امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1042 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

ظهور آقازاده‌های سیاسی بعد از انتخابات سال 88؛

آقازاده‌های جنجالی ایران از مطهری و نوه امام تا آقازاده ای که طرد شد

خبر ايران: انتخابات سال 88 را میشود زمینه ساز تولید معنای جدید آقازادگی در ایران دانست. آقازادگی اقتصادی کم کم جای خود را به آقا زادگی سیاسی داد و امروز بیشتر نگاهها به سمت افرادی است که با نام پدر به حق یا ناحق به شهرت رسیدهاند.
آقازاده‌های جنجالی ایران از مطهری و نوه امام تا آقازاده ای که طرد شد

علی مطهری بازهم به تیتر اصلی رسانه‌های کشور تبدیل و نطق او تبدیل به یکی از مباحث جدی داخل کشور شد.سخنان او در مورد قوه قضائیه و حوادث سال 88 و محاکمه احمدی نژاد، موسوی و کروبی باعث شد تا دادستان تهران علیه مطهری اعلام جرم کند و طی یک اقدام سریع تصمیم به فیلترینگ سایت رسمی این نماینده بگیرد تا جنجال‌های انتقاد مطهری داغ و داغ‌تر شود. بسیاری از منتقدان مطهری اعتقاد دارد که این نماینده مجلس شورای اسلامی به واسطه فرزندی علامه شهید مطهری می‌تواند اینچنین سخنانی را به زبان بیاورد. این افراد معتقد هستند که اگر مطهری یک آقازاده نبود، هیچگاه به خود جرات زدن چنین سخنانی را نمی‌داد.

 

آقازاده مرفه

 

فاطمه رجبی همسر غلام حسین الهام و نویسنده کتاب « احمدی نژاد؛ معجزه هزاره سوم» در انتقادی بی سابقه مطهری را یک آقا زاده مرفه می‌داند و می‌گوید:« علی مطهری تا پیش از بسته شدن لیست انتخابات مجلس هشتم، که بود؟ و کجا بود؟ ای کاش اشتباه احمدی نژاد یا نمایندگانش باعث نمی شد که این آقازاده مرفه بی درد که وجه اشتراکش با «موسوی» بیست سال یا بیشتر سکوت است و عافیت طلبی، مطرح شود و با نام پدر، آری فقط با نام پدر، به مجلس راه یابد.» یا مهدی کوچک زاده که اعتقاد دارد این آقا زاده قدمی برخلاف پدر خود بر می‌دارد. او می‌گوید:«متاسفانه آقای علی مطهری به فرمایش پدر بزرگوارش هم توجه نمی‌کند، چرا که شهید مطهری فرمود ما مخالفتی با مباحثه با مارکسیست‌ها نداریم اما با اینکه مارکسیستها با استناد به آیات قرآن جوانان ما را فریب بدهند، مخالفیم.»

بسیاری از مردم آقازاده‌ها را در مسائل اقتصادی می‌شناسند و مخالفان مطهری وی را «آقازاده سیاسی» می‌دانند که با نام پدر به قدرت و مجلس رسیده است و در عین حال تفاوت بزرگی با پدر خود یعنی شهید مطهری دارد. مطهری اما تنها آقازاده ایرانی نیست که سبب جنجال در کشور شده است و در تاریخ جمهوری اسلامی می‌شود با آقازاده‌های مختلفی روبرو شد که زمینه حاشیه‌های زیادی را فراهم کرده است.

 

بنی صدر آقازاده ای که از ریاست جمهوری عزل شد!

 

یکی از اولین آقازاده‌هایی که زمینه به حاشیه کشیدن کشور را به وجود آورد، ابوالحسن بنی صدر فرزند آیت‌الله نصرالله بنی صدر از روحانیون برجسته کشور بود. همین روحانی زاده بودن او سبب شد تا بسیاری از مردم به واسطه همین رابطه او را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. ابوالحسن بنی صدر در بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، راهی به غیر از شعارهای انتخابات خود طی کرد و زمینه جنجال در کشور را ایجاد کرد.اولین رئیس جمهور ایران اعتقاد داشت که با توجه به رای مردم، دیگر قوا و نهادهای کشور باید با او همکاری و حتی تبعیت کنند. این رفتار باعث که اختلاف اساسی میان قوه مجریه با دیگر نهادهای کشور ایجاد شود و کار به جایی برسد که امام خمینی به مسئولان کشور هشدار دهد اختلاف‌ها را کنار بگذارند. این اختلاف‌ها و کارشکنی‌های بنی صدر باعث تا سرانجام او با رای مجلس و تایید امام خمینی از ریاست جمهوری برکنار می‌شود و همراه با مسعود رجوی به خارج از کشور فرار می‌کند. بدون شک بنی صدر را می‌شود یکی از اولین آقازاده های جنجالی ایران نامید.

 

نوه جنجالی امام

 

تنها فرزند پسر مرحوم آیت‌الله سید مصطفی خمینی، یکی دیگر از چهره‌های جنجالی ایران بود. نوه امام خمینی از حامیان بنی صدر در اولین دوره انتخابات بود و حتی در برابر نیروهای مخالف رئیس جمهور وقت نیز موضع گیری‌های تندی را انجام می‌داد.یکی از حاشیه سازی‌های او در سال 59 شکل گرفت. در جریان یکی از سخنرانی‌ها وی در دفا ع از بنی صدر در مشهد، مردم در اعتراض به سخنان نوه امام به او حمله می‌کنند، و سید حسین برای مقابله با مردم دست به سلاح کمری خود میبرد و کار به جایی می‌رسد که نیروهای کمیته وی را به اتاقی منتقل می‌کنند. این افراد با تماس با دفتر امام نظر ایشان را در مورد این حادثه سوال می‌کنند. پیغام به امام داده می شود که آقای سید حسین خمینی نوه شما در مشهد از بنی صدر دفاع کرده مردم به او هجوم آوردند دست به اسلحه برده ما چه کار کنیم. امام به مرحوم آیت الله اشراقی می فرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند.حضرت امام در نامه ای خطاب به سید حسین خمینی که متن آن درجلد14صحیفه نورآمده است با انتقاد شدید از وی، نوشته اند: «پسرم حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آنها انسان متوجه می‌شود. من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند؛ من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی؛ من علاوه بر نصیحت پدری پیر، به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی؛ من به شما امر می‌کنم به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپردازد.»

 

جنجال‌های فرزند شهید

 

فرزند شهید بهشتی دیگر آقازاده‌ای است که حواشی فراوانی پیرامون وی وجود دارد. علی رضا بهشتی که در سال 1341 در قم متولد شد قبل از انتخابات سال 88، از چهره‌های آرام و نزدیک به جریان اصلاح طلب کشور بود که بیشتر مشغول به تدریس در دانشگاه و پرورش دانشجویان بود. اما انتخابات سال 88، روزگار تازه‌ای را برای فرزند شهید بهشتی رقم زد.علیرضا بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بود. بهشتی به دنبال بسته شدن دفتر کمیته پیگیری وضعیت زندانیان و آسیب‌دیدگان بازداشت شد. بسیاری از مخالفان اصلاح طلبان و جریان‌ سبر اعتقاد دارند که علیرضا بهشتی برخلاف رفتار پدر خود عمل می‌کند. اما خود علیرضا بهشتی اعتقاد دارد که:« امروز افراطیون، اندیشه‌های شهید بهشتی را بر نمی‌تابند و تجلی آن را تحمل نمی‌کنند.»در برسی جنجالی ترین آقازاده‌های ایران نمی‌توان به سادگی از نام مهدی و فائزه هاشمی گذشت. دو فرزند رئیس جمهور سابق کشور که زمینه جنجال‌های زیادی را با نظر مخالفان آیت‌الله هاشمی بوجود آوردند. مهدی هاشمی، فرزند چهارم آیت‌الله که از سیاسی ترین فرزندان اوست، فعالیت‌های سیاسی فراوانی را در طول عمر خود انجام داده است.

 

جنجال آفرینی های دختر و پسر آیت الله هاشمی

 

نام مهدی هاشمی که همیشه همراه با پدر خود در مسولیتهای گوناگون حضور داشته است بعد از انتخابات سال 88 بر سر زبان‌ها افتاد. اصول گرایان اعتقاد داشتند که پسر هاشمی رفسنجانی عهده دار رهبری جریان مخالف حکومت در سال 88 بوده است. آنها اعتقاد داشتند که هزینه تظاهرات را وی از حساب دانشگاه آزاد پرداخته کرده است و مدیریت اصلی این جریان را به عهده داشته است. رفتن او به لندن برای سرکشی به دانشگاه آزاد انگلستان، استدلال این افراد برای دست داشتن مهدی هاشمی در حوادث سال 88 بود. روح الله حسینیان و آیت‌الله خزعلی از کسانی بودند که اعلام کردند مهدی هاشمی آقازاده، رهبری جریان 88 را به عهده داشته است. همچنین در جریان چهارمین جلسه دادگاه متهمان دستگیرشده بعد از انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، اتهاماتی از سوی حمزه کرمی و مسعود باستانی، دوتن از متهمان به کودتای مخملی در ایران؛ به مهدی هاشمی وارد شد.مهدی هاشمی، پس از حدود 4 سال بعد از انتخابات سال 88، تصمیم گرفت به ایران بازگردد تا بعد از سال‌ها به پرونده پر سوال او رسیدگی شود. وی با پرواز ساعت 22:00 دوبی-تهران مورخ ۲ مهرماه ۱۳۹۱ به ایران بازگشت. در فرودگاه مورد استقبال محسن، یاسر و فاطمه هاشمی قرار گرفت. همچنین نماینده دادستانی تهران نیز با حضور در فرودگاه، اقدام به ابلاغ احضاریه حضور در دادستانی تهران به وی کر.د مهدی هاشمی در راه بازگشت در فرودگاه به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت همه حرف‌ها را در ایران خواهد گفت. دادگاه مهدی هاشمی هنوز برگزار نشده است.دومین دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نیز دیگر فرزند جنجالی آیت الله است. بدون شک می‌شود او را سیاسی ترین فرزند هاشمی رفسنجانی دانست. فائزه هاشمی در کارنامه خود سابقه نمایندگی مجلس و مدیرمسئولی روزنامه زن را دارد. بسیاری قبل از انتخابات سال 88، فائزه هاشمی را به خاطر اظهار نظرهای جنجالیش در مورد زنان و ورزش کردن آنان می‌شناختند. اما انتخابات سال 88، فائزه هاشمی را وارد فضای تازه‌ای کرد و آن هم اظهار نظرهای جنجالی و حضور در راهپیمایی‌های بعد از اعلام نتایج انتخابات و دراعتراض محمود احمدی نژاد بود. فعالیت فائزه هاشمی در انتخابات باعث شد تا در جریان حضور در شهرری، نیروهای تندرو که در راس آنان سعید تاجیک قرار داشت با حمله به او و فحاشی کردن به پدر و خاندان هاشمی، زمینه جنجال‌های فراوانی را به وجود آورند.فعالیت‌های فائزه هاشمی باعث شد که او به دادگاه فراخوانده شود و جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شود.

 

آقازاده ای که پدر او را طرد کرد

 

مهدی خزعلی دیگر جنجال ساز حلقه آقازاده‌های ایران است. مهدی خزعلی که در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال 88، از منتقدین اصلی نظام بود و حتی این انتقادها باعث شده بود که پدر او نیز اعلام کند که دیگر مهدی را پسر خود نمی‌داند. آیت الله خزعلی با انتشار بیانه ای نوشت «مدت مدیدی است پسرم مهدی خزعلی از راه مستقیم منحرف شده درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصحیت می‌کنم و برای هدایتش متوسل به اولیای خدا می‌شوم اثر نمی‌کند....با بعضی از علمای بزرگ صحبت کردم، فرمود دست نگه دار شاید به راه بیاید. دیگر کاسه صبرم لبریز شده، دیگر با او صحبت نمی‌کنم و حرف‌های نامناسب او را بر نمی‌تابم.»بسیاری اعتقاد دارند که مهدی خزعلی نیز از نام پدر خود برای مطرح شدن استفاده کرده است و اگر نبود نام آیت‌الله خزعلی، هیچکسی به نظرات این فعال سیاسی توجهی نمی‌کرد و او نیز از جمله معترضین ساده انتخابات ریاست جمهوری سال 88 قرار می‌گرفت.

 مصطفی داننده

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب