امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10784 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرکل بهزیستی استان تهران خبرداد؛

آمارمنفی4/2 ازدواج درتهران/تدوین سندجامع آسیب‌های اجتماعی با همکاری استانداری تهران/ تحت پوشش بودن11 هزارزن سرپرست خانواردربهزیستی/ دنبال مدیریت انسان مدار هستیم

خبرایران: احمددلبری مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران گفت: آمار ازدواج در کل کشور 4/2 درصد است که متأسفانه این آمار در تهران منفی 4/2 است.
آمارمنفی4/2 ازدواج درتهران/تدوین سندجامع آسیب‌های اجتماعی با همکاری استانداری تهران/ تحت پوشش بودن11 هزارزن سرپرست خانواردربهزیستی/ دنبال مدیریت انسان مدار هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری هفته بهزیستی امروزبا حضور«احمددلبری» مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران و اصحاب رسانه برگزارو دراین نشست خبری«احمددلبری» مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران اظهارداشت: شعار امسال هفته بهزیستی «تنها همه با هم می‌توانیم» است وهمین شعار نیزسرلوحه کاری ماخواهد بود و قطعاً فرمایشات مقام معظم رهبری و رهنمودهای ایشان در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان و نیازمندان سرلوحه کاری سازمان خواهد بود.

دلبری تصریح کرد:قصد داریم با همدلی وهمزبانی و استفاده از ظرفیت خیرین گام‌های موثری رادرحوزه خدمت‌رسانی برداریم.به همین دلیل 159 ماموریت درسازمان بهزیستی تعریف شده که از جمله آن می توان به : «ارائه خدمات به معلولان»،«کودکان خیابانی»،« زنان بی‌سرپرست وبد سرپرست» اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که پیچیدگی مسائل اجتماعی و توانبخشی در سازمان بهزیستی بسیارگسترده است وبراساس همین شرایط می‌طلبد که بهزیستی یک سازمان تخصصی باشد و ما باید بستر لازم را برای رسیدن به این هدف مهم فراهم کنیم.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان تهران عنوان داشت:وزارت بهداشت با اقدامات و برنامه‌هایی بیماری‌های جسمی وفیزیکی را کنترل می کند اما باید برنامه‌هایی جهت کنترل بیماری‌های اجتماعی پیش‌بینی شود و به همین جهت ما بنا داریم بازنگری را در ارائه خدمات به سازمان بهزیستی داشته باشیم و ضمن اینکه در گذشته بهزیستی استان تهران به چهارمنطقه تقسیم شده بود که مجدداً به یک منطقه تبدیل شده است.

 وی ادامه داد: با مدیریت یکپارچه در شهر تهران و عدم تمرکز در فعالیتهای ارایی و تفویظ اختیارات به مناطق قطعاً می توانیم خدمات مناسب‌تری را به جامعه هدف ارائه کنیم و رویکرد پیشگیری در دو سطح یک و دو و رویکرد توانمندسازی جامعه هدف ازجمله استراتژی‌ها وبرنامه‌های جدیدسازمان بهزیستی محسوب می‌شوند.

دکتردلبری اضافه کرد:سند جامع آسیب‌های اجتماعی با همکاری استانداری تهران تدوین وپس از پایان ماه مبارک رمضان بنا داریم این سند را تهیه کنیم و درمورد جزئیات و سرفصل‌های این سند هم باید گفت که تا زمانی که ما اطلاع کافی و وافی از وضعیت آسیب‌ها نداشته باشیم نمی‌توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم و به همین جهت تدوین این سند جامع الزامی است.

وی یادآورشد: دراین سند چالش‌های پیش رو از جمله طلاق، اعتیاد، کودکان کار و خیاانی، کودک‌آزاری و زنان آسیب‌دیده  مورد توجه قرار خواهد گرفت و ما بنا داریم سندی را تهیه و تدوین کنیم که قابلیت اجرایی داشته باشد و به همین جهت نیازمند اعتبارات لازم در این بخش هستیم.

دلبری افزود: سندی تحت عنوان سند نقاط آسیب‌زا را با مشارکت شهرداری تهران به تدوین رساندیم وبه دنبال این هستیم که شبکه خدمات اجتماعی در سازمان بهزیستی را گسترده کنیم و ما باید از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، NGO و خیرین جهت ایجاد اشتغال برای جامعه هدف بهزیستی استفاده کنیم.

وی ابرازداشت: دو شعار اصلی سازمان بهزیستی «ورود سازمان بهزیستی به خانواده‌ها»و«بهزیستی اجتماع محور» قطعاً با تعامل با سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها و استفاده از توان خیرین عملیاتی خواهد شد وخوشبختانه همکاری مطلوبی فی ما ین این دو مجموعه وجود دارد که از آن جمله می‌توان در امر خدمت رسانی به معلولان و همچنین مناسب‌سازی معابر اشاره کرد.

 مدیرکل بهزیستی استان تهران اضافه کرد: ما باید جامعه را به مسائل اجتماعی حساس کنیم همانطور که شهروندان و خانواده‌ها به مسائل سلامتی خود حساس هستند می‌بایستی به سلامت اجتماعی نیز حساسیت داشته باشند و در حوزه پیشگیری از اسیب‌های اجتماعی نیز ، بهزیستی نمی‌تواند به تنهایی ورود کند و در این بخش نیاز به حمایت سایر دستگاه‌ها و ارگانها هستیم و باید به سمت خیر جمعی برویم.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی به دنبال ایجاد سازمان داوطلبین است و بنا داریم تعامل خود را با انجمن‌هالی علمی و صنفی بیش از گذشته افزایش دهیم و سامانه سیستم نظارتی خدمات بهزیستی راه‌اندازی شده وبیش از 2700 موسسه دولتی و غیر دولتی در تهران فعالیت می‌کند که اگرچه ما در واگذاری مراکز عملکرد قابل قبولی را داشته‌ایم اما در بحث نظارت می‌بایستی اقدامات وسیع‌تری را انجام دهیم.

دلبری به توسعه و تقویت منابع انسانی در سازمان بهزیستی اشاره و خاطرنشان کرد: این بخش نیز یکی از اولویت‌های کاری سازمان خواهد بود و ما به دنبال مدیریت انسان مدار هستیم و اگرچه در حوزه توانبخشی بهزیستی استان تهران فعالیتهای خوبی صورت گرفته اما با سیر آسیب‌ها و معلولیتها متعاقباً نیز باید فعالیتهای ما گسترش یابد و به همین دلیل می‌بایستی بازنگری را در ارائه خدمات داشته باشیم.

وی افزود: خوشخبتانه شهرداری تهران در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل ویژه معلولان اقدامات موثری را انجام داده و ما بنا داریم با تقویت انجامن‌های علمی و صنفی اقدامات موثرتری را در امر مناسب‌سازی معابر جهت تردد معلولان، سالمندان و کودکان داشته باشیم.ضمن اینکه با  تعامل شهرداری تهران و جانمایی شهر دوستدار سالمند در منطقه 2 به زودی این مجموعه راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران به توانبخشی مبتنی بر جامعه اشاره و گفت: توسعه مراکز خیریه و خصوصی در اولویت کاری بهزیستی استان تهران قرار دارد و خوشبختانه نرخ خودکشی در تهران نسبت به سایر شهرها کمتر است ضمن اینکه در تصادفات برون شهری نیز در بین سایر شهرها وضعیت بهتری را داریم و در کنار فرصت‌ها در شهر تهران با یکسری تهدیدهایی نیز روبرو هستیم و با اشاره به متلاشی بودن استان تهران بیشتر اتباع بیگانه در این استان هستند ضمن اینکه بخش زیادی از این افراد کودکان کار و خیابانی هستند.

وی درمورد آسیب‌های نو پدید در استان تهران تصریح کرد: میزان این آسیب‌ها در حاشیه‌های شهر و سکونت گاههای غیر رسمی قابل ملاحظه است و به همین دلیل ما بنا داریم حوزه پیشگیری سطح 2 را در مناطق شهر تهران گسترش دهیم و درمورد زنان سرپرست خانوار در کشور نیزباید گفت که این آمار در کشور1/12 درصد است که در شهر تهران 3/13 درصد است ضمن اینکه آمار ازدواج در کل کشور 4/2 درصد است که متأسفانه این آمار در تهران منفی 4/2 است.آمار ازدواج‌هایی که منجر به طلاق می شود در کل کشور 3/16 درصد است که در تهران این آمار 31 درصد است و سالیانه یک تا دو درصد به این آمار افزوده شده که پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال 94 به 34 الی 35 درصد خواهد رسید.

دکتردلبری درادامه عنوان داشت:11 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ماهیانه 53 الی 100 هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند و ما در حال حاضر 8 مرکز مداخله داریم که بنا داریم در 22 منطقه تهران این مراکز را ایجاد کنیم که به زودی 5 مرکز از آن در 5 منطقه از تهران فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

وی با اشاره به مراکز کاهش طلاق در شهر تهران گفت: هم‌اکنون 7 مرکز راه اندازی شده است که سال گذشته 22 هزار مورد مراجعه به این مرکز ثبت شده که ما بنا داریم تعداد این مراکز را با کمک کلینیک های مشاوره افزایش دهیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب