امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10137 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از سوی میرشجاعیان حسینی؛

عملکرد یکساله دفتر پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد تشریح شد

خبرایران: مشاور معاون وزیر اقتصاد، در آستانه یکساله شدن تشکیل دفتر پایش و بهبود فضای کسب‌وکار و دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، اقدامات انجام شده از سوی این دفتر را تشریح کرد.
عملکرد یکساله دفتر پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد تشریح شد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط‌عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سیدحسین میرشجاعیان حسینی، مشاور معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد با ارائه تاریخچه‌ای از ضرورت و چگونگی تشکیل دفتر پایش و بهبود فضای کسب‌و‌کار گفت: یکی از شعارهای دولت یازدهم «بهبود محیط کسب و کار» بود و این در حالی است که با وجود اینکه تمامی دستگاه‌ها به نوعی متولی این امر هستند، تا پیش از این هیچ نهاد مشخصی برای تولی‌گری این بخش وجود نداشت.

وی افزود: تا قبل از شکل‌گیری دفتر پایش و بهبود فضای کسب و کار، دفتر اصل 44 و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران که به صورت خودجوش و بر اساس ارتباطاتی که با بخش پایشگری فضای کسب‌و‌کار بانک جهانی داشت اقداماتی در این حوزه انجام دادند.

مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد ادامه داد: در دولت یازدهم و در آبان ماه 1392 دفتر پایش و بهبود فضای کسب و کار فعالیتش را به صورت غیر رسمی آغاز و در اردیبهشت سال بعد رسمیت یافته و چارت آن تصویب و فعالیت آن به عنوان پنجمین دفتر معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع شد.

میرشجاعیان افزود: به تازگی دفتر اصل 44 قانون اساسی در معاونت پولی و بانکی ملغی و دبیرخانه آن به معاونت امور اقتصادی اضافه شد و عنوان این دفتر به دفتر «پایش و بهبود فضای کسب و کار و دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» تغییر یافت.

اقدامات وزارت اقتصاد برای رفع مجوزهای زاید و توانمندسازی بخش خصوصی

وی در ادامه به تشریح تکالیف قانونی این دفتر پرداخت و گفت: بر اساس تبصره ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، وزارت اقتصاد مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌ها، رتبه ایران در شاخص‌های بین‌المللی بهبود محیط کسب و کار را ارتقاء بخشد.

میرشجاعیان افزود: ارسال اطلاعات صحیح به سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات اصلاحی در کشور برای بهبود محیط کسب و کار از جمله اقدامات لازم برای این ارتقاء رتبه است.

وی با اشاره به ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه بانک جهانی تصریح کرد: مقرر شد، این دفتر نماینده کلیه دستگاه‌ها برای ارسال اطلاعات به بانک جهانی باشد و در این راستا انجام پنج مکاتبه در سال گذشته و چهار مکاتبه در سال جاری با بانک جهانی، از جمله اقدامات این دفتر برای ارتقاء رتبه ایران در بهبود محیط کسب وکار بود.

مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد یادآور شد: نتیجه این اقدامات باعث شد رتبه ایران از 152 در بین 189 کشور به 130 کاهش پیدا کند که از این 22 رتبه کاهش، 20 رتبه به دلیل تغییر روش‌شناسی بانک جهانی و دو رتبه به‌خاطر انتقال اطلاعات صحیح بوده است.

وی از اداره کل ثبت شرکت‌ها و وزارت نیرو به عنوان دو دستگاهی که در ارتقای رتبه ایران در سال گذشته نقش مهمی داشتند نام برد و تأکید کرد: نگاه ما در بهبود فضای حوزه کسب و کار فقط ارتقای رتبه نیست.

میرشجاعیان در مورد ساماندهی مجوزها نیز گفت: زمانی ساماندهی مجوزها تکلیف قانونی ما شد که قانون جدیدی به نام «قانون اصلاح مواد 1، 6 و 7 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» در 23 تیرماه 1393 توسط مجلس به تصویب رسید.

این قانون هیئتی به نام هیئت «مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» دارد که مکلف است ظرف سه ماه تمامی مجوزهای اقتصادی کشور را جمع‌آوری و احصاء کند.

هیئت مزبور در ادامه، مجوزهای فوق را بر اساس استنادات قانونی مورد بررسی قرار داده و در صورت تشخیص ضرورت حذف برخی مجوزها، قادر است مجوزهایی که بواسطه مقررات بوجود آمده اند را حذف کند.

وی افزود: این هیئت همچنین برای لغو مجوزهایی که مصوبه هیئت‌وزیران را دارند، می‌تواند از این هیئت تقاضای لغو آنها را مطرح کند و یا از هیئت دولت بخواهد برای تغییر برخی قوانین مربوط، لوایحی به مجلس تقدیم کند.

مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد یادآور شد: این هیئت سه ماه پس از تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که 9 عضو دارد و ریاست آن برعهده وزیر اقتصاد و دو نفر نماینده مجلس، رؤسای اتاق‌های تعاون، اصناف و ایران، رؤسا یا نمایندگان دادستانی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به عنوان اعضای این هیئت هستند.

میرشجاعیان افزود: همچنین سایت ایران مجوز به نشانی www.iranmojavvez.ir  با هدف ارتباط همه دستگاه‌های متولی صدور مجوز، توسط این دفتر راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 1900 مجوز توسط این دفتر احصاء شده است گفت: دو قرارداد با پژوهشکده های اقتصاد دانشگاه‌های تربیت مدرس و علامه طباطبایی برای بررسی مجوزها و قراردادی هم با دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برای تسهیل فرآیندها امضاء شده است.

مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد، دبیرخانه این هیات بتواند تا پایان امسال بررسی و ارزیابی 70 درصد مجوزهای کشور را به اتمام برساند.

میرشجاعیان افزود: درخواست از مجموعه وزارت اقتصاد برای اعلام قوانین و مقررات مشخص به معاونت امور اقتصادی و تدوین و ویرایش اول و دوم گزارش مربوط به قوانین و مقررات، از جمله اقدامات دفتر پایش و بهبود فضای کسب و کار بود.

وی در مورد بررسی تجارب بین‌المللی در حوزه ساماندهی مجوزها و مقررات‌زدایی در این دفتر نیز گفت: تاکنون شش گزارش منتشر و گزارش‌های هفتم و هشتم نیز در حال نهایی شدن است که در قالب دو گزارش ماهانه برای 80 مدیر میانی کشور ارسال می‌شود، همچنین تمامی گزارش‌های منتشر شده به صورت تمام متن بر روی سامانه معاونت امور اقتصادی به نشانی www.econo.ir  قابل دسترس می‌باشد.
مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق ماده 70 شروع به برقراری ارتباط الکترونیکی دستگاهها کرده و این کار را با شاخص ثبت مالکیت شروع کردیم.

وی ادامه داد: شهرداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان امور مالیاتی کشور جزو دستگاه‌هایی بودند که دو به دو به هم مرتبط شدند و این تلاش و پیگیری آنان قابل تقدیر است.

میرشجاعیان همچنین از پنجره واحد تجارت فرامرزی به عنوان تکلیف دیگر ماده 70 نام برد و افزود: دستگاه‌ها از لحاظ الکترونیکی به تنهایی خوب رشد کردند ولی به صورت جزیره ای فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در حوزه آموزش و معرفی اداره ثبت شرکت‌ها صورت گرفته که تدوین سه کلیپ ویدیویی آموزشی برای معرفی «سامانه ثبت شرکت‌ها» و «سامانه ثبت تغییرات» توسط دفتر پایش و بهبود محیط کسب و کار از جمله این اقدامات است.

مشاور معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در خاتمه با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار حیطه بسیار بزرگی است تأکید کرد: تعامل با دستگاه‌ها بزرگ‌ترین مشکل در بهبود فضای کسب‌و‌کار است و این موضوع اولویت شماره یک دستگاه‌ها نیست.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب