امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10077 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حميد رضا كاتوزيان خبرداد؛

بحران عمده‌ای تا 35 سال آينده، به لحاظ كمبود منابع هيدروكربنی وجود نخواهد داشت/ روش‌های سنتی و قديمی پاسخگوی نياز بالاي انرژی نیست/ اكتشافات جديد و بهره‌برداری از تكنولوژی‌های روزآمد بازارهای بزرگ‌تری را فراهم می آورد

خبرایران: رييس چهارمين كنگره ملی مهندسی نفت گفت: مطالعات نشان می‌دهد كه تا 35 سال آينده، بحران عمده‌ای به لحاظ كمبود منابع هيدروكربنی وجود نخواهد داشت؛ چراكه بر اساس بررسی‌ها 45 تريليون بشكه منابع درجا شناسايی شده است.
بحران عمده‌ای تا 35 سال آينده، به لحاظ كمبود منابع هيدروكربنی وجود نخواهد داشت/ روش‌های سنتی و قديمی پاسخگوی نياز بالاي انرژی نیست/ اكتشافات جديد و بهره‌برداری از تكنولوژی‌های روزآمد بازارهای بزرگ‌تری را فراهم می آورد

به گزارش خبرنگارخبرایران، «دكتر حميد رضا كاتوزيان» رييس پژوهشگاه صنعت نفت و رييس چهارمين كنگره ملی مهندسی نفت با بيان اين‌كه چالش‌ آينده، چالش رشد تقاضای انرژی است كه جهان با آن مواجه خواهد شد اظهارداشت: به دنبال رشد مصرف، آثار سياسی و تنش‌هاي منطقه‌ای و جهانی نيز به وجود خواهد آمد؛ به ويژه در مناطقي كه منابع هيدروكربني متمركز تر است.

رييس پژوهشگاه صنعت نفت تصريح كرد: مطالعات نشان مي‌دهد كه تا 35 سال آينده، بحران عمده‌اي به لحاظ كمبود منابع هيدروكربني وجود نخواهد داشت؛ چراكه بر اساس بررسي‌ها 45 تريليون بشكه منابع درجا شناسايي شده است.

وی در خصوص لزوم پاسخگويي صحيح به تقاضاي بالاي انرژی گفت : بايد تلاش كنيم، در اكتشاف منابع جديد نفت و گاز بهتر از گذشته عمل كنيم و در قابليت‌های محاسبات كامپيوتری و تحليل داده‌های لرزه‌ نگاری و در تكنيک‌های حفاری چاه‌ها قوی تر شويم.

دكتركاتوزيان بر لزوم توجه به علوم مرتبط با زمين، مكانيک خاک و سنگ، شناسايي سنگ‌هاي حاوی نفت تاكيد كرد و عنوان داشت: همان‌طور كه اكتشاف پارس جنوبي به عنوان يک ميدان غول آساي گازي و يک منبع عظيم انرژي براي ما شغل و رشد اقتصادي به وجود آورد، اكتشافات جديد و بهره‌برداري از تكنولوژي‌هاي روزآمد نيز مي‌تواند بازارهاي بزرگ‌تري را فراهم آورد.

وی با اشاره به پيشرفت‌هاي فناورانه اخير در حوزه بالادستي گفت: سال‌ها پيش مواجهه با ميدان‌هايي كه سنگ و صخره‌هاي محكم و عظيمي داشت، كار بهره‌برداري را متوقف مي‌كرد، اما امروز در سايه رشد تكنولوژي و پيشرفت‌هاي حوزه تحليل داده‌هاي لرزه‌نگاري سه بعدي و چهاربعدي و فن آوري‌هاي جديد در حفاري مي‌توان سختي‌هاي گذشته را جبران كرد.

رييس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه امروزه مشخص شده است كه برداشت از منابع غير متعارف، نيازمند سبک تفكر غير متعارف است، بيان داشت: دستيابي به اين ذخاير، نيازمند فناوري و دانش غير متعارف است و ديگر نمي‌توان با تمسک به روش‌هاي سنتي و قديمي پاسخگوي نياز بالاي انرژي بود.

وی با اشاره به موضوع ازدياد ضريب برداشت اظهار كرد: امروز در صنايع پيشرفته نفت، نرخ برداشت 35 درصد، يك موضوع متعلق به گذشته است، در حالي كه حركت به سمت نرخ برداشت 70 درصد، در برنامه بسياري از شركت‌هاي بزرگ قرار دارد.

كاتوزيان با بيان اين‌كه فرصت‌هاي جديد در پاسخگويي به چالش تقاضاي بالاي انرژي مي‌تواند در رويه‌هاي جديد قراردادي نيز منعكس شود، گفت: همكاري و مشاركت مناسب بين دولت، شركت‌هاي بين‌المللي و شركت‌هاي داخلي عملياتي، در قالب يک قرار منصفانه كه منافع طرفين را تامين مي كند مي‌تواند شكل بگيرد.

وی ادامه داد: موضوع مهم مديريت وهدايت پروژه‌هاي نفتی و گازی است و پروژه‌ها بايد بدون تاخير و با بودجه‌هاي پيش‌بيني شده انجام شوند و اگر چنين شد رهبری پروژه موفق بوده است و بسيار خوش‌بينم كه ما از شرايط سخت و دشوار و روش‌های سنتی، به سمت ترقی و رشد حركت می‌كنيم و عدم قطعيت‌ها، به قطعيت تبديل می‌شوند.

بنابراین گزارش، چهارمين كنگره ملی مهندسی نفت ايران با هدف قراردادن نيازهای روز صنعت نفت و بخش بالادستی و اهداف و محورهای جديد، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 19 و 20 خردادماه در مركز همايش‌های بين‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

 

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب