امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10394 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

صابرفرازم خبرداد؛

هدف در نمایشگاه قرآن فقط تبلیغات نیست/فضای بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن ۱۰برابرگسترش یافته/برگزاری نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها/ تأسیس پژوهشکده میان رشته‌ای/اهداء جایزه به برترین‌های دومین جشنواره آثار میان‌رشته‌ای قرآن کریم

خبرایران: حمیدصابرفرازم مدیر بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: مشکل فضا امسال برطرف شده و بیش از 10 برابر فضای نمایشگاهی داریم و با آسودگی خاطر می‌توانیم توانمندی‌ها را نمایش دهیم.
هدف در نمایشگاه قرآن فقط تبلیغات نیست/فضای بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن ۱۰برابرگسترش یافته/برگزاری نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها/ تأسیس پژوهشکده میان رشته‌ای/اهداء جایزه به برترین‌های دومین جشنواره آثار میان‌رشته‌ای قرآن کریم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری بخش دانشگاهی بیست وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور«حمیدصابرفرازم»رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور،«رشید جعفرپور»‌مسئول پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم ،«عبدالرضا صادقی» مدیرکل فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و اصحاب رسانه امروز دوم تیرماه در سالن کنفرانس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشوربرگزار و دراین نشست خبری«حمید صابرفرازم» رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشوردرخصوص کمیته دانشگاهیان بیست وسومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهارداشت:از وزارت علوم تشکر ویژه‌ای دارم که مسئولیت بخش دانشگاهی را دربیست و دومین دوره نمایشگاه داشتند که تجربه مدیریتی جدیدی بود و درسال گذشته کل فضایی که دراختیار بخش دانشگاهی بود 90 متر بود و به همین دلیل در آن دوره تصمیم بر این شد که نمایشگاه به صورت موضوعی برگزار شود.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشورتصریح کرد: مشکل فضا امسال برطرف شده و بیش از 10 برابر فضای نمایشگاهی داریم و با آسودگی خاطر می‌توانیم توانمندی‌ها را نمایش دهیم و امسال بودجه شدیداً کاهش یافته و کاهش بودجه ما را دچار مشکل کرده ولی با مساعدت سازمان‌های متولی در حوزه دانشگاهی سعی می‌کنیم با حداقل بودجه حداکثر بازدهی را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: تعریف تفکیکی بین نمایشگاه قرآن و نمایشگاه‌های دیگری که برگزار می‌شود وجود دارد. در نمایشگاه‌های دیگر، افراد به دنبال تبلیغ تولیدات و محصولات خود هستند و بحث بازاریابی و سود و فروش محور است. قطعاً این دیدگاه نباید در نمایشگاه قرآن وجود داشته باشد و هدف در نمایشگاه قرآن این نیست که فقط به دنبال تبلیغات باشیم، هدف این است که توانمندی‌ها و خلأها را نشان دهیم که بتوانیم با کمک هم آن‌ها را رفع کنیم.

مدیر بخش دانشگاهی بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان داشت: هر مجموعه و هر بخشی اگر ادعا کرد که در قله است قطعاً زمان سقوط آن مجموعه است. همیشه راه برای وسعت و بهبود بخشیدن وجود دارد و امسال طبق تصمیم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، مسئولیت بخش دانشگاهی به جهاد دانشگاهی واگذار شده است. امسال به صورت بخشی برگزار می‌شود نه موضوعی. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، پیام نور، علوم و معارف قرآن، آزاد، همچنین بسیج دانشجویی، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و خود جهاد دانشگاهی مجموعه‌هایی هستند که در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

فرزام با اشاره به بخش ویژه این دوره از نمایشگاه افزود: امسال به جز بخش دانشگاهی، بخش انجمن دانشجویی هنرمندان دینی و قرآنی را داریم که حدود 60 دانشجو، آثاری را که تولید کرده‌اند را در 23 غرفه نمایش خواهند داد و هم اینکه آثاری را در همانجا به صورت زنده تولید خواهند کرد. این بخش به عنوان بخش ویژه دانشجویی است. از سازمان زیباسازی شهر تهران برای حمایت در این راستا تشکر می‌کنیم. آثار حجمی خوب نیز در بحث زیباسازی استفاده می‌شود.

وی در خصوص اینکه چه تمایزی میان کمیته دانشجویی و بخش دانشگاهی وجود دارد،‌ گفت: کمیته دانشگاهیان، کمیته‌ای کلی است که دانشگاه‌ها محصولات خود را عرصه می‌کنند، در کنار این بخش دانشجویی هست که متشکل از تمام دانشجویانی است که در زمینه محصولات دینی و قرآنی فعالیت دارند. تفکیک خاصی وجود ندارد،‌ بخشی از کمیته دانشگاهی هستند.

رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به بحث بودجه، عنوان کرد: در بخش بودجه با توجه به مشکل اقتصادی که وجود دارد تصمیم گرفته شده که در حد توان صرفه‌جویی انجام شود. بودجه تقریباً 50 درصد کاهش یافته و از فرصت‌هایی برای خلأ بودجه استفاده می‌شود. قرار بر این شده که هر بخشی که به نمایشگاه می‌آید در بحث بودجه مشارکت داشته باشد و همه آن را ارشاد تقبل نکند و در سال گذشته با اینکه نشست‌ها در سطح بالایی برگزار می‌شد ولی روزه‌داران توانایی حضور کامل را نداشتند.

فرزام یادآورشد: امسال پیشنهاد شد که نشست‌های خاصی را در نمایشگاه برگزار کنیم و نشست‌های تخصصی را در دانشگاه‌ها برگزار کنیم. قرار بر این است که دستاوردهای نشست‌های برگزار شده در دانشگاه‌ها در نمایشگاه بیست و چهارم به نمایش دربیاید. برای نمایشگاه امسال قریب به 40 نشست برنامه‌ریزی شده است ولی خیلی تخصصی نیستند.

وی ادامه داد: نشست‌ها را در غرفه دانشگاهیان داریم و فضایی برای نشست در این بخش مشخص شده است. نشست‌هایی که خیلی تخصصی نیستند را در ماه رمضان داریم. برنامه‌ریزی این است که نشست‌های دوره بیست و چهارم را از آغاز سال تحصیلی داشته باشیم.

فرزام در ادامه به برنامه‌های دیگر دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه‌های وزارت بهداشت حول برنامه‌های سبک زندگی و سلامت معنوی و قرآن و سلامت است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای قول فعالیت‌های هنری را داده‌اند. نهاد رهبری نشست‌های تخصصی و نمایش تولیدات نهاد را خواهد داشت. برای دانشگاه فرهنگیان امکان حضور فراهم نشد. دانشگاه آزاد بسیار مشتاقانه و قوی حاضر شد.

وی اضافه کرد: بیشترین نشست‌ها را خواهد داشت. کرسی‌های آزاد اندیشی و برنامه‌های متنوعی را خواهند داشت. پایان‌نامه‌های قرآنی دانشجویان این دانشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین جلسات دفاع از پایان‌نامه‌ها در فضای نمایشگاه برگزار خواهد شد. دانشگاه پیام نور نیز برنامه‌های متنوعی خواهد داشت. مشاوره‌های قرآنی، نمایش فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت و تقدیر از نخبگان قرآنی دانشگاه پیام نور از مهم‌ترین آن‌هاست. بسیج دانشجویی نیز حضور فعالی خواهد داشت.

فرزام با اشاره به برنامه‌های جهاد دانشگاهی، گفت: جهاد دانشگاهی در چند حوزه حضور خواهد داشت؛ مرکز فعالیت‌های بین رشته‌ای قرآن کریم،‌ کلان برنامه هفت شهر شایستگی، طرح ملی مرکز رشد قرآنی، طرح ملی دانشجو معلم قرآن. ثبت نام در طرح معلم قرآن در نمایشگاه انجام می‌شود. دانشجویانی که علاقه‌مند باشند به عنوان مربیان قرآن در طرح‌های جهادی و هر جایی که نیاز به آموزش قرآن باشد از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی ابرازداشت: به زودی پژوهشکده میان رشته‌ای تأسیس می‌شود. بخش مشاوره پایان‌نامه‌نویسی را خواهیم داشت. جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرده است که حمایت لازم و معرفی اساتید را داشته باشد. در اولین مرکز رشد فناوری‌های قرآنی از ایده‌هایی که محصولات قرآنی تولید می‌کنند و قابلیت تجاری‌سازی داشته باشند حمایت می‌شود. تا دو سال از نظر فیزیکی می‌توانند در مرکز رشد فناوری‌های قرآنی باشند. جزئیات این مرکز در نمایشگاه قرآن ارائه می‌شود و به برترین‌های دومین جشنواره آثار میان‌رشته‌ای قرآن کریم جوایزی تعلق خواهد گرفت. از هر ایده‌ اشتغال‌زایی که دانشجویان دارند حمایت خواهیم کرد.

رشید جعفرپور،‌ مسئول پشتیبانی فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم در ادامه با تبریک ماه رمضان و تقدیر از سازمان جهاد دانشگاهی برای برعهده‌گیری این دوره از نمایشگاه، گفت: تجربه سال گذشته ما نشان می‌دهد که در حوزه پژوهشی خوب کار نکرده‌ایم. در نشست‌ها به لحاظ مخاطب مشکل داشتیم. وزارت علوم حدود چهار یا پنج نشست را امسال برگزار خواهد کرد و امسال، سال همدلی و همزبانی است و قرآن و عترت محور هم‌دلی و هم‌زبانی است. الان هم فرصت خوبی است و تمسک به قرآن و عترت می‌تواند تقویت‌کننده همدلی و همزبانی باشد.

جعفرپور با اشاره به برنامه‌های وزارت علوم اظهار کرد: معرفی و ارائه دستاوردهای وزارت علوم و محصولاتی که دانشگاه‌ها ارسال‌ کرده‌اند، ارائه پوسترهای جشنواره‌هایی که وزارت علوم برگزار می‌کند، همچنین 400 پایان‌نامه برای چهاردهمین دوره جشنواره پایان‌نامه‌های قرآنی جمع‌آوری شده که در نمایشگاه قرآن از برگزیدگان آن تقدیر می‌شود، از مهم‌ترین برنامه‌های وزارتخانه است.

وی ادامه داد: آثار هنری مسابقات قرآن و عترت در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. چهار نشست با محور قرآن و آزاد اندیشی خواهیم داشت و زمینه حضور کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها را فراهم خواهیم کرد. دانشگاه تهران که مجمع قرآنی را دارد و دانشکده علوم حدیث شهرری به عنوان دانشگاهی تخصصی، دو دانشگاهی هستند که فضای مستقلی برای نمایش محصولات خود دارند.

عبدالرضا صادقی، مدیرکل فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: خروجی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد که در طول سال برگزار می‌شود در نمایشگاه قرآن به نمایش درمی‌آید. خروجی مسابقات کتبی قرآن و عترت، جشنواره هنر، ادبیات و پژوهش‌های دینی که با شرکت 12 هزار نفر برگزار شد، همچنین در بخش محتوایی نمایشگاه رمضان، 130 پایان‌نامه قرآنی در معرض نمایش قرار می‌گیرند.

وی افزود: مسابقات دانشگاه آزاد در سه بخش دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار می‌شود که در نمایشگاه فقط بخش دانشجویی را خواهیم داشت. کرسی‌های آزاد اندیشی و نشست‌هایی را نیز برگزار خواهیم کرد. دانشگاه آزاد آیین‌نامه مفصلی را تحت عنوان حضور در نمایشگاه دارد که مطابق آن عمل می‌کند. چهار کارگاه هنری داریم. در سراسر کشور 70 نشریه قرآنی داریم که فراخوان ارسال کرده‌ایم و امیدواریم که به دست ما برسد و  در دانشگاه آزاد 400 کانون قرآن و عترت داریم. دانشگاه آزاد تنها دانشگاهی است که درس قرآن کریم به عنوان درس تک واحدی و در دو ساعت تدریس می‌شود. حدود دو هزار استاد قرآن کریم داریم که بخشی از این دستاوردها را در نمایشگاه ارائه خواهیم کرد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب