امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10501 تاریخ انتشار: دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

مسئول دفتر طنز حوزه هنری اعلام کرد؛

شیوه حوزه هنری، پرداختن به طنز در چارچوب اخلاق است

خبرایران: مسئول دفتر طنز حوزه هنری بیان داشت: برنامه های طنز حوزه هنری، در طول این سالها اعتماد مخاطبانش را جلب كرده است.
شیوه حوزه هنری، پرداختن به طنز در چارچوب اخلاق است

ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، با اشاره به این كه طنز قرار نیست صرفا مخاطب را بخنداند، گفت: این شیوه، یك ابزار ارتباط با مخاطب است كه هم میتوان برای ایجاد شادی از آن استفاده كرد و هم میتوان از این طریق اعاده حق كرد، نسبت به موضوعات مختلف اعتراض نشان داد یا ناهنجاریها را به تصویر كشید همانطور كه چارلی چاپلین با زبان طنز درباره بزرگترین دغدغه های بشری سخن گفت.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری تاكید كرد: البته روشن است كه استفاده از زبان طنز و شوخی باید در چارچوب اصول و قواعدی باشد و از هر طریقی نمیتوان مردم را خنداند و بعد روی آن اسم طنز گذاشت. در طنز باید اخلاق رعایت شود، باید حرمتها شكسته نشود و به دنبال رشد جامعه بود نه تمسخر عده ای از افراد.

فیض ادامه داد: این رعایت كردن حد و اندازه در تمام موارد مصداق دارد و درباره طنز و شوخی هم مصداق پیدا می كند. همان طور كه آب كه مایه حیات و نجات بخش است، زیادی آن می تواند دردسرساز و سبب مرگ شود. مسائل دیگر هم از این قاعده مستثنی نیستند و همان طور كه از گذشتگان ما هم بسیار توصیه شده است باید حد و اندازه در تمام امور حفظ شود و طبیعتا در طنز هم باید مراقب بود كه از حد گذرانده نشود.
 
نویسنده كتاب پرفروش «فیض بوك» گفت: همان طور كه شادی آفرینی، یكی از اهداف طنز است، اصلاح اجتماعی نیز از اهداف دیگر آن است و این هر دو باید مورد توجه قرار بگیرد و حیف است كه از یك شیوه بیانی با این حجم تاثیرگذاری، تنها یكی از این كاركردها محقق شود و در حق طنز اجحاف و بی انصافی صورت بگیرد.

وی همچنین با اشاره به برنامه های طنز حوزه هنری از جمله برنامه پرطرفدار «در حلقه رندان» گفت: این برنامه در طول سال هایی كه برگزار می شود توانسته مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. طنزی كه در حوزه هنری مطرح می شود، با نگاه و دیدگاه های این نهاد فرهنگی همخوانی دارد و كسانی كه در این مراسم شعرخوانی می كنند افراد صاحب اخلاق، معتقد و مورد اعتمادی هستند كه چارچوب ها را به خوبی می شناسند و در اشعارشان به كار می گیرند.

ناصر فیض در پایان تاكید كرد: موضع ما در دفتر طنز حوزه هنری مشخص است. رویه حوزه هنری، پرداختن به طنز در چارچوب اخلاق است. وقتی در برنامه های طنز حوزه هنری افراد با خانواده هایشان با خیال راحت حاضر می شوند، یعنی نسبت به این محافل و آنچه مطرح می شود اطمینان كامل دارند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب