امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10279 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

کمیسر ضدتروریسم اتحادیه اروپا خبرداد؛

داعش از میان جوانان اروپایی نیرو جذب می کند /۴۰۰۰ اروپایی به داعش در سوریه پیوسته‌اند

خبرایران: کمیسر ارشد اتحادیه اروپا در امور ضد تروریسم در مصاحبه‌ای درباره ادامه جذب نیرو از سوی داعش از میان زنان و مردان بسیار جوان اروپایی هشدار داد.
داعش از میان جوانان اروپایی نیرو جذب می کند /۴۰۰۰ اروپایی به داعش در سوریه پیوسته‌اند
به گزارش خبرایران یک مقام ارشد اتحادیه اروپا با تاکید بر حضور چندین هزار اروپایی در کنار داعش، درباره ادامه روند جذب جوانان این قاره به تروریست‌ها هشدار داد.
کمیسر ارشد اتحادیه اروپا در امور ضدتروریسم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه و در پاسخ به این سوال که «داعش از مجموعه‌ای از موانع و شکستهای نظامی در سوریه رنج برده است. آیا داعش همچنان تهدیدی برای اروپا است؟»،‌ گفت: «علی رغم شکست‌ها و موانع، داعش بسیار انعطاف پذیر است و همچنان به جذب نیرو ادامه می‌دهد. همچنان اروپایی‌های جوانی هستند که در حال ترک کشورهای خود برای الحاق به داعش هستند. به طور فزاینده‌‌ای بیشتر این افراد جوان زنان هستند».

«گیلس دو کرچوف» با اشاره به اقدامات برای مقابله با این بسیج و جذب نیرو افزود: «اتحادیه اروپا تجهیز و بسیج شده و حملات ژانویه پاریس این بسیج را تشدید کرده اما تغییر چندانی صورت نگرفته و ما باید به تلاش‌هایمان ادامه دهیم چون تهدید همچنان جدی باقی مانده است».

دو کرچوف در پاسخ به اینکه چه تعداد اروپایی به داعش در سوریه پیوسته‌اند، گفت که «بر اساس تخمینهای ما 4 هزار نفر».

خبرنگار فرانسوی پرسید که «آیا نگرانی وجود دارد که این گروه در حال استفاده از شبکه‌های قاچاق مهاجران به منظور فرستادن جهادگرایان به اروپا است؟»

مقام ضدتروریسم اروپایی پاسخ داد: «داعش با این شبکه‌ها به عنوان منبعی برای درآمد مرتبط است. قاچاق مهاجران کار بسیار پرسودی است اما ما هیچ اطلاعاتی نداریم که نشان دهد تروریستها از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. ما نبادی این دو موضوع را با هم تلفیق کنیم چون خطرناک است. پناهجویان افرادی هستند که مورد تعقیب و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. مهاجران غیرقانونی برای زندگی بهتر دست به این کار می‌زنند و آنها تروریست و جانی نیستند».

مقام اتحادیه اروپا درباره تهدید داعش و تروریستها گفت: «جنگجویان اروپایی که پاسپورت اروپایی دارند و هویتشان مشخص نشده، تهدید هستند و همچنین ساکنان اروپا که به واسطه اینترنت افرادی رادیکال و افراطی شده‌اند، تهدید هستند».

وی افزود: «یکی از راه‌هایی که می‌توان مانع جذب نیرو برای تروریستها و سفر اروپاییها به سوریه و بازگشت آنها به وطنشان شد، تقویت بازرسیها از اتباع اروپایی در مرزها است. بند 7 معاهده شنگن اجازه بازرسی سیستماتیک بر مبنای نشانه‌های مبتنی بر تهدید مشترک را می‌دهد».

وی در پایان این مصاحبه هم گفت: «من مشکل جنگجویان خارجی را در ژانویه 2013 در تحلیلی درباره عواقب و نتایج بهار عربی برای امنیت اتحادیه اروپا مطرح کردم و مجموعه‌ای از اقدامات و تدابیر بدین منظور در ژوئن همان سال اتخاذ شد. ما باید این راه را ادامه بدهیم. کار زیادی بویژه درباره اینترنت برای انجام باقی مانده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتظار دارند که اتحادیه برای حذف سایتها و پایگاه‌های غیرقانونی مداخله کرده و مانع از جذب نیرو شود».

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب