امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1070 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر نفت عنوان کرد؛

فرصت مناسب برای افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری/ آب شدن یخ‌های رکود اقتصادی با تدبیر دولت

خبرایران: بیژن نامدار وزیر نفت گفت: با تدبیر دولت آرام‌آرام یخ‌های رکود اقتصادی آب می‌شود و کشور به سوی ثبات اقتصادی حرکت می‌کند.
 فرصت مناسب برای افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری/ آب شدن یخ‌های رکود اقتصادی با تدبیر دولت

به گزارش خبرایران، بیژن نامدار زنگنه اظهار کرد: با آرام‌شدن بازار اقتصادی بهبود کسب و کار در کشور ایجاد می‌شود و مهندسان و مشاوران نباید انتظار داشته باشند وضعیت بازار مسکن و اقتصاد به دوران دهه‌ی 70 و 80 بر گردد، همان دوره‌ای که دولت به عنوان کارفرمای بزرگ کار می‌کرد.

به گفته وزیر نفت در دوران پیش‌رو در بخش راه‌آهن با تاکید فاینانس خارجی این اقتصاد فعال می‌شود و بخش‌های دیگری هم چون پالایشگاه‌ها و برق نیز با فعالیت‌های بالادستی فعال‌تر می‌شوند، اما نباید مانع فعالیت مهندسان شوند.

وی با بیان این‌که مهندسان و پیمانکاران نباید همچون گذشته تنها هستی و بقای شرکت‌های خود را به طرح‌های داخلی دولتی پیوند دهند، گفت: برای صادرات خدمات باید پیش‌قدم شد.

نامدار زنگنه با اشاره به صنایع پتروشیمی و مزیت‌های آن گفت: در بین کشور‌های منطقه امکان تامین خوراک در مواردی برای این بخش در نظر گرفته شده است به گونه‌ای که از شهریورماه امسال برنامه‌ریزی برای جهش دوم پتروشیمی آغاز شده است.

وزیر نفت افزود: در سال 76 تولید پتروشیمی به یک میلیون دلار در سال می‌رسید که با تلاش‌های صورت گرفته از سال 77 امروزه تولید پتروشیمی با صرفه‌نظر از مشکلات پیش‌رو به 24 میلیارد دلار در سال نزدیک شده است.

وی تاکید کرد: این جهش اول پتروشیمی از یک میلیارد دلار به بیش از 20 میلیارد دلار با سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته است.

نامدار زنگنه پیش‌بینی خود از سرمایه‌گذاری در این بخش را 75 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تولید پتروشیمی باید بیش از 55 میلیارد دلار افزایش یابد، چرا که اکنون خوراک این بخش قابل تامین است و از طریق طرح‌هایی همچون پارس جنوبی امکان رسیدن به ارقام بالای 70 میلیارد دلار را دارد.

وزیر نفت افزود: با فاینانس خارجی و تامین صندوق توسعه ملی می‌توان به دست کم 70 درصد از این مبالغ دست یافت و فرآیند این سرمایه‌گذاری عظیم باید به نحوی باشد که علاوه بر تولید پتروشیمی دو تحول دیگر نیز ایجاد شود.

وی این دو تحول را این‌گونه عنوان کرد: با توجه به حجم عظیم تقاضای بالا به خدمات مهندسی و صنعتی این کار منجر به جهش و تحول عظیم کیفی در دستگاه‌ها و ظرفیت‌های مهندسی کشور شود.

نامدار زنگنه بخش دیگر را توسعه مالکیت خصوصی میان اقشار مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: قصد داریم این کار با توسعه‌ مالکیت عمومی همراه باشد.

به گفته وی برخلاف دوره‌های گذشته که عموم سرمایه‌ها توسط دولت انجام می‌شد، می‌خواهیم در این دولت بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی انجام شود، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در بخش بالادستی و پایین‌دستی هستیم.

وزیر نفت تاکید کرد: بهتر است سرمایه‌گذاری‌ها در بخش پایین‌دستی صورت گیرد که زیرزمین‌ها و حفر چاه‌ها و پالایشگاه‌ها را شامل می‌شود و امیدواریم ظرفیت تولید آنها به بیش از 1.5 میلیون بشکه در سال برسد. در شرکت‌های مهندسی چه مشاوران وچه پیمانکاران باید برای بقای مدیریت از سرمایه جدا شوند و ضروری است از افراد جوان استفاده شود.

نامدار زنگنه با اشاره به وزارت نفت و اقداماتی که وی در این خصوص انجام می‌دهد، گفت: سعی داریم با ظرفیت‌های مهندسی کشور به عنوان سرمایه‌های قوی برای نخبگان کشور ایجاد اشتغال کنیم. ایران در منطقه‌ای است که نباید به کار در داخل اکتفا کرد، بلکه در نفت لایسنس‌هایی وجود دارد که در پژوهشگاه‌ها تولید می‌شود و باید این لایسنس‌های داخلی به راحتی براساس مشاوران و پیمانکاران برنامه‌ریزی شود.

وزیر نفت با بیان این‌که بهتر است از جوانان در فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی شرکت‌ها استفاده شود، گفت:‌اکنون نسل جدید به دنبال ارتباط با کشور‌های دیگر است و می‌خواهد با دنیا ارتباط برقرار کرده و پیشرفت کند.

وی با بیان این‌که باید پیشکسوتان و مدیران با تجربه بالاتر جوانان را حمایت کنند، گفت: باید به آنها اعتماد کنیم چرا که نسل آینده برای آنها است.

نامدار زنگنه با اشاره به مدت فعالیت خود در دولت یازدهم گفت: جلساتی با مشاورین و پیمانکاران صورت گرفته و به نظر می‌رسد به سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز است و اکنون فرصت مناسبی برای افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری توسط مهندسین است و بهتر است این کار به دست جوانان صورت گیرد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب