امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10468 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر شکرچی‌زاده خبرداد؛

راه‌اندازی نرم‌افزار شناسایی میزان تخریب زلزله/ یک دوم ساختمان‌های کشور در مقابل زلزله مقاومتی ندارند/ 30 درصد هزینه‌های راه‌سازی مربوط به قیر است/مزایای رویه‌ بتنی بجای رویه‌ آسفالتی

خبرایران: رئیس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی ازموافقت وزیر راه و شهرسازی برای افزایش بودجه تحقیقات راه و شهرسازی خبرداد و گفت: فعالیت ما صرفاً تحقیقاتی نیست و در زمینه تدوین مقررات، آموزش و صدور گواهینامه‌های فنی فعالیتهای خود را انجام می‌دهیم.
راه‌اندازی نرم‌افزار شناسایی میزان تخریب زلزله/ یک دوم ساختمان‌های کشور در مقابل زلزله مقاومتی ندارند/ 30 درصد هزینه‌های راه‌سازی مربوط به قیر است/مزایای رویه‌ بتنی بجای رویه‌ آسفالتی

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری تشریح فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی در حوزه قیروآسفالت، ایجادبانک‌های اطلاعاتی، تدوین مقررات ملی ساختمان،ازمجموعه دستورالعمل‌های جدیدمقاوم‌سازی‌ منتشرشده ازسوی این مرکزصبح  امروز7تیرماه 1394با حضور «دکترمحمد شکرچی‌زاده» رئیس مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی ،«دکترسعید بختیاری» معاون آموزشی و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه‌،مسکن و شهرسازی،«دکتر محمدتقی احمدی» رئیس دانشگاه تربیت مدرس و رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و اصحاب رسانه در مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزارو دراین نشست خبری«محمد شکرچی‌زاده» رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهارداشت: در وزارت راه و شهرسازی نگاه راهبردی به موضوع تحقیقات وجود دارد و در این مرکز اقدامات اساسی با نگاه کاربردی و عملیاتی در حوزه حمل و نقل و مسکن انجام شده است و در وزارت راه و شهرسازی اخیرا ، شورای عالی تحقیقات و فناوری با ریاست وزیر راه و شهرسازی و قائم مقامی رئیس مرکز تحقیقات تشکیل شده است.

شکرچی‌زاده از موافقت وزیر راه و شهرسازی برای افزایش بودجه تحقیقات راه و شهرسازی خبرداد تصریح کرد: فعالیت ما صرفاً تحقیقاتی نیست و در زمینه تدوین مقررات، آموزش و صدور گواهینامه‌های فنی فعالیتهای خود را انجام می‌دهیم و مقررات ملی ساختمان سند ملی لازم‌الاجرا برای ساخت است، در دولت یازدهم مسئولیت تدوین این سند بر عهده مرکز تحقیقات راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی افزود: در این باره نشست‌های مشترک با مهندسان در مورد مباحث مقررات ملی ساختمان پیش‌بینی شده است و 1700 پروژه امروز در بانک اطلاعاتی مرکز تحقیقات قابل دسترسی است و اثربخشی تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه و مسکن به صورت دقیق بررسی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به فعالیت مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش در بحث قیر و آسفالت اشاره  و عنوان داشت: 85 درصد قیر مصرفی کشور در وزارت راه و راه‌سازی استفاده می‌شود و 30 درصد هزینه‌های ساخت راه‌های کشور مربوط به قیر است و کیفیت قیر و حفظ مشخصات آن بسیار قابل توجه است.

وی به هدف‌گذاری وزارت راه به جای‌گذاری قیرهای امولسیونی به جای قیرهای محلول اشاره و تاکید کرد: از نظر اقتصادی و زیست محیطی در دنیا قیرهای امولسیونی جایگزینی قیرهای محلول شد و در ایران سالانه 500 هزار تن قیر محلول استفاده می شود و برنامه‌ریزی شده است که قیرهای امولسیونی جایگزین قیرهای محلول شود که این موضوع در دو سال اخیر شتاب گرفت.

شکرچی‌زاده ابرازداشت: هدف گذاری کرده‌ایم تا پایان سال 150 هزار سال قیر امولسیونی جایگزین قیر محلول در راه‌سازی شود. ضمن اینکه لزوم دو جداره شدن تانکرهای حمل قیربیش ازگذشته احساس می شود.چراکه قیرها درجه حرارت بالایی دارند و ممکن است از زمان تولید تا مصرف و هنگام نقل و انتقال سرد شوند که گرم کردن دوباره آنها هزینه بر بوده و موجب کاهش کیفیت قیر می‌شود و حرکت به سمت دو جداره کردن تانکرهای حمل قیر در دستور کار قرار گرفت و در این باره به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: قطعاً دو جداره شدن این تانکرها موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش کیفیت قیر می‌شود؛ یکی از دلایل کاهش عمر مفید آسفالت جاده‌ها، کاهش درجه حرارت قیر و نزول کیفیت آن است و در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارتباط نزدیکی با صنعت قیر و آسفالت داریم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به موضوع زلزله و اهمیت توجه آن در ساختمان‌سازی اشاره و گفت: از یک میلیون پلاک ساختمانی در تهران 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار دارد و از حدود 20 میلیون ساختمان کشور ، 11 میلیون ساختمان به صورت «بنایی» ساخته شده است که در مقابل زلزله مقاومتی ندارند و نرم‌افزاری در محیط وب راه‌اندازی کرده‌ایم مبنی بر اینکه میزان آسیب حاصل از زلزله در هر استان مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: مدیر یک استان می‌تواند در این نرم‌افزار میزان زلزله را مشخص کند و در فضای مجازی نحوه تخریب، شدت و شتاب زلزله براساس منطقه و نوع خاک را بشناسد و از سال 1388 کمیته راهبردی مقاوم‌سازی با حضور اساتید دانشگاه فعال شد و هر دستورالعمل در حوزه مقاوم سازی در دستور کار قرار گرفت.

شکرچی‌زاده افزود: در شرایط فعلی و با توجه به افزایش قیمت قیر موضوع استفاده از رویه‌ی بتنی به جای آسفالت مد نظر قرار گرفته و رویه‌ بتنی از نظر دوام توجیه‌پذیرتر است و وزارت راه هدف‌گذاری کرده است که 10 درصد رویه جاده‌ها بتنی شود و به دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته‌ای تشکیل شده است و در شورای عالی فنی بخشنامه‌ای درباره رویه‌ی بتنی تهیه و تدوین شد و ضوابط آن در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شد.

بنابراین گزارش؛ سامانه بانک اطلاعات راه‌، مسکن و شهرسازی و سامانه دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان درپایان این نشست خبری راه‌اندازی شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب