در شهرستان پیشوا، بخش سرودهای انقلابی و تواشیح از ۱۹ خرداد و بخش تئاتر از ۲۱ خرداد در شهرستان ورامین برگزار می شود.

اختتامیه سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» نیز ۲۵ خردادماه در ورامین برگزار می شود که دبیرخانه مرکزی و دائمی این یادواره ملی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین مستقر است.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب