امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10183 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

نمایش های روز دوم بخش تئاتر یادواره ملی «طلوع خرداد» اجرا شد

خبرایران: روز دوم بخش تئاتر سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» با اجرای شش نمایش صحنه ای و خیابانی برگزار شد.
نمایش های روز دوم بخش تئاتر یادواره ملی «طلوع خرداد» اجرا شد

به گزارش خبرایران از کمیته اطلاع رسانی یادواره ملی «طلوع خرداد»، هشت تئاتر صحنه ای و ۱۲ تئاتر خیابانی که از عصر پنج شنبه ۲۱ خرداد ۹۴ به مدت چهار روز برای داوری و نمایش عمومی آثار نمایشی در دو سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رازی، کانون فرهنگی هدایت شهرستان ورامین و محوطه باز فرهنگسرای رازی اجرای خود را آغاز کردند، در روز دوم خود نیز عصر جمعه تا پاسی از شب ادامه یافتند.

همچنین مردم علاقه مند به تئاتر در همین روز در پارک شهدای گمنام شهرستان پیشوا، محوطه باز فرهنگسرای امام خمینی(ره) شهرستان پاکدشت و پل باقرآباد شهرستان قرچک شاهد اجرای نمایش های خیابانی شدند.

در دومین روز اجرای تئاترها، ابتدا نمایش صحنه ای «دونه کفترام نذریه» از گروه تئاتری لحظه، به نوشته و کارگردانی کاوه مهدوی از شهرستان تهران که قرار بود در اولین روز این بخش اجرا شود، از ساعت 16:30 روز جمعه 22 خرداد در پلاتو مرحوم استاد حسن وزیری فرهنگسرای رازی ورامین به روی صحنه رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد.

فرامرز قلیچ خانی، سینا نصراللهی، رستا رضوی، مهدی داوودی و علیرضا شریفی بازیگران این نمایش بودند و امیرحسین شفیعی به عنوان طراح، سجاد کیانی آهنگساز، سجاد کیانی و فرزاد فخری زاده و امیر ارسلان کشانی به عنوان نوازندگان معرفی شدند.

پری ناز احمدیان پور، حمید شیرزاده و مهدی داوودی نیز طراح لباس، طراح پوستر و دستیار کارگردان نمایش صحنه ای «دونه کفترام نذریه» بودند که توسط گروه کارگردانی اثر به نامهای فرید جلالی، علیرضا شریفی و افشین امیری زاده هدایت شدند.

نمایش صحنه ای دیگر از ساعت 17:30 در سالن آمفی تئاتر کانون فرهنگی هدایت شهرستان ورامین به روی صحنه رفت که «ستارگان به آسمان بازمی گردند» نوشته احسان جانمی به کارگردانی مائده وحید از شهرستان اصفهان نام داشت و با بازی رسول هنرمند، مائده وحید، فرزاد قاسمی، زهرا داروغه نژاد و سحر دادخواه همراه بود.

علی تذهیبی مدیر اجرا، سید مهدی فولادگر و امیرمحمد ابراهیمی دستیاران کارگردان، علی قانعی، ناصر دیاقی، حدیث ایقانی و ساحل حسن پور منشی ها و مدیران صحنه، علیرضا ناصحیان دستیار صحنه، علیرضا مورائیان تیزر و آنونس، دانیال کرمی موسیقی، حسین فارسی و فرهاد اصفهانی دکور، مهدی صادقی، محبوب رحیمی و مرتضی صادقی طراح و مجری گریم، محمد حیدری طراح پوستر نیز برخی از عوامل فنی نمایش صحنه ای «ستارگان به آسمان بازمی گردند» بودند.

همین گزارش حاکی است، بخش تئاتر خیابانی دومین روز نیز از ساعت ۱۸:۳۰ در محوطه باز فرهنگسرای رازی با اجرای نمایش «پاتو زمین نذار» نوشته میلاد شمالی و سپیده نوروزی به کارگردانی سیده مائده هوشیار آغاز شد که کاری از گروه «شروم» شهرستان لنگرود بود و بازیگران آن، عبدالله بهادری، عاطفه محمدی کیوانی و امید محمد دوست بودند.

تئاتر خیابانی «قاب ها» نوشته مرتضی اسدی مرام به کارگردانی مرتضی اسدی مرام و سعید ذبیحی که کاری مشترک از گروه های نمایشی «باران» و «نقال ها» شهرستان کرمانشاه بود نیز از ساعت 19 در محوطه باز فرهنگسرای رازی اجرا شد که بازیگران آن نیز سعید و سعیده ذبیحی و فاطمه مهدی آبادی بودند.

طراحی لباس و بروشور تئاتر خیابانی «قاب ها» به ترتیب بر عهده بهاره سعیدی پناه و محمد حامد بود و مدیر برنامه این نمایش نیز حسین نادری معرفی شد.

«اولین غروب پاییز» به نوشته اکبر حسنی، طراحی و کارگردانی علیرضا مهران و مشاورکارگردانی ابوالفضل حاجی علی خانی از شهرستان تهران نیز سومین تئاتر صحنه ای دومین شب این بخش از سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» بود که از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای رازی ورامین به نمایش در آمد.

ابوالفضل حاجی علی خانی، شهره مکری، صفورا کاظم پور، حمید حبیبی فر و سحر رضوانی بازیگران این نمایش بودند؛ علیرضا مهران، شهره مکری، پویان درزی، حسین رحیمی، پریسا نیتی و علی محمدی نیز به ترتیب به عنوان طراح صحنه، طراح لباس، دستیار کارگردان و برنامه ریز، مدیر و منشی صحنه و تدارکات «اولین غروب پاییز» معرفی شدند.

آخرین نمایش خیابانی دومین شب تئاتر سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» نیز «خنج خونین جنگ» نوشته علی ساکت به کارگردانی علیرضا امینی از شهرستان ورامین بود که مجید مزدرانی و مرجانه هوشمند بازیگرانش بودند.

محمدتقی رودگر مشاور و مجید مزدرانی دستیار کارگردان، ادیب گلستانی مدیر اجرایی، علی ساکت طراح صحنه و دکور، علی رهبری مدیر روابط عمومی، الهه محمدی فرد مدیر و منشی صحنه، محدثه شیرازی طراح و مجری لباس و آکساسوار، هانیه کریمی عکاس، مهدی مزدرانی، میلاد حاتمیان، ماهان حقیری و دانیال بختیاری دستیاران صحنه، پریا خلیلی امور مالی و آرش تاجیک طراح بروشور نمایش خیابانی «خنج خونین جنگ» بودند.

لازم به ذکر است، روز جمعه ۲۲ خرداد نمایش های خیابانی در سه شهرستان پیشوا، پاکدشت و قرچک نیز اجرا شد که در پارک شهدای گمنام شهرستان پیشوا، نمایش «کودکان جنگ» نوشته و کارگردانی مختار محمدی از شهرستان مریوان؛ در محوطه باز فرهنگسرای امام خمینی(ره) پاکدشت، نمایش «مین یاب» نوشته و کارگردانی رضا یونسی فرد از شهرستان اراک و در پل باقرآباد شهرستان قرچک نیز تئاتر خیابانی «حراج» نوشته مجتبی مرادی به کارگردانی علیرضا قاسمی از شهرستان بناب، به نمایش در آمد.

بر اساس این گزارش، دکتر اردشیر صالح پور، دکتر رحمت امینی و سیروس همتی سه هنرمند مطرح تئاتر کشور برای داوری هر دو بخش صحنه ای و خیابانی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» انتخاب شده اند.

گفتنی است، محورهای اصلی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) ؛ انقلاب اسلامی در آیینه فرهنگ و ادب و هنر؛ نقش حماسه عاشورا در پیروزی انقلاب اسلامی؛ نقش زنان در قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی؛ توجه ویژه به جایگاه قیام ۱۵ خرداد در شکل گیری انقلاب اسلامی؛ نقش مردم ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت در قیام ۱۵ خرداد و انقلاب اسلامی؛ نقش مرجعیت و روحانیت در قیام ۱۵ خرداد و شخصیت های برجسته تاریخ انقلاب اسلامی است.

بخش هنرهای تجسمی سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» از ۱۷ خرداد ۹۴ در شش رشته نقاشی، خوشنویسی، گرافیک شامل دو رشته پوستر و تصویرسازی، نقاشی خط و نگارگری در شهرستان پاکدشت آغاز شد؛ بخش داستان، شعر و کتاب نیز از ۲۴ خرداد در شهرستان قرچک؛ بخش فیلم و عکس از ۱۸ تا ۲۰ خرداد در شهرستان پیشوا، بخش سرودهای انقلابی و تواشیح از ۱۹ خرداد در ورامین به مدت دو روز برگزار شد و اجرای بخش تئاتر نیز از ۲۱ خرداد به مدت چهار روز تا 24 خرداد در شهرستان ورامین آغاز شده است.

اختتامیه سومین یادواره ملی فرهنگی، هنری «طلوع خرداد» نیز ۲۵ خردادماه در ورامین برگزار می شود که دبیرخانه مرکزی و دائمی این یادواره ملی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ورامین مستقر است.


 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب