امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10364 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ضرغامی در نشست خبری اعلام کرد:

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال درباغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب /شعار نمایشگاه قرآن «همدلی در پرتو قرآن کریم»/ بودجه نمایشگاه امسال سه و نیم میلیارد تومان بوده /اکران فیلم «رستاخیز» در بخش هنری با عنوان «خیمه سینما»

خبرایران: دبیر بیست‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: امسال با توجه به اینکه باغ کتاب به مجموعه فرهنگی عباس آباد افزود شده است نمایشگاه قرآن درفضای باغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب و با خیابانی که این دو باغ را به هم وصل می‌کند برگزار می‌شود.
برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن امسال درباغ موزه دفاع مقدس و باغ کتاب /شعار نمایشگاه قرآن «همدلی در پرتو قرآن کریم»/ بودجه نمایشگاه امسال سه و نیم میلیارد تومان بوده /اکران فیلم «رستاخیز» در بخش هنری با عنوان «خیمه سینما»

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن» با حضور« برزین ضرغامی» مدیرکل ارشاد استان تهران و دبیر نمایشگاه قرآن و اصحاب رسانه صبح امروز اول تیرماه دراداره کل ارشاد استان تهران برگزارو دراین نشست خبری« برزین ضرغامی» مدیرکل ارشاد استان تهران اظهارداشت: نمایشگاه قرآن از روز7 ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و زمان افتتاح نمایشگاه ساعت 18:30 عصر روز چهارشنبه، سوم تیرماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و این نمایشگاه به مدت 20 روز از ساعت 19 تا 24 آماده حضور بازدید کنندگان خواهد بود.

ضرغامی تصریح کرد: سال گذشته در برخی از شب‌ها نمایشگاه قرآن تا زمان سحر پذیرای بازدیدکنندگان بود، اما ساعت رسمی پایان نمایشگاه هر شب ساعت 24 بود، امسال نیز به همین صورت است، اگر در برخی شب‌ها شاهد حضور جمعیت زیادی باشیم این زمان در همان شب تمدید و اعلام خواهد شد و با توجه به اینکه سال گذشته فضای باغ موزه دفاع مقدس از لحاظ مسقف بودن دچار محدودیت بود برخی از محصولات قرآنی ویژه و مهم عرضه شد.

وی خاطرنشان کرد: امسال با توجه به اینکه باغ کتاب به مجموعه فرهنگی عباس آباد افزود شده است نمایشگاه قرآن در این دو باغ و با خیابانی که این دو باغ را به هم وصل می‌کند برگزار می‌شود و وسعت برای عرضه محصولات بیشتر، گسترده شده است و باغ کتاب دارای بیش از هشت هزار فضای مسقف در دو طبقه است که بخش‌های که نیاز به فضای سالنی داشت در این بخش استقرار یافته است.

مدیر کل اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران با اشاره به همکاری و هماهنگی‌ها با شهرداری تهران گفت: امسال نیز این مشارکت ادامه دارد و تا الان همکاری خوبی وجود داشته است. جلساتی با پلیس راهور انجام شده تا در مسیرهای منتهی به نمایشگاه قرآن مشکلات ترافیکی برطرف شود. در4 نقطه شهر تهران ایستگاه اتوبوس برای سهولت و دسترسی بازدیدکنندگان به نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شده است. ون‌هایی به صورت چرخشی بازدیدکنندگان را از محل پارکینگ‌ها تا فضای نمایشگاه جابجا خواهند کرد.

وی درخصوص دیگر بخش‌های نمایشگاه قرآن اضافه کرد: بخش حوزوی، بخش نهادها و موسسات، بخش هنری، بخش دانشگاهیان، فعالیت‌های مکتوب، آموزش و پرورش، کودک و نوجوان، عفاف و حجاب، رسانه‌های دیجیتال، بین الملل و تجلیل از خادمان قرآن کریم و غیره از جمله بخش‌های این دوره از نمایشگاه قرآن است و بخش بین‌الملل یک روز قبل از نیمه ماه مبارک رمضان افتتاحیه آن برگزار خواهد شد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت در این بخش 12 هنرمند از کشورهای عراق، سوریه، بوسنی و هرزگوین، اندونزی، ترکیه و افغانستان حضور دارند. همچنین هشت نفر از قرآن‌پژوهان و فعالان کشورهای هلند، نیوزلند، ترکیه، اندونزی و مالزی نیز در این بخش حضور خواهند داشت.

ضرغامی در مورد هزینه‌های نمایشگاه قرآن هم تاکید کرد: بودجه نمایشگاه امسال سه و نیم میلیارد تومان بوده که قطعاً نصف سال گذشته و یک چهارم سال‌های قبل بوده است. شهرداری نیز هیچ حمایت مالی از نمایشگاه نداشته و تنها حمایت پشتیبانی از ما داشته است.

وی با بیان اینکه بخش هنری نمایشگاه قرآن امسال یکی از فعال‌ترین سال‌ها در دوره‌های گذشته خود را تجربه خواهد کرد، گفت: در بخش هنری بخشی را با عنوان «خیمه سینما» که همان ماوراء از دریچه سینما بوده است، ‌برپا خواهد شد. در این بخش نگاهی به مسیر فیلم‌های دینی که در حوزه سینما تهیه شده است،‌ دارد. از جمله دیگر برنامه‌های این بخش اکران فیلم «رستاخیز» خواهد بود،‌ در کنار این رونمایی از چند اثر فاخر هنری و تجلیل از هنرمندان این عرصه را خواهیم داشت.

دبیر بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در مورد همایش تجلیل از خادمان قرآن نیز بیان کرد: این همایش نیز امسال در نمایشگاه قرآن و سالروز ولادت امام حسن(ع) برگزار می‌شود.

وی در مورد فعالیت کمیته علمی در این دوره از نمایشگاه قرآن که ظاهراً حضور نخواهد داشت،‌ گفت: سال گذشته بخش مستقلی به عنوان کمیته علمی در نظر گرفته شده بود که برگزاری نشست‌ها را بر عهده داشت، سال گذشته در برخی نشست‌ها ملاحظه می‌شد که غیر از خود عوامل برگزاری نشست، شخص دیگری در سالن برای بهره‌مندی از مطالب مطرح شده حضور نمی‌یافت،‌ بنابر این این بخش بازخورد لازم را نداشت. لذا امسال به این صورت عمل شده است که هر کمیته برگزاری نشست‌های خود را برعهده گرفته است و آن را به صورت داخلی برگزار می‌کند و امسال بخش‌هایی همچون بخش دانشگاهیان، بخش مکتوب،‌ بخش حوزوی و چند بخش دیگر تقاضای برگزاری نشست را داشتند که برگزاری آن برعهده خود آن بخش نهاده شده است.

ضرغامی عنوان داشت: سال گذشته در بخش نهادها و مؤسسات نشست‌ها به صورت داخلی برگزار می‌شد که اتفاقاً با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شد، ‌بنابر این امسال تصمیم گرفته شد تا کمیته مجزایی به عنوان کمیته علمی نداشته باشیم بلکه نشست‌ها به صورت بخشی و داخلی برگزار خواهد شد و پوستر نمایشگاه مدت زمان زیادی است که طراحی شده و طراح آن هم «کیانوش رحیم‌پور» بوده است،‌ پوستر این دوره از نمایشگاه بر روی تبلیغات شهری و نیز کارت‌های دعوت چاپ شده است اما چاپ در تیراژ آن را نداشته ایم.

وی در خصوص شعار این دوره از نمایشگاه قرآن خاطرنشان کرد: دو نوع نگاه در مورد شعار نمایشگاه امسال وجود داشت، نگاه اول مربوط به شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده است،‌ بود، ‌بنابراین شعار نمایشگاه قرآن همدلی در پرتو قرآن کریم است، تلاش شده است تا محصولات و فعالیت‌هایی که عرضه می‌شود و صورت می‌گیرد با توجه به این شعار باشد و علاوه بر بحث همدلی که شعار اصلی نمایشگاه قرآن است،‌ موضوع دیگری نیز مطرح شده است،‌ بحث اتفاقات اخیر در منطقه جهان اسلام است، در همین راستا نیز تلاش شده است تا بتوانیم به نوعی در نمایشگاه قرآن چهره رحمانی اسلام را به همگان معرفی کنیم، ‌در این زمینه از جمله در بخش خیمه سینما فعالیت‌هایی در دست اجرا است که در زمان مقرر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مدیر کل ارشاد استان تهران درمورد استقبال کم مخاطبان از نمایشگاه قرآن در سال گذشته به نسبت سال‌های قبل و تمهیداتی که در این دوره در نظر گرفته شده ، ضمن رد این انتقاد، گفت: شما اگر نگاه کنید متوجه خواهید شد که نمایشگاه چون 10 روز برگزار می‌شود جمعیت بسیار زیادی برای بازدید از آن مراجعه می‌کنند؛ چرا که این محدودیت زمانی باعث حضور بیشتر افراد می‌شود، اما نمایشگاه قرآن 30 روزه است که بازدیدکننده زمان بیشتری را برای مراجعه دارد و به همین دلیل تراکم جمعیت بازدیدکننده کمتر خواهد بود و البته سال گذشته، مکان برگزاری نمایشگاه قرآن تغییر کرد و طبیعی است که تأثیری هرچند اندک در تعداد بازدیدکنندگان داشته باشد. امسال ما تبلیغات سال گذشته را داریم و امیدواریم در نهایت شاهد استقبال از نمایشگاه قرآن باشیم.

ضرغامی همچنین در پاسخ به سؤال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد وعده‌ای که در زمینه ایجاد تحول در بخش بین‌الملل داده شد و اینکه امسال شاهد این تحول خواهیم بود یا خیر، بیان کرد: در اینکه نمایشگاه قرآن باید محور تعامل با دنیای اسلام قرار گیرد، شکی نیست،‌ امسال دو کار در این زمینه صورت گرفته است، اول اینکه در انتخاب آثار هنرمندان دقت بسیار زیادی شده است و دیگر اینکه به همه هنرمندان خارجی که دعوت شده‌اند ابلاغ کرده‌ایم که علاوه بر ارائه آثار خود آثار دیگر هنرمندان کشورشان را نیز عرضه کنند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب