امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10451 تاریخ انتشار: شنبه ۶ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در حاشیه برگزاری دوره آموزشی «کاربردهای سامانه سمت (RTK) در مدیریت شهری» اتفاق افتاد؛

رونمایی از سنجنده محک 93 و امضای تفاهم‌نامه سه جانبه در زمینه اطلاعات مکانی

خبرایران: دوره آموزشی «کاربردهای سامانه سمت (RTK) در مدیریت شهری» در روز 25 خرداد در سالن همایش‌های ایران زمین شهرداری تهران برگزار شد.
رونمایی از سنجنده محک 93 و امضای تفاهم‌نامه سه جانبه در زمینه اطلاعات مکانی

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رونمایی از سنجنده محک 93 و پایه پیلار و همچنین امضای تفاهم‌نامه سه جانبه میان معاونت فنی و عمرانی، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به منظور بسترسازی برای استفاده از شبکه RTK از مهم‌ترین اتفاقات این نشست بود.

بنابراین گزارش، در این دوره آموزشی که با هدف بسط و گسترش فرهنگ استفاده از روش تعیین موقعیت آنی در بین متخصصین و همچنین بهره‌برداری عمومی از آن برگزار شد، علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی، پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی و معماری، علی‌اصغر قائمی، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات، معاون اطلاعات مکانی و کارشناسان این سازمان و همچنین کارشناسان و متخصصین حوزه اطلاعات مکانی از سایر نهادها و دستگاه‌ها و میهمانان خارجی حضور داشتند.

 

استانداردسازی و تسریع در تولید اطلاعات مکانی

در ابتدای این نشست، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران دیدگاه اساسی شهرداری تهران در راه‌اندازی این سامانه را ارائه خدمات الکترونیک و تسهیل در دستیابی به شهر هوشمند دانست و گفت: اطلاعات مکانی به عنوان مفهومی ثابت و زیرساختی، نقشی اساسی در خدمات شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمت‌رسان دارد.

وی استانداردسازی و تسریع در تولید اطلاعات مکانی را از اهداف راه‌اندازی سامانه سمت دانست و اظهار کرد: اولین بهره‌بردار این سامانه، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده و خوشبختانه کارآمدی سامانه در رفع نیازهای سازمان تأثیر بسزایی داشته است.

قائمی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در راستای ایجاد یکپارچگی مفهومی و اطلاعاتی در حوزه اطلاعات مکانی با همکاری و تفاهم با سایر دستگاه‌ها گام‌های مؤثرتری برداشته شود.

 

معرفی سامانه سمت

در ادامه این دوره آموزشی علی چرخ زرین، مدیر سامانه سمت (سامانه موقعیت‌یابی آنی تهران) به معرفی این سامانه و مراحل ایجاد و راه‌اندازی آن پرداخت. وی هدف شهرداری تهران از راه‌اندازی سامانه سمت را فراهم نمودن امکان برداشت آنی (Real Time) مختصات نقاط با دقت بهتر از پنج سانتیمتر برای کلیه کاربران عام و خاص در کاربردهای شهری و همچنین استانداردسازی فرایند برداشت اطلاعات مکانی در مجموعه شهرداری تهران دانست.

چرخ زرین، خرید تجهیزات، طراحی شبکه ایستگاه‌های Base، ایجاد زیرساخت مورد نیاز ایستگاه‌ها در محل‌های طراحی شده و نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوطه در هر ایستگاه، آموزش کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آشنایی با تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این سیستم و آزمون دقت شبکه را از مراحل ایجاد این شبکه عنوان کرد.

 

RTK و تجربیات داخلی و جهانی

سپس کن وست، مدیر شرکت بین‌المللی لایکا و تیم بدلی از کارشناسان این شرکت، درباره کم و کیف حضور در پروژه RTK در سطح جهانی، تاریخچه فعالیت‌ها، مفهوم RTK و ویژگی‌های اساسی ایستگاه‌های مرجع توضیحاتی ارائه کرده و دستاوردها و تجربیات خود را در اختیار مدعوین قرار دادند.

دکتر ملک، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دیگر سخنران این نشست بود. وی درباره ناوبری و حرکت شناسی آنی به ارائه توضیحاتی پرداخت و مفهوم ناوبری و انواع حرکات پنج‌گانه زمینی مورد نیاز عموم را تشریح نمود.

تعیین ارتفاع ارتومتریک در تعیین موقعیت آنی و کاهش محدودیت‌های RTK با سیستم‌های کمکی از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که به ترتیب توسط سپیده رهبر، از دانشجویان دکتری ژئودزی دانشگاه تهران و دکتر عسکری عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ارائه شد.

نیکلاس دوموگن، مدیر شبکه ایستگاه‌های مرجع شرکت لایکا دیگر کارشناسی بود که با ارائه یک نمونه موفق از تجربیات این شرکت در پیاده سازی شبکه RTK، شبکه «AZPOS» در کشور آذربایجان را تشریح نمود.

بخش بعدی این نشست اختصاص به اظهار نظر کاربران فعال سامانه سمت داشت. مهندس حمید برنجکار، نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، دکتر شریف‌زادگان، نماینده آب و فاضلاب استان تهران و مهندس میثم غنی‌زاده به عنوان کاربر فعال بخش خصوصی این سامانه، تجارب خود را در زمینه استفاده از RTK را توضیح داده و با مقایسه روش‌های کلاسیک و روش جدید، به معرفی ویژگی‌های مثبت سامانه سمت پرداخته و پیشنهادهایی ارائه نمودند.

 

رونمایی از سنجده محک 93 و پایه پیلار

سپس علی چرخ زرین به عنوان مبدع سنجده محک 93 و پایه پیلار درباره ویژگی‌های این سنجنده، چالش‌های ایده اولیه و نحوه برون رفت و همچنین چگونگی ساخت و اجرای آن به اختصار توضیح داد. وی قابلیت این سنجنده را تشخیص دقت، تعیین رفتارسنجی میلی‌متری ابنیه فنی و سازه‌های بزرگ و گودهای پر خطر برشمرد.

در ادامه با حضور معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، معاون فنی و عمرانی، معاون شهرسازی و معماری و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از سنجده محک 93 و پایه پیلار رونمایی شد.

معاون فنی و عمران پس از مراسم رونمایی، اولویت استفاده از فناوری اطلاعات در شهرداری تهران را موجب ایجاد تحولات بسیاری دانست و ضمن تقدیر از زحمات مدیرعامل و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: وجود خلاقیت و استفاده درست از ابزار IT موجب ارائه خدمات بهتر به شهروندان تهرانی شده است. اجرای طرح تفصیلی جدید یکی از پروژه‌هایی بود که در حوزه شهرسازی و عمرانی بسیار کارآمد بود. ما نیازمند این هستیم که در حوزه‌های دیگری نیز تفاهماتی انجام شود تا همکاری‌های گسترده‌تری در این زمینه انجام شود.

 

تفاهم‌نامه سه جانبه برای استفاده از سامانه سمت

در ادامه، تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای میان معاونت فنی و عمرانی، معاونت شهرسازی و معماری و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به منظور بسترسازی برای استفاده از سامانه سمت برای برداشت دقیق اطلاعات مکانی، ثبت و بارگذاری نقشه به‌روز تهران، تولید و بارگذاری نقشه‌های اجرایی به امضای معاون فنی و عمران، معاون شهرسازی و معماری و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رسید.

علی‌اصغر قائمی ضمن ابراز رضایت از امضای این تفاهم‌نامه بر یکپارچگی اطلاعات شهر تهران تأکید و اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه گامی در جهت یکپارچه نمودن اطلاعات مکانی باشد.

 

 

94-03-25_RTK_026
94-03-25_RTK_026
94-03-25_RTK_032
94-03-25_RTK_032
94-03-25_RTK_044
94-03-25_RTK_044
94-03-25_RTK_084
94-03-25_RTK_084
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب