امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1045 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

تعرفه های درمانی باید واقعی شود تا زیرمیزی پزشکان از بین برود

خبرایران: امید سلیمی بنی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: باید منافع چهار گروه بیماران، پزشکان، بیمارستانها و سازمانهای بیمه گر در تعرفه گذاری درمان سال آینده رعایت شود.
 تعرفه های درمانی باید واقعی شود تا زیرمیزی پزشکان از بین برود

به گزارش خبرایران، امید سلیمی بنی عضو کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است باید طوری تعرفه گذاری درمان در سال آینده انجام شود که سازمانهای بیمه ای، بیماران و پزشکان بتوانند منافع خود را تامین کنند، به همین دلیل اگر قرار است افزایش 66 درصد در تعرفه های درمانی صورت گیرد، نمایندگان مجلس، کارشناسان وزارت بهداشت و نمایندگان سازمان نظام پزشکی باید اظهار نظر کنند. مراد هاشم زهی، نماینده ای از استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبر همچنین به افزایش پوشش بیمه در تمام مناطق کشور تاکید کرد.

 

آیا شما اطلاعی از جزئیات افزایش تعرفه های درمانی در سال آینده دارید؟

 

هنوز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به صورت کامل و شفاف، پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه های درمانی مطرح نشده است. هر چند این موضوع از اختیارات هیئت دولت است، ولی مانند سالهای گذشته این انتظار وجود دارد موضوع افزایش تعرفه های درمانی با کمیسیون بهداشت و درمان نیز مطرح شود تا نمایندگان مجلس نیز ضمن احترام به حقوق پزشکان و سازمانهای بیمه گر، منافع مردم را نیز در تعرفه گذاریهای جدید در نظر داشته باشند.

 

چطور می توان بیماران را از پیامدهای احتمالی افزایش تعرفه ها، در امان نگه داشت؟

 

قانون تکلیف کرده است که همه مردم باید طبق قانون بیمه خدمات درمانی همگانی تحت پوشش بیمه های درمانی قرار بگیرد و همچنین طبق قانون اساسی هزینه درمان برای مردم باید رایگان باشد، لذا چندان نگرانی از بابت افزایش تعرفه های درمانی وجود ندارد. چون انتظار این است که باید مردم بیمه شوند و از طریق بیمه های د :. 8'مانی، هزینه درمان مردم پرداخته شود. از سویی باید در تعرفه گذاری درمانی این نکته را نیز در نظر داشته باشیم باید علاوه بر وزارت بهداشت و هیئت دولت، نمایندگان سازمانهای درمانگر و بخش خصوصی نیز حضور داشته باشد و نمایندگان مردم که دریافت کننده خدمات سلامت هستند نیز باید از منافع بیماران و مردم دفاع کنند.

لذا تعرفه گذاری باید در جلسات مشترک این نهادها به بحث و گفتگوی کارشناسی گذاشته شود تا هر گونه تغییری با رعایت مصالح همه گروه ها تصویب شود. از طرف دیگر، باید تعرفه گذاری به صورتی باشد تا ریشه های ارتباط غیر معمول مالی بین جامعه پزشکی و مردم برداشته شود. ریشه این ارتباط، همانطور که گفته شده، تعرفه های غیر منطقی است، یعنی اگر تعرفه ها واقعی نباشد، این ارتباط غیرشفاف به وجود می آید.

 

اصلا چرا باید پیشنهاد افزایش ناگهانی تعرفه های درمانی مطرح شود؟

 

واقعیت این است که در سالهای گذشته با افزایش مرتب گرانی و تورم به صورت تصاعدی روبرو بودیم، لذا اگر جایی عنوان شود که قرار است فلان درصد تعرفه ها افزایش یابد، اگر برای همه مردم جنبه های مختلف آن روشن نشود، شاید فکر کنند این افزایش باعث تضییع حق مردم می شود، برای همین نمی توان حتی در این باره، به سادگی و بدون در نظر گرفتن جوانب، اظهار نظر کرد. باید تمام موارد درباره تعرفه گذاری مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و علاوه بر در نظر گرفتن توان مالی مردم و بیمه ها، مشکلات بیمارستانها و جامعه محترم پزشکی را نیز باید در نظر گرفته تا رابطه غیر معمول مالی بین مردم و جامعه پزشکی از بین برود. لذا در این باره می گوییم حق وقتی اعمال می شود که علاوه بر توسعه بیمه همگانی و پایه برای مردم، بیماران مطمئن باشند تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و بیمه ای که هزینه درمان آنها را تعهد کرده، کاراست. از سوی دیگر، جامعه پزشکی نیز می توانند انتظار داشته باشند دستمزد زحمتی که کشیده می شود، به حق، داده شود تا منجر به رابطه غیر شفاف مالی بین بیمار و پزشک نشود.

 

تاثیر افزایش ناگهانی تعرفه درمان بر اقتصاد سلامت را چطور تحلیل می کنید؟

 

این را نیز در نظر داشته باشید در سالهای گذشته به دلایل متعدد، تصمیماتی که درباره افزایش تعرفه ها گرفته می شد، اجرا نمی شد. مسئولان وقت، هر سال به این فکر می افتادند تعرفه های درمانی واقعی شود و با رشد معقولی بالا برود، ولی این اتفاق نمی افتد. لذا حالا که تصمیم گرفته شده تعرفه ها واقعی شود، باید جوانب زیادی را در نظر گرفت. این که ناگهان در یک سال تصمیم گرفته می شود تعرفه های درمانی به صورت جهشی افزایش یابد، باید توام با مطالعه همه جانبه و کار کارشناسی دقیق باشد.

این افزایش نیز نه در اختیار وزارت بهداشت است و نه وزارت بهداشت می تواند از آن، شانه خالی کند، زیرا تصور می کنم اشکالی که سالها ایجاد شده ریشه در وزارت بهداشت ندارد، بلکه ایراد در جای دیگری از جمله نظام اقتصادی کشور است. لذا نباید این تصور را داشت که چون فاصله زیاد بین تعرفه های درمانی و افزایش هزینه های مراکز بهداشتی و درمانی به وجود آمده، وزارت بهداشت را مقصر بدانیم و یا فشار این فاصله زیاد را به جامعه محترم پزشکان وارد کنیم. باید توام با بررسی همه جانبه صرفه و صلاح مردم، بیماران، بیمارستانها، سازمانهای بیمه گر و وزارت بهداشت، هزینه های درمان کارشناسی و متناسب با آن نیز تعرفه گذاری صورت گیرد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب