امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10504 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

احمد عربلو

اهالی ادبیات كودک در زمینه قالب با مشكل مواجه‌اند

خبرایران: عربلو، نویسنده و شاعر كودك و نوجوان، معتقد است برای ارائه مفاهم مذهبی همچون ماه مبارك رمضان به مخاطب كودك و نوجوان با مشكل مواجه هستیم.
اهالی ادبیات كودک در زمینه قالب با مشكل مواجه‌اند

احمد عربلو در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه سال‌هاست كه درباره مفاهیم مذهبی برای كودكان و نوجوانان در زمینه قالب با مشكل مواجه هستیم، اظهار كرد: متاسفانه اغلب نویسنده‌های كشورمان موفق نبوده‌اند كه قالب‌های جذاب برای كودكان و نوجوانان ارائه كنند.

وی ادامه داد: نویسنده‌های كشورمان هم كم‌كاری كرده‌اند و برای این‌گونه سوژه‌ها وقت نگذاشته‌اند. اگر كتاب‌هایی كه با موضوع ماه رمضان و دیگر مفاهیم مذهبی بر ای كودكان و نوجوانان تولید شده را گردآوری كنیم، می بینیم كه در بیشتر این آثار مستقیم‌گویی شده و در قالب‌های خشكی به این مفاهیم پرداخته‌اند.

عربلو با اشاره به كتابی كه به تازگی با عنوان «چوپان دیگر دروغ نگفت» نوشته‌ است، عنوان كرد: در این اثر، مفاهیم مذهبی را در قالبی طنزآمیز برای كودكان ارائه كرده‌ام و تصور می‌كنم استقبال خوبی از آن صورت گرفته است. اگر كمی درباره شیوه های خلاقانه و تازه بیان موضوعات در ادبیات تفكر كنیم می‌توانیم به نتایج تازه و خوبی برسیم.

این نویسنده ضمن تاكید بر اینكه مخاطب‌ كودك و نوجوان را به درستی نشناخته‌ایم، گفت: حواسمان نیست كه مخاطبان به لحاظ فكری و ذهنی رشد كرده‌اند و قصه‌هایی می‌نویسیم كه خودمان فكر می‌كنیم خوب و خواندنی هستند، در حالی كه مخاطب امروزی به سراغ آن نمی‌رود.

وی همچنین گفت: نویسندگان ذهنیت بزرگسال خود را جای مخاطب كودك می‌گذارند و تصور می‌كنند كه هر آنچه برای آن‌ها جالب و خواندنی است برای خوانندگانشان هم همین طور است. این مشكل بسیار عمومی است و البته در كنار آن برخی نویسندگان هم كودكان و نوجوانان را دست كم می‌گیرند. وقتی نوجوانان را در خانواده‌ها می‌بینیم و با آن‌ها هم صحبت می‌شویم تصور می‌كنیم با یك مرد طرف هستیم و حتی از آن‌ها در برخی مسائل كمك می‌گیریم و این نشان می‌دهد كه مخاطب امروز به نسبت گذشته بسیار باهوش‌تر شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب