امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10176 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس‌جمهور در نشست خبری اعلام کرد؛

اسرار کشورمان را حفظ می‌کنیم/ 24 خرداد تعلق به هیچ جناح و حزب و دسته‌ای ندارد/ تحریم‌ها را مدیریت خواهیم کرد/ تنها کار مستشاری علیه تروریسم در سوریه و عراق انجام می‌دهیم/

خبرایران: حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان گفت: معنای کاهش نرخ رشد تورم به معنای ارزانی نیست بلکه به مفهوم آن است که ماشینی که با سرعت به سمت دره می‌رفت، ما آن را به سمت جاده درست بردیم که سرنگون نشود که این ماشین، اقتصاد ایران است.
اسرار کشورمان را حفظ می‌کنیم/ 24 خرداد تعلق به هیچ جناح و حزب و دسته‌ای ندارد/ تحریم‌ها را مدیریت خواهیم کرد/ تنها کار مستشاری علیه تروریسم در سوریه و عراق انجام می‌دهیم/

به گزارش خبرایران، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با درود به روح امام(ره) و شهدا، پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و اظهار داشت: ماه رمضان ماه قیام، صیام، همدلی و برکت برای همه ما خواهد بود و ماه رمضان ماه دوستی‌ها و کنارگذاشتن کینه‌ها، برادری، نزدیکی، اخوت و آشتی و ماه بذل و بخشش است و امیدواریم که ماه رمضان برای ملت ما و همه مسلمانان ماه پرخیر و برکتی باشد

روحانی با تبریک به ملت بزرگ ایران به خاطر سالروز انتخابات حماسه آفرین 24 خرداد سال 92 تصریح کرد:‌ شرایط بسیار حساسی پیش روی کشور ما وجود داشت و در سال گذشته احساس بحران بین‌المللی در روابط خارجی، شرایط سخت اقتصادی پیش روی مردم، شکاف در مسائل اجتماعی و سیاسی بین گروهها و احزاب و جناحها، فضای امنیتی در زمینه فرهنگی و در محیط‌های آموزشی از دغدغه‌های مردم بود و از طرف دیگر بدخواهان تصور می‌کردند با فشارهایی که بر ملت ایران به ناروا تحمیل کرده‌اند، می‌توانند مانع مشارکت آنها و حضورشان پای صندوق‌های آراء شوند.

رئیس جمهور افزود: اما مردم با حضورشان حماسه بزرگ آفریدند و به دنیا اعلام کردند که در این کشور مردم سالاری حاکم است و هوشیاری ملت ایران و راهنمایی‌های بسیار تأثیرگذار مقام معظم رهبری که همه را و حتی آنهایی را که ممکن است از نظام دلگیر باشند به پای صندوق آرا دعوت کردند و همچنین اعلام کردند آرای مردم امانت است و این مسئله به عنوان حق‌الناس مطرح است که مردم پای صندوق‌های رأی شتافتند و با حضور 73 درصدی واجدین شرایط حماسه بزرگ را آفریدند.

روحانی تأکید کرد: 24 خرداد تعلق به هیچ جناح و حزب و دسته‌ای ندارد و روز پیروزی ملت ایران است.

وی افزود: مردم با رایی که به اعتدال، تدبیر و امید دادند مقصودشان این بود که همه چیز به قانون برگردد. معنای اعتدال آن است که همه حرکت‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در چارچوب مقررات قانونی باشد. معنای اعتدال آن است که هیچ تصمیمی یک شبه در کشور گرفته نشود و امور به صاحب‌نظران متخصص همان فضا واگذار شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: مردم می‌خواستند شرایط با ثبات و آرامشی در جامعه حاکم شود. مردم می‌خواستند در عرصه اقتصادی به آینده‌ای روشن امیدوار شوند و نمی‌خواستند نسبت به آینده اقتصادشان، روابط سیاسی، ارتباطات سیاسی داخلی و اصحاب فرهنگ در تردید باشند. مردم می‌خواستند به آینده زندگی بهتر، فضای امن‌تر و شرایط بهتر زندگی امیدوار باشند و همه تلاش دولتمردان بر همین مبنا بود.

روحانی خاطرنشان کرد: من می‌خواهم به ملت شریف ایران عرض کنم که هیچ تصمیمی در این دولت اتخاذ نشده مگر اینکه با صاحب‌نظران مشورت شده باشد. فضا در این 2 سال فضای آرام‌تری برای گفت‌وگو بوده و شرایط اقتصادی و سیاسی آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده است.

وی افزود: ما در این شرایط بسیار سخت در آستانه انتخابات 24 خرداد 92 قرار داشتیم. هر دولتی روی کار می‌آمد با یک شرایط بسیار سخت و دشوار روبرو بود. با یک تورمی که از مرز 40 درصد عبور کرده بود. با شرایط اقتصادی که دارای رشد منفی 6.8 بود. با شرایطی که بازار ارز و کالا در حال تنش ساعتی در جامعه بود و سرمایه‌گذاری‌ها رشد منفی داشت و رکود بر اقتصاد حاکم شده بود و در یک شرایطی بی‌نظیر در تاریخ ایران بودیم از لحاظ توام شدن رکود و تورم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: هر دولتی اگر با این شرایط کار را آغاز می‌کرد با انبوهی از مشکلات روبرو بود. تلاش بر این بود که ما به وعده‌ها عمل کنیم. تلاش این دولت در طول 22 ماه گذشته بر این بوده که در هر زمینه‌ای که به مردم وعده‌ای داده تلاش کند تا آن وعده‌ها را عملی سازد. یعنی نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق، تعامل سازنده با جهان وعده‌ای که در انتخابات به مردم داده شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما می‌خواستیم عزت ملی‌ ما با موقعیت صحیح و درخور این ملت در سطح جهانی و روابط بین‌المللی توام باشد. ما می‌خواستیم روابط ما با دنیا به گونه‌ای باشد که ایران به عنوان یک تهدید در منطقه و جهان مطرح نباشد و آشتی و برادری و روابط بهتری با همسایگان داشته باشیم. ما می‌خواستیم همه حقوق‌مان را با هم استیفا کنیم و نه تنها یک حق.

وی افزود: ما می‌دانستیم در کنار حفظ حقوق هسته‌ای باید حقوق دسترسی یک ملت به بازارهای جهانی نیز هم‌زمان تامین شود. ما می‌دانستیم که حق این مردم همه فناوری‌هاست. ما می‌دانستیم که حق این مردم شرایط حمل و نقل مناسب بین‌المللی و فروش و شرایط ارتباط اقتصادی برای کالاهای مختلف از خودرو تا پتروشیمی تا خرید انواع نیازهایی است که مورد نیاز این کشور است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما می‌دانستیم که شرایط صادرات کالا تا مسئله بیمه تا کشتیرانی تا روابط مالی و بانکی جزء حقوق این ملت است. ما ملتی نیستیم که فقط یک حق داشته باشیم و سایر حقوق‌مان را بگذاریم تا دیگران پایمال کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: هدف 24 خرداد این بود که حفظ همه حقوق این ملت بزرگ در دستور باشد. این به مفهوم تعامل سازنده برای حفظ حقوق ملت و منافع ملی بود. در این راستا ما باب مذاکره جدی و تاثیرگذار در چارچوب منطق با 1+5 را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه خطوط قرمز ما از ابتدا مشخص بود، افزود: من در اینجا از مقام معظم رهبری سپاسگزاری می‌کنم. هم برای ترسیم خطوط اصلی در مذاکرات و هم برای حمایت جدی ایشان از مذاکره‌کنندگان و هم اینکه با نفس گرم خود وحدت و اتحاد ملی وانسجام را به خوبی حفظ کردند و باید از ملت ایران تشکر کنم که همواره شاهد حمایت مستمر‌شان از دولت به ویژه در مورد مذاکرات هسته‌ای هستیم و باید از مذاکره‌کنندگان قوی ما در این مذاکرات و از وزیر امور خارجه که سرپرستی مذاکرات را به عهده دارد تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی است.

روحانی باید از ملت ایران تشکر کنم به خاطر حمایتی مستمر از دولت به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای چرا که ما با 6 قدرت بزرگ جهانی روبه‌رو هستیم و باید از مذاکره‌کنندگان قوی ما در این مذاکرات و از وزیر امور خارجه که سرپرستی آن را به عهده دارند تشکر کنم که هر آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم موجب افتخار ملی است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که دو سال پیش هیچکس و هیچ قدرت بزرگی لااقل 1+5 و دیگر قدرت‌های غربی و حتی شرقی به داشتن حق غنی‌سازی در خاک ایران اذعان نمی‌کردند، این حق ما بود منتهی این را اذعان نمی‌کردند اما امروز هیچکس در دنیا -حتی قدرت‌های بزرگ غربی و 1+5- در اینکه ایران حق غنی سازی دارد و نطنز و حتی فردو درهایش باز می‌ماند تردیدی ندارند که این بزرگترین دستاورد در زمینه حقوق هسته‌ای است.

وی ادامه داد: هیچکس دو سال پیش از قدرت‌های غربی اذعان نمی‌کردند که ایران می‌تواند در تحقیق و توسعه،‌ در زمینه سانتریفیوژهای پیشرفته مسیر را ادامه دهد حتی با اعمال تزریق UF6 در سانتریفیوژهای پیشرفته برای تحقیق و توسعه؛ اما امروز همه به این امر اعتراف کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: شاید در زمینه تحریم‌ها سخن‌ها متفاوت بود اما امروز هیچکس تردید ندارد که اجرای توافق توأم با رفع تحریم‌های اقتصادی و مالی که تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است، خواهد بود.

روحانی ادامه داد: دو سال پیش کسی اذعان نمی‌کرد که با یک توافق نهایی همه قطعنامه‌های ظالمانه شورای امنیت سازمان ملل لغو خواهد شد و آنچه به دست آورده‌ایم تا امروز -من درباره آینده بحث نمی‌کنم بلکه آنچه تا امروز به دست آورده‌ایم- یک پیروزی بزرگ برای ملت ایران است و این پیروزی از آن ملت است و این ملت با ایستادگی و مقاومت به حقوق بزرگ خود دست یافته است.

رئیس‌جمهور به دو مسئله مهم در زمینه تحریم‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: یکی ابعاد تحریم و عمق تحریم است و دیگری مدیریت تحریم است که این دو را باید از هم تفکیک کنیم.

روحانی به تعریف تحریم پرداخت و اظهار داشت: تحریم را همه بدانیم غیرقانونی، غیرانسانی، غیراخلاقی است و در این تردید نکنیم. تحریم تحریم کور و نه هدفمند بوده است و اگر تحریمی صنعت هسته‌ای بود شاید این تعبیراتی که من با عنوان غیرانسانی و غیراخلاقی ذکر کردم کمی اغراق بود اما این تحریم حتی برای خرید گندم، مواد غذایی این مردم، برای هر گونه سرمایه‌گذاری در ایران بود حتی سرمایه‌گذاری برای سدی که آب کشاورزی، برخی تعجب کردند اما تعجب نکنند که این تحریم حتی برای سدی که آب خوردن مردم یک شهر را تأمین می‌کرد نیز بود و عمق تحریم بر تجهیزات پزشکی، بیمارستان‌ها نیز بود و هیچکس در اینکه تحریم‌ها غیراخلاقی و غیرانسانی بوده است تردیدی نکند.

رئیس جمهور ادامه داد: مخفی کردن ظلم ظالمان کار شایسته‌ای نیست و یا اینکه فکر کنیم اگر ظلم ظالمان را بیان کردیم کار بدی است.نکته دیگری وجود دارد و آن مدیریت تحریم است چرا که ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و تا نان و آب مردم را فرا می‌گرفت.

روحانی خاطرنشان کرد: این دولت به خوبی این تحریم را مدیریت کرد و اگر باز هم بخواهد ظالمانه ادامه یابد آن را مدیریت خواهد کرد و دلیلش آن چیزی است که دولت در طی این دو سال به آن عمل کرده است،‌ دلیل آن این است که پرداختی مردم در بیمارستان به جای 37 درصد به 4 درصد تقلیل یافته یا اینکه 9 میلیون نفر و 200 هزار نفر بیمه درمان شدند و 10 میلیون از حاشیه نشینان اطراف شهرهای بزرگ تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند یا 11 میلیون نفر تحت پوشش حمایت کالایی قرار گرفتند، آمار فراوان است اما این دولت بزرگترین سرمایه را برای منابع آبی کشور انجام داده است.

رئیس جمهور ادامه داد: این دولت تا پایان 4 سال حدود 10 میلیارد دلار برای تأمین آب اختصاص داده است پس دولت، تحریم را مدیریت کرده و خواهد کرد اما معنای آن این نیست که ابعاد تحریم را ندانیم و ملت نداند و ظلم ظالم بیان نکنیم و توضیح ندهیم. ما باید کار خلاف قانون قدرت‌های بزرگ را توضیح دهیم اما ملت ما از این فشارها نمی‌هراسد و مسیر خود را برای احقاق حقوق خود ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که چقدر جمهوری اسلامی با یک توافق فاصله دارد و چقدر رسیدن به توافق خوب امکانپذیر است گفت: همه تلاش ما رسیدن به توافق عزتمندانه با تامین حقوق ملت ایران با توجه به همه خطوط قرمزی که تعریف شده است.چارچوب‌های کلی که مدنظر جمهوری اسلامی بوده امروز مورد قبول 1+5 است. ضمن آنکه در جزئیات اختلاف نظرات فراوانی داریم و باید همه این اختلاف نظرها حل شود.

روحانی با تاکید براینکه ما در مذاکرات جدی هستیم، گفت: ما به دنبال تلف کردن وقت و خرید زمان نیستیم. همچنین محصور در زمان خاص هم نیستیم. عجله‌ای نداریم اما از همه فرصت و امکاناتمان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با مهم خواندن خواست ملت ایران گفت: چارچوب‌هایی که از طرف نظام مشخص شده در مذاکرات مورد توجه بوده است و مذاکره‌کنندگان این مسیر را دنبال می‌کنند. اگر طرف مقابل همین چارچوب را مراعات و به منافع ملی ما احترام بگذارد و دنبال زیاده‌خواهی نباشد، توافق در دسترس است.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص رویکرد فرهنگی دولت و لغو کنسرت‌های موسیقی گفت: ما معتقدیم امور فرهنگی باید به اصحاب فرهنگ واگذار شود و باید فضا را به گونه‌ای ترسیم کنیم که هم برای کسانی که می‌خواهند از کالای فرهنگی استفاده کنند و هم آنانی که کالای فرهنگی تولید می‌کنند، این امکان وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مرجع، قانون است، گفت: وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تشکیل شده، دخالت دیگران در این امر شایسته نیست و ما باید بگذاریم قانون عملیاتی شود. اینکه تصور می شود این کار خوب است یا بد، بحث دیگری است.همه ما باید به قانون عمل کنیم و دنبال اجتهاد شخصی نباشیم. اگر اجتهاد را به حوزه علمیه واگذار کنیم و خود را ملزم به اجرای قانون بدانیم این مشکل حل می‌شود.وقتی در چارچوب قانون، مجوز برای یک کنسرت داده می شود و مردم بلیت می‌خرند، این گونه دخالت‌ها (لغو کنسرت‌های موسیقی) تضییع حقوق مردم است، قبل از آنکه تضییع حقوق اصحاب فرهنگ باشد.

روحانی با بیان اینکه همه احساس کنیم 24 خرداد ادامه دارد، گفت: همه احساس کنیم همان مردمی که پای صندوق آمدند در حمایت و در اجرای مسیری که انتخاب کرده‌اند در صحنه هستند. ما باید از این مشکلات عبور کنیم و با وحدت و انسجام می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه دولت خود را ملزم به اجرای قانون می‌داند، گفت: از نظر ما وقتی مجوز قانونی صادر می‌شود، لغو مجوز از طرف دستگاهی که از نظر قانونی حق این کار را ندارد، مردود است. اگر قوه قضاییه نیز می‌خواهد در این خصوص ورود کند باید توجیهی برای آن وجود داشته باشد.

در ادامه، خبرنگار تلویزیون ملی چین CCTV از آینده مذاکرات و چالش‌های پیش رو تا قبل از ضرب‌الاجل 30 ژوئن پرسید و خطاب به روحانی گفت: به نظر شما در زمینه لغو تحریم‌ها چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است و پیش‌بینی‌تان از اینکه اگر توافق انجام شود چقدر زمان می‌برد تا تحریم‌ها لغو شوند چیست؟روحانی در پاسخ به این سؤال گفت: در برخی مسائل هنوز اختلاف نظرهایی وجود دارد. تحریم‌های اقتصادی با اجرای توافق برداشته خواهد شد و ملغی و کان لم یکن می‌شود، در این تردیدی نیست.

رئیس قوه مجریه افزود: اما نسبت به همزمانی اقدامات ایران با این لغوها که چگونه باشد اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما مصر به هم‌زمانی هستیم و یک اشکالی وجود دارد و این است که طرف مذاکره‌کننده ما در برخی موارد بعد از اینکه در یک جلسه به یک چارچوب توافقی می‌رسیم در جلسه بعدی به چانه‌زنی بر می‌گردد که این باعث می‌شود کار به عقب بیفتد و مذاکرات را طولانی‌تر می‌کند.

روحانی تأکید کرد: اگر طرف مقابل ما هم به چارچوب‌هایی که قبلاً مورد تفاهم بوده متعهد بماند و نخواهد موارد جدیدی را وارد توافق کند به نظر من می‌توان موضوع را حل و فصل کرد و ما می‌توانیم به توافق برسیم اما در غیر این صورت ممکن است مذاکرات را طولانی کند.

خبرنگار مهر پرسید: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به اینکه رئیس‌جمهور فردی مجتهد و فرزند حوزه بود این امید در بین علما و حوزه‌های علمیه به وجود آمد که تعامل بهتری میان دولت و حوزه‌ علمی شکل گیرد اما هرچه از دولت یازدهم گذشت، انتقادات نسبت به عملکرد فرهنگی دولت بیشتر شد تا جایی که علما نسبت به برخی مسائل همچون برگزاری کنسرت‌ها تئاترها و موضوع حجاب و عفاف و موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و همچنین تعابیری که دولت در حوزه وظایف نیروی انتظامی به کار برد واکنش نشان دادند، دولت شما چه اقداماتی برای رفع این نگرانی‌ها داشته و خواهد داشت،‌ که روحانی در پاسخ گفت:‌ دولت تعبیر خاصی پیرامون وظایف نیروی انتظامی نداشته و ندارد. دولت معتقد است همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی باید در چارچوب قانون عمل کنند و معیارشان تنها قانون باشد که بنده فکر نمی‌کنم در اینجا فضایی برای اختلافات وجود داشته باشد.

وی افزود: اساساً اینکه قانون جمهوری اسلامی ایران یا متأخذ از متن شرع است و یا شامل مصوباتی است که با موازین شرعی مغایرت ندارد. بنابراین قانون ما قانون اسلامی است و امام هم فرمودند قانونی را که شورای نگهبان تأئید کند اجرایش برای همه لازم است بنابراین ما در این زمینه اختلافی نداریم و در زمینه سایر مسائل فرهنگی دولت موظف به اجرای قانون است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: قوانینی که هست دولت باید آن را اجرا کند ضمن اینکه حقوق مردم هم باید حفظ شود، امام در زمینه مسائل فرهنگی یک بن‌بستی را که قبلاً فکر می‌شد را باز کردند و خیلی حرف‌ها بود در آغاز انقلاب بعضی‌ها می‌گفتند که خانم‌ها نباید در تظاهرات شرکت کنند، چون شعار که می‌دهند صدای نامحرم است و اشکال دارد، در ایران این بحث‌ها مطرح بود که در آن زمان امام(ره) در پاریس بودند و موضع‌گیری صریحی داشتند، خانم‌ها آن وقتی که باید بیایند رأی دهند همه خم می‌شویم و احترام می‌کنیم و می‌گوییم پای صندوق‌های آرا بیایید و شما در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرصت‌های برابر دارید اما از انتخابات که میگذرد گویی رأی و عقیده ما عوض می‌شود.

روحانی همچنین افزود: تمام خانم‌ها، مادران و خواهران جامعه ما اولاً به دینشان، آئین‌شان فرهنگشان معتقدند و احترام می‌گذارند و عفت و همچنین به حجاب و عفت و چارچوب‌های قانونی احترام می‌گذارند، ما نباید تصور کنیم که ما می‌خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدایی ناکرده خانم‌ها می‌خواهند برعکس قوانین اسلام حرکتی داشته باشند. اینطور نیست. خانم‌ها همانند آقایان و در بسیاری از زمینه‌ها پیش تاز هستند و در همه راهپیمایی‌ها و مراسم‌ها می‌بینید که اینچنین است.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: به نظر من باید حق نشاط، حق شادی حق زندگی اجتماعی در چارچوب موازین دینی و قانونی را برای همه  محترم بشماریم. در این زمینه فکر نمی‌کنم در کلیات اختلاف نظری باشد البته ممکن است در مصادیق اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که باید این اختلافات را حل کنیم.

خبرنگاری از روحانی پرسید در سالگرد اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با توجه به اینکه تأکید بر خصوصی‌سازی از طریق واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه شده است، به نظر شما پس از یک دهه اجرای این قانون، تا چه حد توزیع ثروت از طریق بازار سرمایه بین مردم و اهداف سیاست محقق شده است و در عین حال که به جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور آمارهایی که دولت اعلام می‌کند مبتنی بر افزایش رشد اقتصادی است، اما نمود آن را در بازار سرمایه نمی‌بینیم و اصلاً نظر دولت درباره بورس چیست، که رئیس جمهور پاسخ داد: اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بسیار مهم است و مقام معظم رهبری در این باره گفتند که اجرای آن یک انقلاب اقتصادی خواهد بود که اگر درست اجرا می‌شد و پیاده می‌شد یک انقلاب اقتصادی بود، اما متأسفانه در اجرای سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های کلی 44 دقت لازم انجام نشده و برخی از موارد قانونی مورد توجه قرار نگرفت.

وی با اشاره به گلایه مسئولان استانی مبنی بر واگذاری‌های غیرقانونی اظهار داشت: حرف مسئولین استانی این است که بسیاری از واگذاری‌ها در چارچوب قانون نبوده است و بنا بر این بود که در اصل 44 ما بتوانیم مدیریت را در بخش اقتصاد به بخش خصوصی بدهیم، اما متأسفانه نهادهایی نه خصوصی و نه دولتی -معروف به خصولتی- در اصل 44 آمدند و نگذاشتند همه اهدافی که مورد نظر بود اجرا و عمل شود.

روحانی ادامه داد: تلاش دولت این است که اصل 44 به خوبی اجرا شود و در چارچوب مقررات قانونی باشد و تخلفی صورت نگیرد، اما آمار و ارقام اقتصادی که دولت اعلام می‌کند اولاً دولت در این زمینه دخالتی ندارد، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دارای استقلال هستند و ما به هیچ عنوان نه دخالت می‌کنیم و نه سفارش می‌دهیم. طبق قانون، آمار مرکز آمار، مبنا خواهد بود اما بانک مرکزی نیز از گذشته آمارهایی را داشته و اکنون نیز دارد که هر دو آمار مورد توجه صاحب‌نظران قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ اینکه اثر آنچه در این آمار در زندگی مردم و بورس چگونه است یک مقدار متفاوت است چرا که وقتی می‌گوییم نرخ و رشد تورم کاهش پیدا کرده است به معنای آن است که ماشینی که با سرعت در  حال حرکت بود، حرکت آن کم شده است اما این به معنای آن نیست که متوقف شده یا ایستاده است، یا دنده عقب می‌رود. ما فقط سرعت آن را کم کردیم.

وی خاطرنشان کرد:  معنای کاهش نرخ رشد تورم به معنای ارزانی نیست بلکه به مفهوم آن است که ماشینی که با سرعت به سمت دره می‌رفت، ما آن را به سمت جاده درست بردیم که سرنگون نشود که این ماشین، اقتصاد ایران است.

روحانی تصریح کرد: ما در جهان، تورم صفر نداریم. تورم حد معقولی دارد و ما حتماً باید به تورم یک رقمی برسیم بنابراین سیاست دولت همچنان مسیر کاهش نرخ رشد تورم خواهد بود، اما اینکه این اثر حرکت اقتصادی در همه بازارها از جمله بازار سرمایه مشاهده کنیم، باید بگوییم که دولت دخالت مستقیمی در بازار سرمایه ندارد و نظارت می‌کند و می‌خواهد این بازار حرکتش کاملاً شفاف باشد و ما از بازار سرمایه حمایت می‌کنیم، اما باید سرمایه را بلندمدت در نظر بگیریم، چرا که اساس بازار سرمایه به رونق اقتصادی برمی‌گردد و هر قدر بتوانیم رونق اقتصادی در جامعه به وجود بیاوریم، بازار سرمایه به همان نسبت دارای رونق خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: من در بلندمدت مسیر بازار سرمایه را مثبت می‌دانم اما همانطور که می‌دانید امسال درآمد نفتی کاهش پیدا کرده و بنابراین یک مقدار با سختی سال را می‌گذرانیم اما انشاءالله مسیر را ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری در این باره که چرا قوانینی که نیاز به پول هم ندارد اجرایی نمی‌شود، گفت: وظیفه دولت اجرای قانون است منتها برخی قوانین در چارچوب امکانات یا برخی موارد هزینه‌ای دولت و در چارچوب درآمدها است و منوط به این است که درآمد کافی به دست آید.

وی با بیان اینکه دولت قانون بهبود کسب و کار را اجرایی کرده است، اظهار داشت: یکی از افتخارات دولت در این حوزه است که رتبه ما در مسئله کسب و کار، افزایش یافته و از 152 به 130 رسیده است و ما در مسئله کسب و کار 22 رتبه به سمت مثبت حرکت کردیم. در خصوص سهام عدالت نیز دولت به دنبال تهیه لایحه است. البته قبل از تقدیم این لایحه به مجلس هماهنگی‌هایی نیاز است.

روحانی در ادامه تصریح کرد: دولت هر موردی که قانون و یا آیین‌نامه خواسته آن را اجرایی و عملیاتی کرده است و اساس کار این دولت این بوده است که قوانین اجرا شود حتی قوانینی که سال‌ها از عدم اجرایش می‌گذرد مانند قانون خدمات جامعه ایثارگران که از سال 86 مانده بود ما آن را اجرایی کردیم. دولت در سال گذشته هزار و 700 میلیارد تومان برای اجرای این قانون هزینه کرده است.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در این خصوص که آیا دولت تصمیم شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات را تایید می‌کند، گفت: مسائل سیاسی و اجتماعی کشور یک روزه حل و فصل نمی‌شود. ما باید شرایط امروز را نسبت به دو سال گذشته در نظر بگیریم و ببینیم که آیا در مسیر حل و فصل مسائل بوده است یا خیر؟

وی گفت: تلاش می‌کنیم شرایط کشور را از شرایطی که قبلا مناسب نبوده را به شرایط مناسب و قانونی برگردانیم. نمی‌توانیم بگوییم در دو سال گذشته تغییری حاصل نشده. امروز انجمن های دانشجویی همه فعال هستند. 16 آذر دو سال گذشته را با قبل از این دولت مقایسه کنید. خانه سینما و خانه احزاب فعال شده است اما اینکه انتظار داشته باشیم همه مسائل جامعه در 22 ماه تمام شود این گونه نیست.مهم این است که ما مایوس نشویم. اینکه 5 نفر حرکت  غیرقانونی کرده‌اند، اول باید آنان را نصیحت کنیم و بگوییم این به صلاح کشور نیست. اساس 24 خرداد 92 این بود که مردم گفتند افراط نباشد، اعتدال باشد و حرف‌ها در چارچوب قانون باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت هیچ کاری را بدون حضور حمایت مردم نمی‌تواند انجام دهد گفت: مردم همانطور که پای صندوق آمدند باید از دولت حمایت کنند.

وی ممنوع التصویری یا ممنوع‌الخبری فردی را از سوی شورای عالی امنیت ملی کاملا دروغ دانست و گفت: شورای عالی امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در این زمینه ندارد و اگر کسی این را به شورای عالی امنیت ملی انتصاب داده است خلاف کرده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد گره زدن همه امورات کشور به تحریم، گفت: در گذشته و در یک دوره 8 ساله 720 میلیارد دلار صرف واردات شد و کشور کاملا به بیرون متکی شد و همین اقدام هم علامت لازم را برای تحریم داد، اگر اقتصاد مقاومتی بود و در جامعه ما خوداتکایی وجود داشت و به دلار نفتی وابسته نبودیم این فشارها بر ما وارد نمی‌شد.

وی افزود: همه برنامه‌های این دولت در شرایط تحریم وضع و اجرا شده است. در زمانی که تحریم بوده توانستیم تورم بالای 40 درصد را به 15 درصد برسانیم. دولت در شرایطی که تحریم وجود داشته توانسته کشور را از رشد منفی 6.8 به رشد مثبت برساند، سرمایه‌گذاری منفی را به مثبت برساند و در همه زمینه‌ها اعم از صنعت، کشاورزی ما دارای رشد مثبت در سال 93 هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: در یک سال گذشته ما برای واردات محصولات کشاورزی و غذایی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه‌جویی کردیم. یعنی تولیدات داخلی ما رشد داشته است. اینها نشان می‌دهد که دولت فعلی در زمان تحریم برنامه‌ریزی و معضلات را حل کرده است.تحریم هیچ گاه موفق نبوده و به اهداف خود نرسیده و در ایران هم تحریم موفق نخواهد بود اما مؤثر بوده و بین موفق بودن و مؤثر بودن باید فاصله وجود دارد.

«تحریم می‌خواست ما را تسلیم کند اما موفق نشد. اما تحریم مشکلاتی را برای جامعه ما به وجود آورد. گاهی می‌پرسم مشکلات گذشته و حال مربوط به تحریم است یا مدیریت. مسلما مدیریت بالاتر از تحریم است. این جای بحث ندارد. اساس کار مدیریت صحیح است.»ما در حال حاضر در بخش محیط زیست نیازمند یک سرمایه‌گذاری بزرگ هستیم.برای آب نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ داریم و ما این سرمایه را از خارج وارد می‌کنیم و در چنین شرایطی تحریم مشکلاتی را برای ما به وجود آورده و این در همه زمینه‌ها مشهود است، البته این به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم زندگی کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد و بازار بزرگ دست نخواهد یافت. این یک ظلم بزرگ است که می‌خواهند دروازه ما را ببندند و اجازه ندهند صادرت و واردات داشته باشیم. ما این ظلم را باید برداریم که این ظلم همان تحریم است اما در عین حال دولت با شرایط تحریم کار را مدیریت کرده و توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند و حل خواهد کرد.

وی علت بازداشت جیسون رضائیان و تعیین تکلیف وی و اینکه آیا رئیس‌جمهور پیگیر وضعیت وی هست یا نه که در سوال خبرنگاری بود را اینگونه پاسخ داد «من به عنوان رئیس‌جمهور و مسئول اجرای قانون اساسی نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانیان و حتی اگر کسی که تابعیت غیرایرانی داشته و در ایران زندگی می‌کند حساس هستم و آن را دنبال می‌کنم. مواردی که به من اطلاع داده می‌شود نسبت به پیگیری آنها اقدام می‌کنم و در مورد جیسون رضائیان کلیت آنچه که وظیفه دولت است (در این بحث هم) مستثنی نیست.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد زمان بین امضای توافق و اجرای آن و نیز برداشته شدن تحریم‌های بانکی پس از یک سال اظهار داشت: اینکه برداشته شدن تحریم‌های بانکی یک سال طول می‌کشد حتما نادرست و جای یک ماه با یک سال در اینجا اشتباه شده است و حتما این حرف درست نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: بین زمان امضای توافق تا اجرای کامل آن یک فاصله زمانی خواهد بود. اینکه این فاصله چند ماه است جزو مواردی است که مورد بحث است. آنچه که ما به دنبال آن هستیم این است که بعد از توافق بلافاصله در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر شود که آن قطعنامه توافق را در فصل 7 منشور سازمان ملل متحد تائید کند و آن توافق در همان قطعنامه‌ای که در شورای امنیت خواهد بود و مصوبه‌ای که شورای امنیت خواهد داشت همه قطعنامه‌های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای لغو کند. این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته خواهد شد.

وی افزود: شاید بتوان گفت اولین تضمین اجرایی این توافق است که توسط شورای امنیت تائید خواهد شد که دارای اهمیت است اما اینکه بعد از آن تحریم‌ها چگونه لغو می‌شود در حال بررسی است. اعلام لغو با اجرای لغو چگونه خواهد شد. تعیین زمان و تعهداتی که ایران خواهد داشت و .. نیازمند زمان است و کاری نیست که بتوان در یک ساعت آن را انجام داد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از زمانی که توافق به امضا می‌رسد تا زمانی که همه تعهدات اجرایی و عملیاتی می‌شود از سوی دو طرف چقدر زمان می‌برد هنوز محل بحث است اما چند ماهی حتما به طول خواهد انجامید.

روحانی در پاسخ به سؤالی در مورد اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران گفت: پروتکل الحاقی چیزی نیست که مخصوص ایران باشد. تبلیغات غلط، ناصحیحی در خارج از کشور در این باره به راه افتاده است. بسیاری از کشورهای دنیا امروز پروتکل الحاقی را اجرا و به آن عمل می‌کنند. 124 کشور پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند و تعداد دیگری از کشورها نیز اجرای آن را پذیرفته‌اند که در مسیر نهایی شدن است.

وی افزود: پروتکل الحاقی در سال 2003 توسط 80 کشور اجرا می‌شد و تعداد این کشورها در این سال‌ها از 80 به 124 کشور رسیده که این نشان می‌دهد که پروتکل الحاقی چیز بدی نیست که کشورها مرتب به آن اضافه می‌شوند و آن را امضا می‌کنند.این گونه تعهدات بین‌المللی همواره تعهدات دوطرفه است. هر چه در این 124 کشور اجرا می‌شود در ایران هم اجرا خواهد شد. در پروتکل الحاقی چیزی به نام بازرسی وجود ندارد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما در سال 2003 تا 2005 پروتکل الحاقی را اجرا کردیم و می‌دانیم که چگونه است و در همان زمان هم که می‌خواست اجرا شود بحثی در کشور سر گرفت که اگر پروتکل اجرایی شود مساجد و خانه علما و مجلس شورای اسلامی را بازرسی می‌کنند که بی‌اساس بود و امروز هم حرف‌های بی‌اساس زیادی در رسانه‌ها در این باره مطرح می‌شود.

وی افزود:‌ ایران یک استثنا نیست. پروتکل الحاقی در بسیار از کشورها در حال اجرا است اما این نکته قطعی است که ایران نخواهد گذاشت که اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هر معاهده دیگری در دست دیگران قرار گیرد. ما هیچ گاه نخواهیم گذاشت نه اسرار نظامی بلکه در بسیاری از فناوری‌های دیگر اسراری داریم که این اسرار نباید در اختیار دیگران قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما در زمینه کنوانسیون شیمیایی هم عضو هستیم واین چیزی شبیه پروتکل الحاقی است و سال‌هاست که تعهدات این کنوانسیون در این کشور اجرا می‌شود. در آنجا هم برخی دسترسی‌ها وجود دارد و البته ما اسرار کشورمان را حفظ کرده و می‌کنیم. بنابراین پروتکل الحاقی مسئله تازه‌ای نیست و محدود به ایران هم نیست. معاهده‌ای است که بسیاری از کشورها آن را اجرا و ایران هم آن را اجرا خواهد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: مسئله مهم برای ایران این است که با اجرای توافق و پروتکل الحاقی ثابت کند که اتهامات بی‌اساسی که علیه ایران مطرح می‌شد که ایران بمب هسته‌ای می‌سازد یا در پی ساخت بمب هسته‌ای است برای جهانیان روشن خواهد شد که این اتهامات بی‌اساس است و لذا آژانس هم که از سال 2001 تاکنون پادمان را در کشور ما اجرا می‌کند همواره تائید کرده که هیچ چیزی را در ایران پیدا  نکرده که بیانگر انحراف ایران از مسیر صلح‌آمیز باشد.

خبرنگار شبکه خبر پرسید: با توجه به اینکه دو سال از دوره ریاست جمهوری شما سپری شده است اگر بخواهید از بین وعده‌های انتخاباتی که داده‌اید دو وعده کاملا محقق شده و دو وعده‌ای که اصلا محقق نشده یا کمتر محقق نشده را نام ببرید چیست، که روحانی گفت: پاسخ این سوال را باید شما بدهید، تلاش ما این بوده که تمام وعده‌هایی که داده بودیم عملیاتی کنیم.

وی افزود: ما در زمینه اقتصاد وعده داده بودیم که شرایط را آرام کنیم و مردم بتوانند از مشکلات اقتصادی فاصله بگیرند که به نظر من دولت تلاش خودش را در این زمینه انجام داده است که دلیلش هم آمار و ارقامی است که الان وجود دارد و یکی دیگر از آن دلایل، آرامش و ثباتی است که در بازار مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: همچنین در عرصه سیاست خارجی وعده ما تعامل سازنده بود که به نظر بنده ما به این وعده عمل کردیم. ما همواره به دنبال تعامل سازنده با دنیا، همسایگان‌مان و غیر همسایگان‌مان هستیم، ما باید حافظه میان مدت خود را درست کنیم یادمان نرود دو سال پیش چه خبر بود، با توجه به افزایش حضور هیأت‌های خارجی در ایران و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور و روابط خوبی که با همسایگان‌مان داریم به جز دو همسایه و ما به این وعده‌ها عمل کرده‌ایم.

رئیس جمهور تأکید کرد: برای تحقق وعده‌های دیگر تلاش‌مان این بوده که به آنها هم عمل کنیم. به نظر من در زمینه مسائل سیاسی و فرهنگی هم وضع با دو سال پیش بسیار تفاوت کرده است اما در عین حال روشن است که ما به تمام اهداف‌مان نرسیده‌ایم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه حتی ممکن است تا پایان 4 سال هم صددرصد به تحقق وعده‌های خود دست نیابیم، افزود: آنچه که ما می‌توانیم به مردم اعلام کنیم این است که همواره تلاش‌مان این بوده که آنچه  وعده داده بودیم را عمل کنیم اما مردم ما باید یک نکته‌ای را به یاد بیاورند و آن هم این است که در حل برخی امور، کل حاکمیت باید دست به دست یکدیگر دهند تا به آن هدف برسیم، دولت به تنهایی قادر نبوده بلکه قوه قضائیه، مقننه و سایر دستگاه‌ها هم باید همکاری کنند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

وی با بیان اینکه دولت تلاش خود را انجام داده است و در برخی زمینه‌ها موفقیتش بالا و در برخی امور موفقیتش کمتر بوده است، گفت: تلاش ما این است که به تمام وعده‌های خود عمل کنیم.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه واکنش ایران به ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با داعش چیست، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه تغییر نکرده است و همان سیاستی است که از دو سال پیش در پیش گرفته‌ایم، تعهد ما به کشورهای منطقه این است که به امنیت و ثبات‌شان کمک کنیم و اگر از ما درخواستی دارند در حد توان‌مان به آن دولت‌ها کمک کنیم. مخصوصا در مبارزه با تروریسم که این مسئله را یک وظیفه بسیار مهم برای خودمان می‌دانیم.

وی افزود: ما کاملا شرایط منطقه را که چه چیزی پیش خواهد آمد پیش‌بینی می‌کردیم بنابراین در دو سال گذشته و در سازمان ملل متحد طرح جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را پیشنهاد دادیم و همان وقت هم به سازمان ملل اعلام کردیم که آینده جهان و منطقه ما چگونه خواهد بود. خوشبختانه به آن ندا در مقام تصویب قطعنامه در مجمع عمومی پاسخ مثبت داده شد اما در مقام عمل متأسفانه آن مقدار که ما می‌بایست شاهد حضور سازمان‌های بین‌المللی و کشورها برای مبارزه با تروریسم باشیم، نبودیم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما در عراق و سوریه پایگاه نظامی و واحد نظامی نداریم. آنچه که ما در عراق و سوریه انجام می‌دهیم فعالیت‌های مستشاری است و می‌خواهیم ثبات و امنیت به این کشورها بازگردد و همچنین ما می‌خواهیم در این کشورها بیش از گذشته دموکراسی اجرایی شود.

روحانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها طرح‌های مختلفی را در طول یکسال گذشته و از زمانی که حملات گروه‌های تروریستی به موصل شروع شد ادعا کردند که در رابطه با همین ادعاها بحث درست کردن ائتلاف برای مواجهه با این گروه‌ها مطرح شد و اخیرا هم اعلام کردند روزانه هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت می‌کنند. واقعیت این است که ادعاهای طرف مقابل توخالی بوده است. آنچه که در عراق جلوی تروریسم را گرفته و اجازه گسترش فعالیت آنها را نداده، ملت عراق و مردم این کشور بودند و ایران هم به سهم خود به آنها کمک کرده است. ما اثری از کشورهایی که علیه تروریسم ائتلاف تشکیل دادند نمی‌بینیم. آنها بنا بود با تروریسم بجنگند و اخیرا هم ادعای ایجاد پایگاه می‌کنند که به نظر من این ادعاها با واقعیت بسیار فاصله دارد.

روحانی تأکید کرد: کشورهای منطقه امروز باید روی پای خود بایستند. ما هم در حد توان‌مان هر کاری از دست‌مان بربیاید انجام خواهیم داد.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب یزد که پرسید با توجه به برخی اتفاقاتی که در گذشته از جمله افزایش قیمت بنزین، حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه انجام شد انتظار می‌رفت شما با حضور در تلویزیون با مردم به صورت زنده گفت‌وگویی داشته باشید و پیرامون این مسائل توضیح دهید، گفت: اصل اشکال شما وارد است و بنده به سهم خودم باید بیشتر حضور پیدا کنم و با رسانه‌ها و با مردم بیشتر صحبت کنم کاملا این اشکال وارد است، مردم باید تمام حرکت‌های دولت را به خوبی بدانند.

وی افزود: قضاوت نهایی به عهده مردم است البته در زمینه مسئله افزایش قیمت بنزین که اشاره کردید بنده خیلی این واژه را نمی‌پسندم چون در مسئله بنزین، ما اقدام به تک نرخی آن کردیم و دلایلش هم روشن بوده و مسئولان دولتی هم آن دلایل را به طور واضح بیان کردند که ما طبق قانون مجلس می‌بایست قیمت تمام حامل‌های انرژی را به فوب خلیج فارس می‌رساندیم یا حداقل این قیمت‌ها را به فوب خلیج فارس نزدیک می‌کردیم که الان حتی در قیمت بنزین هم فاصله زیادی داریم. دولت آنهایی را که تورم‌زا بود و در زندگی مردم تأثیر می‌گذاشت در اصلاح قیمت‌هایشان بسیار مراعات کردیم از جمله قیمت گازوئیل، نفت، گاز و ...  و در زمینه بنزین هم اقدام به تک نرخی آن کردیم و عمدتا دلیل این اقدام ما هم وجود فساد به دلیل شرایط حاکم بر فضای دو نرخی بودن بنزین بود که برای جلوگیری از فساد این کار را انجام دادیم.

روحانی تأکید کرد: البته بنده از مردم تشکر می‌کنم به دلیل اینکه تحت تأثیر برخی رسانه‌های خارجی و حتی برخی رسانه‌های داخلی که به دنبال فضاهایی بودند قرار نگرفتند، ثانیا ما باید مجری قانون باشیم که قانون هم این وظیفه را بر دوش ما گذاشته بود همچنین شما می‌دانید یارانه‌هایی را که ما پرداخت می‌کنیم بر مبنای قیمت‌های حامل انرژی است و امسال به دلیل کاهش قیمت نفت، کسری زیادی را خواهیم داشت. یعنی در سال حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت.

وی گفت: همچنین تک نرخی شدن بنزین حدودا 3هزار میلیارد تومان می‌تواند برای دولت درآمد داشته باشد که در کل ما شاهد کسری 7هزار میلیارد تومانی خواهیم بود. همچنین ما متعهد ماندیم که یارانه‌ها را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به تکلیف مجلس مبنی بر حذف یارانه پردرآمدها و غیر نیازمندان اظهار داشت: ما به دنبال اجرای قانون هستیم تا افرادی که نیازمند به دریافت یارانه نیستند پرداخت یارانه به آنها را قطع کنیم البته بنده مصمم هستم که مبادا افراد کم درآمد به اشتباه یارانه‌شان قطع شود و این نکته‌ای است که برای دولت بسیار حساس است و در همین رابطه به وزیر کار که مسئول این کار است مؤکدا دستور دادم یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد نیاز به دریافت یارانه ندارد.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: تحقق این کار زمان بر است اما هر دوی این اقدامات در چارچوب قانون مجلس است و دولت برای اجرای این قوانین تلاش دارد و البته اینکه باید توضیحاتی به مردم داده شود درست است و این کار باید بیشتر صورت بگیرد.

 روحانی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما توضیحات زیادی از فعالیت‌های اقتصادی دولت دادید و در همین رابطه به آمارهایی اشاره کردید این در حالی است که شما در 15 مرداد 92 اعلام کردید معیار سنجش تورم برای ما جیب مردم است نه آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران. آیا همچنان معیار سنجش تورم برای شما جیب مردم است یا خیر؟ گفت: آنچه که دولت در زمینه آمار و ارقام‌ها اعلام می‌کند بر اساس مبنا و محاسباتی است که دستگاه‌های مسئول انجام می‌دهند البته بخش‌های اقتصادی روزانه آمار قیمت‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و بنده هم حداقل هفته‌ای یک یا دو بار این آمار را می‌بینم تا وضع قیمت اجناس در بازار را ارزیابی کنیم، معیار باز هم جیب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی ملاک جیب مردم است.

وی در ادامه با بیان اینکه دستگاه‌های مسئول برای اعلام آمارها یکسری چارچوب‌هایی را دارند، تصریح کرد: بازار هم‌اکنون دارای یک ثبات و آرامش است و قیمت اجناس به طور روزانه تغییرات آنچنان زیادی ندارد و این نوسانات را در قیمت نمی‌بینیم. البته وقتی که در کل می‌گوییم تورم 15 درصد است معنایش کاملا مشخص بوده البته جنسی که شما الان خریداری می‌کنید قیمتش نسبت به پارسال 15 درصد گران شده است که معنایش همان است، کاهش تورم به معنی ارزانی نیست.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه تلاش دولت بر این است که زندگی مردم نسبت به گذشته بهتر شود، افزود: در سال جاری نسبت به سال گذشته حداقل 10 میلیارد دلار از نظر درآمد نفتی کسری خواهیم داشت که البته امکان دارد کمی از این مقدار هم بیشتر بشود همچنین از نظر ریالی که باید به خزانه واریز شود حداقل 20 هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت بنابراین برای مقابله با این کار بحث خروج از رکود را مطرح کردیم و آیین‌نامه‌های مربوط به آن را تصویب و برای اجرا ابلاغ کردیم.

وی ادامه داد: همچنین لایحه مربوط به این موضوع را تقدیم مجلس کردیم که اخیرا قوه مقننه آن را تصویب کرده و به دولت ارائه کرده و ما هم اکنون در حال تدوین آیین نامه‌های آن هستیم. همچنین ما در زمینه هزینه‌های جاری کشور دستورالعمل اجرایی تعیین کردیم برای اینکه بتوانیم هزینه‌های جاری را کاهش دهیم. این در حالی است که در سال گذشته دولت 32 هزار میلیارد تومان در حوزه عمرانی پرداخت کرد که نشان می‌دهد دولت تلاش می‌کند برای افزایش رفاه و آرامش مردم و در این زمینه تلاش دولت همین توانی است که در حال اجرا است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی نسبت به گذشته بسیار پرنشاط‌تر است در حالیکه طبق آماری که اخیرا به بنده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شد مجموعا در طول 22 ماه گذشته 8 هزار واحد صنعتی نیمه کاره و نیمه تمام تکمیل شده‌اند که اقدام بسیار مثبتی بود. ما همچنین آمارهای رشدی که در عرصه کشاورزی، صنعتی و .... مشاهده می‌کنیم نشان از تلاش دولت برای ارتقای رفاه و آرامش مردم است.

روحانی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل بسیار مهم پیرامون این موضوع بحث اشتغال است که اشتغال یک مشکل عمده در کشور محسوب می شود، افزود: ما تا نتوانیم رونق اقتصادی ایجاد کنیم و سرمایه جذب نکنیم موضوع اشتغال جوانان یکی از دغدغه‌های جدی ما برای امسال و سال آینده خواهد بود البته آمار و ارقامی که سال گذشته به بنده داده شد نشان می‌داد که حدود 550 هزار اشتغال ایجاد شده است اما از طرفی تعداد بسیار زیادی اشتغال در کشور کم شده است. وقتی که ما به موضوع اشتغال خالص می پردازیم آمار ما مطلوب و مناسب نیست.

روحانی با بیان اینک حل موضوع اشتغال همکاری تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد، گفت:‌ اینکه می‌گوییم جامعه باید آرامش داشته باشد و افراطی گری را باید کنار بگذاریم و همه باید کمک کنیم تا وضع اقتصادی مان بهبود پیدا کند و سرمایه خارجی جذب شود یکی از اهداف بزرگش ایجاد اشتغال برای جوانان است.

خبرنگاری از روحانی پرسید: عراق ایران را در جنگ علیه تروریسم، شریک اساسی خود می‌داند و همانطوری که شما به آن اشاره کردید جمهوری اسلامی ایران کمک‌های مشورتی به عراق در راستای تعهدات جامع بین‌المللی برای کمک‌رسانی به این کشور ارائه می‌دهد. پس از اجلاس پاریس و کشورهای گروه 7 که روی این مطلب تأکید داشتند، آیا ما توقع نقش بیشتر از جمهوری اسلامی خواهیم داشت و در سایه این کمک شاهد پایان حیات داعش در آینده‌ای نزدیک خواهیم بود؟

روحانی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: ایران در چارچوب مقررات بین المللی برای کمک به دولت عراق بیش از گذشته آماده است که این کمک می‌تواند از منظر اقتصادی، سیاسی و یا حتی کمک نظامی در قالب مستشاری و یا نیازمندی‌های عراق برای خرید تسلیحات باشد.

وی ادامه داد: ایران کاملاً آمادگی انجام این کمک‌ها را دارد چرا که ایران و عراق دو کشوری هستند که از لحاظ تاریخی، مذهبی، دینی و فرهنگی در طی قرن‌ها در کنار هم بودند و ما وظیفه خودمان می‌دانیم که از عراق و دولت عراق در برابر تروریست‌ها حمایت کنیم و این حمایت را ادامه خواهیم داد و در صورت نیاز و تقاضای دولت عراق، این حمایت‌ها را بیشتر می‌کنیم، چرا که حتماً معتقدیم گروه‌های تروریستی درنهایت شکست می‌خورند و ما در این تردید نداریم که گروه‌های تروریستی در منطقه موفق نخواهند بود، اما در عین حال دردسرآفرین هستند و مشکل برای مردم، زندگی مردم و تمدنی که در منطقه وجود دارد ایجاد می‌کند.همه باید تلاش کنیم که به گونه‌ای گروه های تروریستی هر چه سریع‌تر منطقه را ترک کنند.

وی ادامه داد: موضوع تروریسم می‌تواند معضلی برای کل منطقه و جهان باشد و برای مقابله با آن باید با هم تعاون و همکاری داشته باشیم چراکه مبارزه با تروریسم یک وظیفه قانونی و انسانی است.

خبرنگار لس آنجلس تایمز از رئیس‌جمهور پرسید: با توجه به اینکه شما به ادعاهای توخالی آمریکا اشاره کردید، اما آیا شما دلواپس نیستید که پس از توافق 1+5 کسانی در آمریکا و ایران کارهایی بکنند و اجرای توافق به دست‌انداز بیفتد و یا حوادث عراق و سوریه، اصطکاک ایران و آمریکا و احیاناً چند کشور دیگر را افزایش دهد و این قرارداد در حد کاغذ بماند و فرایند فروپاشی آن به محض امضاء شروع بشود، چرا که این نگرانی از آن جهت تقویت می‌شود که طرف مذاکره‌کننده روسی گفته است به نحو نگران‌کننده‌ای نوشتن توافقنامه این روزها قبل از ضرب‌الاجل با سرعت کم به پیش می‌رود. ارزیابی شما چیست.

این خبرنگار در ادامه اظهار داشت: همکار خانواده کوچک ما گرفتار است و شما لطف کنید این را در دیپلماسی خود قرار دهید، چرا که 2 سال پیش با آزادی به موقع یک خانم وکیل به محبوبیت شما اضافه شده بود.

روحاین در پاسخ به این موارد خبرنگار لس آنجلس تایمز اظهار داشت: من دلواپس نیستم بلکه امیدوارم و باید عرض کنم که هر احتمالی وجود دارد چرا که ما علام‌الغیوب نیستیم که آینده را ببینیم نه قدرت مطلقه هم نیستیم که بتوانیم همه مشکلات عالم را از ایران تا آمریکا حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: من بسیار امیدوارم و دلیل آن این است که ما اجرای موقتی این توافق را در توافق ژنو داشته ایم و این توافق را به صورت محدودتر و در یک زمان کوتاه‌تر دو طرف اجرا، عمل و پیاده کردیم. همیشه عده‌ای اینجا و آنجا هستند و ما شاهدیم برخی کشورها با اجرای توافق مخالفند و برخی فکر می‌کنند اگر توافق انجام شود ایران قدرتش در منطقه بیشتر شده و آنان دچار مشکل می‌شوند در حالی که اشتباه می‌کنند، این توافق به ضرر کسی نخواهد بود و ما در منطقه نمی‌خواهیم به کسی تجاوز کنیم و نمی‌خواهیم مداخله کنیم و این تصورات واهی و نادرست است.

روحانی خاطرنشان کرد: بله، درست است عده‌ای ممکن است نگران باشند و مشکلاتی پیش روی ما قرار بگیرد اما من در عین حال امیدوار هستم. اگر این توافق امضا شود معنای آن این است که همه دولت‌های امضاءکننده به این توافق متعهد هستند و باید آن را اجرایی و عملیاتی کنند و خصوصاً پس از اینکه در شورای امنیت مهر تأیید بخورد همه کشورها موظف به اجرا و عمل هستند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: همیشه در زندگی ما در اجرای اهداف ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید و باید برای آن راه‌حل پیدا کنیم و مشکلات را حل و فصل کنیم و آنهایی که می‌خواهند توافق را به هم بزنند، اگر آثار خوب توافق را پس از اجرای توافق ببینند، به نظر من در اعتقاد خود تجدیدنظر خواهند کرد.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در تمایز بین منتقدین و تخریب‌کنندگان و معرفی آنها به جامعه اقدامی کرده است یا نه و رویکرد دولت در خصوص شدت گرفتن تخریب‌ها در آستانه توافق هسته‌ای و رویکرد دولت در این ارتباط گفت: وقتی ما در یک توافق به قدم های آخر می‌رسیم کار سخت می‌شود. برخی از این انتقادها و تخریب‌ها می‌تواند طبیعی باشد و بخشی از آن هم مربوط می‌شود به اینکه بسیاری از افراد در پشت پرده تلاش می‌کنند تا این توافق حاصل نشود. بخشی از این تخریب‌ها و انتقادها طبیعی است و ما باید تلاش کنیم و همه توانمان را به کار بگیرم تا به هدف نهایی برسیم.

وی افزود: برای ما دراین مسائل معیار افکار عمومی جامعه و خواست ملت ما است. ملت ما خواهان این است که یک توافق عزتمندانه حاصل شود.

مقام معظم رهبری نیز بر اصل توافق در چارچوب مورد نظر و رعایت خطوط قرمز در آن را تایید کرده‌اند بنابراین ما این راه را با همه توان ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اینکه عده‌ای تحت عنوان نقد به دنبال تخریب هستند متاسفانه وجود دارد. مردم باید در این باره قضاوت کنند که عده‌ای پشت پرده نقد موضع نگیرند و با لباس نقد به تخریب نپردازند. روشن است که بین نقد و تخریب چه تفاوت‌هایی وجود دارد. نقد باید مشوقانه و دلسوزانه و برای اصلاح و بهتر شدن باشد و تخریب به دروغ و تهمت و حرف‌های ناصحیح متوسل می‌شود و گاهی به ادبیاتی توسل پیدا می‌کند که آن با ادبیات اخلاق و فرهنگ ایرانی اسلامی ما سازگار نیست.

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید تخریب‌کنندگان را به نقد دعوت کنیم و از آنها بخواهیم که به جای تخریب نقد کنند. عکس‌العمل مردم ما بهترین راه است. مردم ما اگر در برابر تخریب عکس‌العمل صحیح نشان ندهند فرد تخریب‌کننده را مایوس می‌کنند. البته دولت هم وظیفه دارد تا روشنگری‌های لازم را انجام دهد.تشویش اذهان عمومی و حرف‌های غیرواقعی زدن کار نادرستی است. نقد مشوقانه نه تنها خوب است حتی ضرورت دارد و لازم است و به نفع دولت نیز هست چون اگر دولت اجازه ندهد که نقد شود معنای آن این است که دولت مستبدی است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما یا خود را بی‌نقص می‌دانیم که این حرف نادرستی است یا اینکه به دنبال این است که مستبد باشد که این هم نادرست است بنابراین مردم ما باید در این زمینه با عکس‌العمل خود نیز با توضیحاتش جلوی تخریب را بگیرند.

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد اقدام ایران در مورد جلوگیری از تجزیه کشورهای منطقه گفت: تغییر جغرافیای سیاسی منطقه به ضرر همه خواهد بود و ما باید وحدت و انسجام کشورهای منطقه را به سهم خود حراست و حفاظت کنیم. هر گونه جدایی و تجزیه مساوی با ادامه درگیری‌ها است. به همراه یک جنگ داخلی جدید در آن کشور.

وی با بیان اینکه تغییرات در سطح منطقه می‌تواند به ضرر همه باشد افزود: ما در این زمینه باید با کشورهای منطقه گفت‌وگو داشته و افکارمان را به هم نزدیک کنیم. به ویژه کشورهای همسایه باید حضور جدی در این زمینه داشته باشند و سازمان های بین‌المللی باید در این ارتباط فعال شوند و فعالیت سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی ما در این زمینه باید افزایش پیدا کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: هرچه قدرت حکومت مرکزی تضعیف شود خطر تجزیه بیشتر آن را تهدید می‌کند. ما باید قدرت مرکزی را در عراق و سوریه تقویت کنیم. تا هم بتوانند در برابر تروریسم و هم در برابر توطئه تجزیه بایستند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما اخیرا مشاهده کردیم که برخی از مجامع در آمریکا موضوع تجزیه عراق را مطرح کردند و این به این معنا است که برخی از قدرت‌های بزرگ برای تامین منافع خود به دنبال این توطئه هستند در حالی که تجزیه می‌تواند برای ثبات و امنیت و رشد منطقه بسیار خطرناک باشد. جمهوری اسلامی ایران تمام توان خود را در این زمینه به کار گرفته و به کار خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری برنا در این باره که بودجه دولت برای مسکن جوانان چه زمانی عملیاتی خواهد شد، گفت: ما برنامه‌ای برای کل مسئله مسکن،‌ چه جوانان و چه غیره (البته خانه اولی‌ها همان جوانان می‌شوند) در نظر گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه مسکن اقداماتی در گذشته انجام شد که مشکلاتش برای این دولت باقی ماند،‌ گفت: صدها هزار خانه به عنوان مسکن مهر باقی مانده در حالی که اینها ناقص بود و باید تکمیل شود. همچنین در مناطقی ساخته نشده بود که برای سکونت مناسب باشد و در این باره بار بزرگی بر دوش دولت افتاده است.

روحانی با اشاره به اینکه دولت 425 هزار واحد مسکن مهر را تکمیل کرده است، گفت: ناچاریم این را ادامه دهیم و ادامه خواهیم داد. البته اخیرا طرحی برای مسکن در نظر گرفته شده که وام بیشتری را در اختیار بگذارد. البته یک سالی طول می‌کشد تا کامل عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بودجه‌ای نیز در وزارت ورزش و جوانان برای این کار مدنظر قرار داده شده و تاکنون بیش از 300 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

وی با بیان اینکه مسکن یکی از هدف‌هایی است که این دولت آن را دنبال می‌کند، گفت: غیر از طرح‌هایی که تاکنون دولت اعلام کرده، طرح‌های دیگری مدنظر است که تا پایان سال و اوایل سال آینده آنها را اعلام خواهیم کرد.

روحانی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از اصحاب رسانه خاطرنشان کرد: بسیاری از آمار و ارقام ریز را در این مصاحبه بیان نکردم به دلیل اینکه به سالگرد دولت و هفته دولت نزدیک می‌شویم که مصاحبه دیگری در آنجا خواهیم داشت و در آن زمان هم خود بنده و هم همکاران فعالیت‌های دولت در طول 2 سال را به عرض ملت خواهیم رساند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب