امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10055 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

روحانی در دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست:

قدم‌های خوبی راجع به دریاچه ارومیه برداشته شده /آثار جایگزینی بنزین یورو ۴ به جای بنزین پتروشیمی را در کلانشهرها می‌بینید/ مهم نیست دیگران چه شعاری می‌دهند

خبرایران: رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنهایی که تحریم را بر ما تحمیل کرده‌اند، ظلم بزرگی بر این ملت روا داشته‌اند، گفت: عده‌ای در آغاز معنای این تحریم را نمی‌دانستند حالا اینکه دیگران چه می‌گویند و چه شعاری می‌دهند مهم نیست. در همه دنیا این وجود دارد.
قدم‌های خوبی راجع به دریاچه ارومیه برداشته شده /آثار جایگزینی بنزین یورو ۴ به جای بنزین پتروشیمی را در کلانشهرها می‌بینید/ مهم نیست دیگران چه شعاری می‌دهند
به گزارش خبرایران، حسن روحانی رئیس‌جمور کشورمان صبح امروز در دهمین دوره جایزه محیط زیست طی سخنانی اظهار داشت: ما ابزار جدید را برای زندگی راحت‌تر تولید کردیم اما کمتر به این فکر شد که این ابزار بر روی محیط زیست آثار مفید و مضری دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ورود صنعت آثار مضری بر محیط زیست داشته است، یادآور شد: اگر تدبیر نکرده و به آینده نگاه نکنیم حتما دچار مشکل خواهیم شد. چرا که طبیعت قانونی دارد و نمی‌توان آن را به هم زد چرا که این قانون، قانون خداوند است و جنگیدن با آن منجر به شکست می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز حفظ آب، خاک و هوا جزء موارد مهم امر به معروف است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر را در چند حکم الهی خلاصه کرده‌ایم، معروف یعنی همه شایسته‌ها و منکر به معنای همه زشتی‌هاست از این رو کسی که زمین و آب را آلوده می‌کند نهی از منکر جایش اینجاست.

روحانی بر همین اساس گفت: ما باید نسبت به طبیعت احساس وظیفه دینی،‌ شرعی، اجتماعی، انسانی و ملی کنیم؛ حتما در زمینه محیط زیست دولت به تنهایی ناموفق خواهد بود و در همه امور نیز چنین است. از این رو دولت جایی موفق است که همه احساس مسئولیت کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما باید بتوانیم سوختی که حداقل آلودگی را دارد در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: در این کار دولت قدم‌های خوبی برداشته است که بنزین پتروشیمی را کنار گذاشته و بنزین یورو 4 را در کلان‌شهرها در اختیار مردم گذاشت، استانداردها را شروع کرد و سخت‌گیری‌هایی را در این راستا انجام داد که آثارش را دیدید.

وی در عین حال مشکلات در کلان‌شهرها را بسیار زیاد دانست و تأکید کرد: باید این موضوعاتی که گفته شد ادامه پیدا کند و جلو برویم.

روحانی با بیان اینکه در سال 93 برای اسقاط خودروهایی که باید اسقاط می ‌شد، قدم‌های خوبی برداشتیم، افزود: بیش از 250 هزار دستگاه اسقاط شد که متأسفانه در سال‌های قبل به این امر بی‌توجهی می‌شد.

رئیس جمهور با اشاره به منابع مشترک انرژی با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: آنها از این منابع استفاده می‌کردند اما ما این استفاده را نداشتیم که در این راستا نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و خواهد شد چرا که این امر باعث می‌شود گاز بیشتری را تولید کنیم.

وی در ادامه سخناش به موضوع رودخانه‌ها و تالاب‌ها اشاره و تصریح کرد: خوشحالم در اولین جلسه هیأت دولت یازدهم مصوبه ما در خصوص دریاچه ارومیه بود و این نشان می‌داد که این دولت، دولت محیط زیست است.

روحانی با تأکید بر اینکه قدم‌های خوبی راجع به دریاچه ارومیه برداشته شده است، گفت: مگر می‌شود زاینده‌رود را رها کرد البته نه به خاطر زیبایی نصف جهان بلکه به خاطر حیات در آن منطقه و مگر می‌شود رودخانه‌ها و تالاب‌های دیگر را رها کرد. نمی‌‌شود به هامون بی‌توجه بود.

روحانی با اشاره به حوادث غیرطبیعی گفت: چطور این حوادث به گناه ارتباط دارد باید گفت در بسیاری از روایات آمده است که آب را آلوده نکنیم و زمین را نیز آلوده نکنیم. چرا که اینها هم جزء گناه‌ها محسوب می‌شوند.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: اگر تا دیروز آب را آلوده می‌‌کرده‌ایم امروز باید بازگشت و عمل صالح داشته و آن را جبران کنیم؛ همانطور که صنعت هم آمده و محیط زیست را خراب کرده همین فناوری باید آن را درست کند و بر روی بنزین و اتومبیل و هواپیما اثر بگذارد.

روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه آنهایی که تحریم را بر ما تحمیل کردند ظلم بزرگی بر این ملت روا داشته‌اند، افزود: عده‌‌ای اول نمی‌دانستند که تحریم چگونه است و می‌گفتند چیزی نیست در حالی که این موضوع مانند کسی بود که تب کمی داشت اما بعد او را راهی بیمارستان کرد.

رئیس جمهور در عین حال تأکید کرد: البته این به معنای تسلیم شدن در برابر حرف ناحق آنها نیست بلکه ما در برابر مشکل باید حرکت کرده و قدم به قدم جلو برویم. حالا اینکه دیگران چه می‌گویند و چه شعاری می‌دهند مهم نیست و در همه دنیا هم این وجود دارد. باید اتکا به خداوند داشت.

روحانی در پایان، مسئله محیط زیست را جزء مسائل بسیار مهم کشورمان دانست و گفت: محیط‌بانان هم کار بزرگی انجام می‌دهند و در واقع برای کل ملت ایران و حفظ زندگی و سلامت آنها کار انجام می دهند که این یک کار ملی است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب