امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10307 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ازسوی محسنی‌اژه‌ای ؛

ویژه‌برنامه‌های هفته قوه قضائیه تشریح شد/ ارائه گزارش رئیس دستگاه قضا به رهبر معظم انقلاب

خبرایران: حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به تشریح اهم برنامه‌های دستگاه قضا در هفته قوه قضائیه پرداخت.
ویژه‌برنامه‌های هفته قوه قضائیه تشریح شد/ ارائه گزارش رئیس دستگاه قضا به رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرایران، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه امروز، 30 خردادماه در آستانه فرارسیدن هفته قوه قضائیه با حضور در نشستی خبری به تشریح اهم برنامه‌های دستگاه قضائی و همچنین مهم‌ترین اقدامات این دستگاه طی یک ساله گذشته پرداخت.

سخنگوی قوه قضائیه با گرامیداشت سالگرد شهدای هفتم تیر سال 1360 گفت: در هفتم تیر سال 60 اتفاقی در نظام اسلامی افتاد که نقطه عطفی برای نظام و انقلاب شد؛ 72 نفر از مسئولان، دلسوزان و سرمایه‌های بزرگ ملت و نظام به دست افراد شقی و عامل بیگانه به خاک و خون کشیده شدند که از این بابت مایه تأسف است اما از طرفی خون شهیدان، نظام ما را بیمه کرد و حقیقتاً دشمنان ما را ناامید و حامیان اسلام ناب و ولایت را امیدوار کرد.

محسنی‌اژه‌ای همچنین با گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: این هفته از اول تیرماه آغاز خواهد شد و تا هفتم تیر ادامه دارد؛ این هفته فرصت مناسبی است برای مردم و قوه قضائیه در جهت آشنایی مردم با آنچه قوه قضائیه انجام می‌دهد و فرصتی است برای ارزیابی یک سال گذشته و شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های دستگاه قضائی. همچنین قوه قضائیه عملکرد خود را با مردم درمیان می‌گذارد تا از سوی دلسوزان و فرهیختگان مورد ارزیابی قرار گیرد و هم مردم از سختی کار قوه قضائیه مطلع شوند.
وی در مورد برنامه‌های قوه قضائیه در طول این هفته گفت: در طول این ایام برنامه‌های مختلفی برای ریاست قوه قضائیه و مسئولان عالی و مدیران برنامه‌های در نظر گرفته شده است که عمده این برنامه‌ها در قالب سخنرانی به ارائه عملکرد، سیاست‌ها، راهبردها و اشارات به برخی مشکلات و سختی کار اختصاص خواهد داشت.
محسنی‌اژه‌ای افزود: در اولین روز از هفته قوه قضائیه ریاست قوه، از طریق رسانه ملی با مردم سخن خواهند گفت؛ همچنین آیت‌الله آملی لاریجانی در همایشی که با حضور رئیس قوه مجریه و مقننه برگزار خواهد شد، به سخنرانی خواهند پرداخت.
وی اظهار کرد: در این همایش همچنین رؤسای جمهور و مجلس دعوت شده تا به سخنرانی بپردازند و احیاناً نظرات، انتظارات، خواسته‌ها و انتقادات خود را بیان کنند.
محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت: رئیس قوه قضائیه همچنین عملکرد یک سال گذشته بخش‌های مختلف را دریافت کرده و جمع‌بندی می‌کنند و گزارشی را در این خصوص محضر مقام معظم رهبری ارائه خواهند داد.
وی از دیگر برنامه‌های آیت‌الله آملی لاریجانی را حضور سرزده به یکی از بخش‌های قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: ایشان در یکی از روزها‌ی قوه قضائیه به طور سرزده و بدون اطلاع قبلی در یکی از بخش‌ها حضور خواهند یافت.
محسنی‌اژ‌ه‌ای با بیان اینکه دیگر مسئولان و مدیران قوه قضائیه در این ایام از طریق رسانه‌های مختلف با مردم ارتباط خواهند داشت، گفت: روز جمعه آینده معاون اول قوه قضائیه پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران سخنرانی خواهد کرد؛ در دیگر نقاط کشور نیز رؤسای کل دادگستری در مراسم نماز جمعه سخنرانی خواهند کرد.
وی افزود: حضور رئیس، معاونان، مسئولان و مدیران دستگاه قضائی در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب و تجدید میثاق با امام راحل از دیگر برنامه‌های قوه قضائیه در این هفته است.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اولین سالگرد رحلت آیت‌الله محمدی گیلانی گفت: این شخصیت وارسته و قاضی شجاع سالیان زیادی خدمت کردند و امسال همزمان با هفته قوه قضائیه، مراسم بزرگداشتی برای ایشان خواهیم گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری به عملکرد قوه قضائیه طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته به ویژه طی دو سه سال اخیر، مخصوصاً در سال 93 قوه قضائیه به طوری برنامه‌ریزی کرد تا حداکثر استفاده از ظرفیت مدعی‌العموم که وظایف آن در قانون اساسی و قوانین موضوعه آمده، صورت گیرد.
معاون اول قوه قضائیه حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را یکی از کارهای ارزشمند قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: به لحاظ شرایط موجود و ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قوه قضائیه تصمیم گرفت به هر میزان که می‌تواند به دولت مجلس جهت حمایت از سرمایه‌گذاران کمک کند.
محسنی‌ا‌ژه‌ای افزود: در این رابطه با افرادی که معوقات بانکی کلان داشتند برخورد قضایی شد؛ در همین رابطه از طریق سازمان ثبت به وصول مطالبات بانک‌ها کمک شد به طوری که در سال 93، نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان از این معوقات وصول شد.
وی در مورد سامان‌دهی پولی و بانکی در کشور گفت: یکی از مشکلات و معضلاتی که داشتیم و داریم این بود که دستگاه‌های مختلف کار پولی می‌کنند اما طبق ضوابط و مقررات قانونی نیستند با کمک دولت و بانک‌ها شناسایی شدند.
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تا امروز 31 بانک و 9 مؤسسه اعتباری و پولی شناسایی شده است که از این 9 مؤسسه، سه مورد مجوز دارند، سه مورد در حال دریافت مجوز هستند و سه مورد نیز هیچ‌گونه مجوزی ندارند.
وی همچنین گفت: همچنین 145 شرکت تعاونی ـ اعتباری با مجوز فعالیت می‌کنند؛ یک شرکت برای دریافت مجوز اقدام کرده و در مسیر دریافت مجوز است و 590 شرکت مجوزی ندارند و شناسایی شدند و در آینده نزدیک با آنها برخورد خواهد شد.
محسنی‌اژه‌ای در مورد شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) نیز گفت: در حال حاضر 33 مورد شرکت مجوزدار وجود دارد، 74 شرکت در مسیر دریافت مجوز هستند و 300 شرکت نیز اصلاً مجوز ندارند که به آنها اعلام شده تا تکلیف خود را مشخص کنند.
وی همچنین اظهار کرد: صراف‌های مجاز شناسایی شده نیز 428 مرکز هستند؛ 300 صرافی در حال دریافت مجوز هستند و هزار صرافی غیر مجاز وجود دارد.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: شناسایی شرکت‌ها، مراکز و مؤسسات غیر مجاز گام بسیار مهمی بود و اگر این مراکز بر اساس قانون عمل کنند قدم بسیار مؤثری در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی و کمک به مردم و نظام خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: در سال 93 در راستای کمک به دولت 43 هزار هکتار از زمین‌هایی که به نحوی از انحاء مورد تصرف قرار گرفته بود، رفع تصرف شد و در اختیار دولت قرار گرفت و سازمان ثبت در این سال توانست نزدیک به 44 هزار سند مالکیت برای دولت صادر کند.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به شتاب قوه قضائیه در استفاده از سامانه الکترونیکی در سال 93 گفت: در این راستا سامانه جامع آمار تهیه شد تا آمار دقیق از پرونده‌ها، جرایم و اولویت‌ها  به دست بیاوریم؛ بر این اساس آمارها به صورت ماهیانه دریافت می‌شود که مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و بر اساس آن، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین سامانه دیگری به منظور نظارت الکترونیکی در نظر گرفته شده است؛ هر چند سازمان‌ها و واحدهای مختلفی برای نظارت پیش‌بینی شده است اما امکان اینکه بتوانیم در کوتاه مدت و با دقیق‌ترین وضع داشته باشیم، نداشتیم؛ این سامانه در سالم‌سازی و اشراف همه‌جانبه به بخش‌های مختلف کمک می‌کند.
محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال 93، 57 میلیون خدمت ارائه شده که از این تعداد، 85 درصد به صورت الکترونیکی بوده است؛ همچنین در سال گذشته بیش 16 میلیون سند صادر شده که از این مقدار، 76 درصد آن در طول یک روز و یا کمتر از یک روز صادر شده است.
وی به موضوع آموزش در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: قانون مجازات اسلامی در سال 92 تصویب و اجرایی شد؛ همچنین قانون آیین دادرسی نیز از اول تیرماه اجرایی می‌شود که این قوانین جدید نیازمند آموزش است. معاونت منابع انسانی قوه قضائیه همت کرد و بیش از 47 هزار نفرساعت آمورش برای تبیین و توجیه این دو قانون گذاشت.
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تأکید رئیس قوه قضائیه بر ارتقای فرهنگ در داخل دستگاه قضائی گفت: امسال با تنگنای بودجه مواجه شدیم و به همین دلیل سخت‌گیری‌های خاصی در این مورد صورت گرفت با این حال به دلیل اهمیت موضوع و ضرورت توسعه فرهنگی اعتبارات این بخش افزایش پیدا کرد؛ ساختار معاونت فرهنگی توسعه پیدا کرد و بنا شد در دادگستری‌های سراسر کشور معاونت فرهنگی تشکیل شود و همه زیرمجموعه‌ها در برنامه‌های فرهنگی حضور یابند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب