امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10111 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست شبکه سازی نوآوری در نمایشگاه اینوتکس مطرح شد؛

نوآوری مزیت پایدار رقابتی بنگاهها

خبرایران:نشست بین المللی شبکه سازی نوآوری امروز صبح با حضور حمیدرضا ربیعی؛ رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف، شهاب جوانمردی؛ مدیرعامل شرکت فناپ، وزیر پیشین فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی و همچنین یکی از فعالان فرانسوی در حوزه فناوری های برتر در حاشیه نمایشگاه اینوتکس برگزار شد
 نوآوری مزیت پایدار رقابتی بنگاهها

حمیدرضا ربیعی، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه شریف، با اشاره به نوآوری به عنوان یکی از مسایل کلیدی در توسعه پایدار گفت: آگاهی از دو مساله برای دستیابی به توسعه پایدار حائز اهمیت است؛ نخست اینکه باید دانست فناوری چگونه شکل می گیرد و دوم اینکه چطور باید دست به طراحی سیستمی زد که بکارگیری نوآوری در آن به توسعه پایدار بینجامد.

ربیعی ادامه داد: سه لایه مطرح در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد؛ لایه محتوا، کاربرد و پلت فرم سه لایه شرکت های ارائه دهنده تجهیزات ICT و اپراتورهای شبکه تلفن همراه را تشکیل می دهند که هر یک، نوآوری خاصی برای اکوسیستم خود دارند و دیدگاه درست این است که در هر سه لایه به نوآوری توجه شود.

به گفته وی، نوآوری امری اجتناب ناپذیر است که شرکت ها بدون بهره برداری از آن به ناچار از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ نیز در ادامه این نشست به مساله کاربرد نوآوری در سازمان های بزرگ پرداخت و گفت: مفهوم نوآوری با بنگاه های کوچک به خوبی گره خورده، اما اگر نوآوری، شکل دهنده کسب و کار بنگاه های کوچک است، در سازمان های بزرگ به عنوان یک جزء لاینفک برای ادامه حیات شان تلقی می شود.

وی افزود: وقتی ایران از حیث منابع طبیعی، با کاهش درآمدهای حاصل از خام فروشی مواجه است، با توجه به گسترش مباحث آزادی تجارت، باز شدن مرزها و افزایش رقابت ها، می بینیم که حتی انحصار هم نمی تواند به حفظ جایگاه کسب و کاری بنگاهها کمک زیادی کند. از سوی دیگر، با توجه به ورود مداوم بازیگران جدید، شاهد به صدا درآمدن زنگ خطر برای بنگاه های بزرگ خواهیم بود. در چنین شرایطی، مفهوم نوآوری، دیگر به عنوان یک مزیت پایدار رقابتی بنگاهها تلقی می شود.

مدیرعامل فناپ با اشاره به اینکه نوآوری از دو منظر درون و برون سازمانها قابل بررسی است، گفت: از منظر درونی، سازمان ها برای رشد خود می توانند به نوآوری های درون زا تکیه کنند. اگر کسب و کارها به واسطه تغییرات مداوم و تغییر نیاز مشتریان، قابلیت سازگاری با شرایط جدید را نداشته باشند و پاسخگوی نیازهای جامعه نباشند، نمی توانند مانایی خود را حفظ کنند.

به گفته وی، حفظ نیروهای کلیدی، ارتقای فرهنگ سازمانی و افزایش هم افزایی میان بخش های مختلف، جزء دیگر اهداف نوآوری از منظر درون سازمانی است.

جوانمردی، ورود ایده های جدید، رشد سریع یا خروج از بحران، توسعه کسب و کارهای جدید مرتبط، ارتباط بخش های مختلف زنجیره کسب و کار، تغییر بنیادین کسب و کار و بهره گیری از منافع نوآوری باز را جز اهداف نوآوری برون سازمانی برشمرد.

مدیرعامل فناپ همچنین به چالش های موجود در مواجهه با نوآوری سازمانی اشاره کرد و گفت: ترس از بیان ایده های جدید، احساس بی نیازی به نوآوری، عدم پذیرش ایده های جدید در میان مدیران فعلی و نگاه چارچوب گرفته در نوآوری های درون سازمانی از جمله معضلات و چالش هایی است که سازمان ها برای پذیرش نوآوری با آن رو به رو هستند.

در این نشست وزیر پیشین فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی و همچنین یکی از فعالان فرانسوی در حوزه فناوری های برتر نیز حضور داشتند و با بیان سخنانی، نمونه هایی از پروژه های اجرایی با محوریت کاربردی نوآوری را در کشورهای خود تشریح کردند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب