امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10056 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر آموزش و پرورش خبرداد؛

فعالیت پایگاه‌های تابستانی بدون دریافت وجه / اعزام دانش‌آموزان به اردوهای عتبات عالیات/ تابستان با نشاط با کسب یک مهارت / فعالیت 650 دارالقرآن در سطح کشور

خبرایران: ‌‌حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: فعالیت پایگاه‌های تابستانی بدون دریافت وجه است و فعالیت در پایگاه‌های تابستانی دولتی به صورت رایگان است و خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند وجوهی را پرداخت کنند تنها هزینه اردوها آن هم با قیمت تمام شده و رضایت خانواده‌ها اخذ می‌شود.
فعالیت پایگاه‌های تابستانی بدون دریافت وجه / اعزام دانش‌آموزان به اردوهای عتبات عالیات/ تابستان با نشاط با کسب یک مهارت / فعالیت 650 دارالقرآن در سطح کشور

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری تشریح برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان  امروز 17 خرداد با حضور«حمیدرضا کفاش»معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و اصخاب رسانه در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار و دراین نشست خبری «حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری اردوهای متعدد برای دانش‌آموزان در فصل تابستان، اظهارداشت: اردوی عملی و کاربردی مربیان پیشتاز و فرزانه با حضور 3 هزار نفر در هفته اول شهریور ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شودبرگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، برپایی کلاس‌های مختلف فرهنگی و هنری، فعالیت‌های ورزشی، اجرای پژوهش‌های دانش‌آموزی، برگزاری اردوهای سازندگی و هجرت 3، و کلاس‌های مهارت فنی و حرفه‌ای از نمونه برنامه‌های تابستانی است.

کفاش با بیان اینکه 20 هزار نفر از دانش‌آموزان پیشتاز و فرزانه از تشکل‌های دانش‌آموزی برنامه اردویی خاص در فصل تابستان خواهند داشت، افزود: در اعتکاف رمضانیه امسال که در دهه آخر ماه مبارک برگزار می‌شود 30 هزار دانش‌آموز حضور خواهند داشت و آموزش خبرنگاران دانش‌آموز پانا به ظرفیت 10 هزار نفر در تابستان، برگزاری کارگاه مهارت‌های اجتماعی با ظرفیت 100 هزار نفر توسط سازمان دانش‌آموزی و برگزاری اردوی دانش‌آموزان نماینده مجلس هفتم دانش‌آموزی در مشهد مقدس از دیگر فعالیت‌های تابستان خواهد بود.

وی با بیان اینکه اردوی دانش‌آموزان مناطق مرزی به صورت رایگان و با هزینه آموزش و پرورش به ظرفیت 1400 نفر در مشهد برگزار می‌شود، تصریح کرد: همچنین 1300 نفر از دانش‌آموزان تشکل‌های مختلف در فصل تابستان در دیگر اردوهای آموزش و پرورش حضور خواهند داشت.

کفاش با اشاره به حضور گسترده دانش‌آموزان در برنامه‌های تابستانی تصریح کرد: همایش شوراهای دانش آموزی با حضور 1400 دانش‌آموز دختر و پسر، برگزاری همایش رؤسای کانون‌های فرهنگی تربیتی با حضور 1200 نفر، حضور 15 هزار دانش‌آموز مناطق محروم در اردوهای مختلف با همکاری بنیاد خیریه علوی و برگزاری اردوی زیارت اولی‌ها در مشهد مقدس با ظرفیت 8 هزار نفر از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش از اعزام دانش‌آموزان به اردوهای عتبات عالیات خبر داد و افزود: در این اردوها دانش‌آموزان دختر به همراه مادر و دانش‌آموزان پسر به همراه پدر حضور دارند و براساس تسهیلاتی که در نظر گرفته شده است می‌توانند با تخفیف به این سفر معنوی اعزام شوند. ظرفیت اعزام برای سال 94، 5 هزار نفر خواهد بود.وی در پاسخ پرسشی مبنی بر نتیجه طرح یک روز بدون کیف و کتاب(یک روز با نشاط در مدرسه) گفت: نتیجه ارزیابی مشخص و حاکی از مثبت بودن آن است؛ این طرح در 2 هزار و 151 پایگاه بانشاط در مدارس ابتدایی کشور انجام شد و پژوهش‌ها آثار مثبت آن را نشان می‌دهد. اما تنها مشکل این طرح در حال حاضر، موضوع اعتبار آن است.

کفاش با اشاره به برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای دانش‌آموزان در فصل تابستان، بیان کرد: هر سال بخشنامه‌ای به مراکز میراث فرهنگی استان‌ها ارسال می‌شود و خواهان حداقل دریافتی و یا رایگان انجام شدن بازدیدها برای دانش آموزان در تابستان هستیم.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های تقویتی مدارس در فصل تابستان هم گفت: با تصویب انجمن اولیا و مربیان مدارس می‌توانند کلاس‌های تقویتی را در مدارس و در تابستان برگزار کنند. اما برگزاری کلاس‌های تقویتی و کنکور در پایگاه‌های تابستانی ممنوع است.

کفاش در پاسخی مبنی بر جذب 5 هزار معلم قرآن و میزان تخصص آنها گفت: اصل جذب 5 هزار نیروی قرآنی مثبت بود و این افراد بر اساس دستورالعمل خاص خودش و بدون در نظر گرفتن مدارج تحصیلی جذب شدند و شرط جذب این بود که قرائت حرفه‌ای قرآن را بلد باشند یا اینکه حافظ قرآن باشند و افراد بسیاری از نیرو‌های جذب شده این شرایط را دارند و بسیاری نیز حافظ و قاری قرآن هستند که از چهره‌ها ملی، کشوری و استانی هستند و جزو نیروهای سرآمد در پرورشی محسوب می‌شوند. دراین بین نیروهایی داریم که خارج از ضابطه جذب شده‌اند اما به طور کلی مجموعه آنها عضوی از آموزش و پرورش هستند و صحبت‌های وزیر در خصوص آموزش و توانمندسازی برخی از این افراد صحیح است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص سرنوشت این افراد هم گفت: این افراد در آموزش و پرورش باقی خواهند ماند و ادامه خدمت می‌دهند. برخی از آنها که دچار ضعف هستند که برگزاری دوره‌های آموزشی توسط سایر معلمان قرآنی مطرح، برای افزایش سطح معلومات شرکت خواهند کرد.

وی در رابطه با اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان، گفت: مسئول تأمین اوقات فراغت، وزارت کشور و در استان‌ها، استانداری است و مدیران کل آموزش و پرورش یکی از اعضای شورای اوقات فراغت استان هستند و مسئول حقیقی تأمین اوقات فراغت فرزندان در طول تابستان، والدین هستند و خانواده‌ها باید برای اوقات فراغت فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند. هیچ دستگاهی به صورت وظیفه‌ای و اجباری نمی‌تواند در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشد؛ تنها NGOها و دستگاه‌ها به عرضه برنامه‌ها می‌پردازند و خانواده‌ها براساس شرایط، ذوق و سلیقه این برنامه‌ها را انتخاب می‌کنند.

معاون فرهنگی و پرورشی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش در ایام تابستان جشنواره‌ها، یادواره‌ها و فینال مسابقات را برگزار می‌کند، افزود: در کنار این برنامه پایگاه‌های تابستانی را نیز برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی شعار تابستان امسال را «تابستان با نشاط با کسب یک مهارت» اعلام کرد و گفت: تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش در طول تابستان، مبنی بر این است که دانش‌آموزان حداقل یک مهارت را بتوانند یاد گیرند و تعداد پایگاه‌های تابستانی در سال 92، 15 هزار و 39 مرکز بود که این تعداد در سال 93 به 16 هزار و 135 پایگاه افزایش یافت و در سال 94 ، 20 هزار پایگاه تابستانی را برای دانش‌آموزان پیش‌بینی کردیم.

کفاش ادامه داد: تعداد دانش‌آموزانی که در سال 92 تحت پوشش فعالیت‌های تابستانی بودند 2 میلیون و 933 هزار و 722 نفر بود که در سال 93 به 3 میلیون و 543 هزار و 784 نفر رسید و پیش‌بینی می‌کنیم که در تابستان امسال دانش‌آموزان بیشتری در پایگاه‌های تابستانی آموزش و پرورش جذب شوند و بخشی از پایگاه‌های تابستانی، مدارس هستند که ‌باید شرایط ویژه‌ای داشته باشند به عنوان مثال دارای وسایل خنک کننده، امکانات ورزشی، فضای مجازی و کلاس جذاب باشند و این موارد باید مورد تأیید ستاد تابستانی قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 2 هزار کانون فرهنگی و تربیتی در سطح کشور اظهار کرد: 4 اردوگاه ملی نیز داریم که شامل اردوگاه‌های شهید باهنر تهران، شهید رجایی نیشابور، میرزا کوچک خان رامسر و شهید بهشتی اصفهان است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت 650 دارالقرآن در سطح کشور گفت: این دارالقرآن‌ها نیز در تابستان جزو پایگاه‌های تابستانی هستند؛ ضمن اینکه کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز جزو پایگاه‌های تابستانی محسوب می‌شوند.

وی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که زیر مجموعه معاونت‌های متوسطه و تربیت‌بدنی هستند را جزو پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزان اعلام کرد و گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی شامل بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سازمان جوانان هلال‌احمر و تشکیلات فرزانگان و پیشتازان نیز برای دانش‌آموزان برنامه‌های ویژه‌ای در تابستان دارند که این آمار جزو آمارهایی که اعلام کردم، مطرح نشده و فعالیت پایگاه‌های تابستانی بدون دریافت وجه است و فعالیت در پایگاه‌های تابستانی دولتی به صورت رایگان است و خانواده‌ها در صورت تمایل می‌توانند وجوهی را پرداخت کنند تنها هزینه اردوها آن هم با قیمت تمام شده و رضایت خانواده‌ها اخذ می‌شود.

کفاش در خصوص پایگاه‌های انتخاب رشته کنکور نیز گفت: در تابستان 3 هزار پایگاه انتخاب رشته دانشگاه در نیمه اول مرداد پیش‌بینی شده است که فعالیت این پایگاه‌ها برای دانش‌آموزان کنکوری، رایگان است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب