امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10423 تاریخ انتشار: جمعه ۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

شبکه الجزیره اعلام کرد؛

قتل‌عام غیر نظامیان در کوبانی/ عملیات انتحاری داعشی‌ها در حسکه سوریه / اعدام زنان و کودکان روستایی

خبرایران: پس از ورود تعداد از اعضای داعش به شهر مرزی کوبانی و بخش‌هایی از شهر حسکه، از شمال سوریه خبر می‌رسد که این گروه بیش از 150 تن را در کوبانی قتل‌عام کرده و چند عملیات انتحاری علیه نیروهای کردو ارتش سوریه در حسکه انجام داده‌ است.
قتل‌عام غیر نظامیان در کوبانی/ عملیات انتحاری داعشی‌ها در حسکه سوریه  / اعدام  زنان و کودکان روستایی

به گزارش خبرایران ، به نقل از شبکه الجزیره، دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در حمله داعش به کوبانی بیش از 150 تن از جمله ده‌ها زن و کودک کشته شده‌اند و هنوز درگیری‌ در مناطقی از شهر ادامه دارد.بنا بر اعلام این نهاد حقوق بشری که مقر آن در لندن قرار دارد، قتل عامی که داعش در کوبانی به راه انداخته دومین جنایت بزرگ این گروه در حق غیر نظامیان در سوریه محسوب می‌شود که داعش تاکنون انجام داده است.

گفته می‌شود اعضای داعش که وارد شهر شده‌اند به خوبی از عدم سقوط شهر آگاه بوده‌اند و تنها برای قتل عام مردم وارد شهر شده‌اند و تاکنون 28 تن از آنها کشته شده‌اند و نزدیک به 20 تا 30 تن دیگر با گرفتن گروگان در مناطق مختلف شهر موضع گرفته‌اند.

تعدادی از عناصر داعش که روز پنجشنبه توانسته بودند خود را به ورودی‌های شهر کوبانی (عین العرب) در مرز ترکیه و سوریه برسانند، همچنان در بخش‌هایی از شهر در حال مقاومت هستند و درگیری‌ میان آنها و نیروهای کرد ادامه دارد.

 بنابر اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه در این درگیری‌ها که از بامداد پنجشنبه آغاز شده بیش از 150 تن که بیشتر آنها غیرنظامی هستند کشته شدند و اجساد ده‌ها تن نیز در خانه‌ها و مناطقی که داعش وارد آن شده‌است رها شده و نیروهای امداد رسان امکان جمع‌آوری یا کمک به آنها را ندارند.

مخالفان سوری می‌گویند داعش در حمله به کوبانی در یکی از روستاهای منطقه توسط اهالی که سلاح برداشته بودند متوقف شده بود که عناصر این گروه پس از درگیری چند ساعته وارد روستا شده‌اند و چندین تن از اهالی روستا از جمله زنان و کودکان را اعدام کرده‌اند. با رسیدن نیروهای کرد به روستای مذکور نیروهای داعش مجبور به عقب نشینی شده‌اند.

در پی انتشار این گزارش‌ها جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این حمله را نگران کننده خواند اما تاکید کرد که مواضع نیروهای موجود در کوبانی به شکل خوبی مستحکم و حفاظت شده است و امکان ندارد این شهر به دست داعش بیفتد.

به گفته ریدور خلیل، سخنگوی نیروهای مدافع خلق کرد در کوبانی، تحقیقات اولیه کردها نشان می‌دهد که عناصر داعش با لباس اعضای ارتش آزاد سوریه که با کردها همپیمان است توانسته‌اند خود را به کوبانی برسانند و در بخش‌هایی از شهر موضع بگیرند.

کردها همچنین دولت ترکیه را متهم می‌کنند که به اعضای داعش اجازه داده تا از طریق خاک ترکیه وارد سوریه شوند و به انجام عملیات در شهر کوبانی بپردازند. 

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه درگیری‌ها در چند محله کوبانی میان نیروهای کرد و اعضای داعش ادامه دارد که این امر باعث وارد آمدن تلفاتی به ویژه به غیرنظامیان شهر شده است.

گفته می‌شود نیروهای داعش در بخش‌هایی از کوبانی محاصره شده‌اند و تعدادی از اعضای این گروه در درگیری‌ها کشته شده‌اند و برخی نیز با عملیات انتحاری به مقابله با نیرو‌های کرد پرداخته‌اند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در پی این حادثه از جامعه جهانی و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش خواسته است تا به کمک‌های خود به نیروهای کرد ادامه دهند و مانع گسترش تحرکات داعش در مناطق کردنشین شوند.

از سوی دیگر پایگاه‌های افراط گرای نزدیک به داعش مدعی شدند که این گروه توانسته بخش‌هایی از شهر حسکه، مرکز استانی به همین نام در شمال شهر سوریه که به طور مشترک توسط کردها و ارتش سوریه اداره می‌شود را به دست بگیرد.

داعشی‌ها چند حمله انتحاری با خودروهای مملو از مواد منفجره درحسکه انجام داده‌اند که چندین کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد که نیروهای داعش توانسته‌اند وارد منطقه النشوه و الشریعه حسکه شوند و تلویزیون رسمی سوریه نیز در خبری فوری و با تایید ضمنی این گزارش‌ها اعلام کرد که نیروهای داعش ساکنان این دو منطقه را مجبور کرده‌اند که از منطقه فرار کنند.

این چهارمین حمله داعش به شهر حسکه از ماه گذشته میلادی محسوب می‌شود که مناطق تحت نفوذ نیروهای دولتی سوریه در شهر حسکه را هدف قرار داده است.

داعش تلاش دارد براساس استراتژی مشهور خود جبهه‌های جنگ را گسترش دهد تا با این کار فشار بر دیگر جبهه‌ها علیه خود را بکاهد. این گروه به تازگی در استان رقه که مرکز خلافت خودخوانده آنها تلقی می‌شود و در مجاورت حسکه قرار دارد متحمل شکست‌های سنگینی از کردها شده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب