امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1095 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بی‌پولی تلویزیون برنامه‌سازان را به ستوه آورد؛

۲۰۰ برنامه‌ساز تلویزیونی به رئیس‌جمهور نامه نوشتند

خبرایران : کمبود بودجه سازمان صداوسیما و عدم توانایی در پرداخت بدهی‌هایش منجر به نامه‌نگاری بیش از ۲۰۰ برنامه‌ساز تلویزیونی به رئیس‌جمهور شد.
۲۰۰ برنامه‌ساز تلویزیونی به رئیس‌جمهور نامه نوشتند

به گزارش خبرایران، مضیقه و تنگنای مالی و اعتبارات اختصاص یافته به سازمان صدا و سیما بیش از دویست نفر از هنرمندان، نویسندگان، کارگردانان مطرح سینما و تلویزیون کشور را برآن داشت تا با امضاء نامه های جداگانه‌ای به مقام معظم رهبری و رؤسای جمهور و مجلس خواستار اختصاص بودجه مناسب برای ساخت و تولید برنامه های نمایشی شوند.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با سلام و احترام

این درخواست و هشدارنامه‌ای است از سوی اندیشمندان؛ هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه به رهبر محبوب ایران؛ مجلس و دولت محترم و رسانه‌های منصف کشور.

رسالت اصحاب رسانه از یک سو انعکاس اندیشه نخبگان و فرهیختگان جامعه و افکار عمومی و از سوی دیگر ایجاد و اصلاح رفتارهای سیاسی؛ اقتصادی و اجتماعیست. قوام و انجام این رسالت نیاز مبرم به برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسانه دارد؛ شایسته هیچ ملت و دولتی نیست امور فرهنگی ملتش را دستخوش طوفانهای سیاسی و خدای ناکرده مصلحتهای به دور از تدبیر قرار دهد.

سازمان صداوسیما به عنوان یک رسانه استراتژیک با همه خادمان مرتبط اعم از هنرمندان؛ نخبگان؛ فرهنگیان؛ محققان و مدیرانش اینک در چندین جبهه با تهاجمات نابرابر مواجه شده؛ از یکسو می‌بایست با رسانه‌های نوین و شبکه‌های هدفمند خارجی رقابتی سخت را تجربه کنند و از سویی می‌بایست فضای فکری و روحی مخاطبین میلیونی را تغذیه و متوجه ضروریات فرهنگی؛ اخلاقی؛ اجتماعی و سیاسی نمایند؛ در چنین وضعیتی متأسفانه سالهاست جبهه دیگری نیز در داخل باز شده و این رسانه سرنوشت‌ساز کشور و نخبگان و هنرمندان مرتبط را با بدهی‌های سنگین تا مرز تکرار و تعطیلی پیش برده؛ عدم استقلال و ثبات بودجه در عظیم‌ترین دستگاه فرهنگی کشور؛ برنامه‌ریزی را برای ما ناممکن ساخته در حالیکه رقبای بیگانه مدام تقویت و بر ثبات خود مصمم‌تر شده‌اند.

برآورده ساختن انتظارات دستگاه‌ها و ملت عزیز در بخش‌های اجتماعی؛ جنگ نرم؛ اطلاع‌‌رسانی؛ آموزشی؛ تربیتی؛ سیاسی؛ شناخت و ترویج فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و انبوهی از خواسته‌های برحق و مشروع دیگر بر دوش اصحاب رسانه ملی قرار گرفته؛ دست‌اندرکاران فرهنگی به خوبی می‌دانند اهداف فرهنگی و رسانه‌ای تنها با درایت و کار شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی دقیق براساس آگاهی از میزان بودجه آتی محقق می‌گردد.

نخبگان رسانه و فرهنگ و هنر کشور پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه از رهبر معظم انقلاب و مجلس محترم شورای اسلامی و دولت محترم می‌خواهند تا رسانه ملی را حقیقتاً ملی بدانند و به عنوان رکن اصلی جریان‌ساز فرهنگی به رسمت بشناسند و همه راهکارهای استقلال مالی آن را به طور جد بررسی و اقدام نمایند؛ این اقدام باید از اولویت‌های نظام محسوب گشته و به سرعت و قبل از مهاجرت و خانه‌نشینی و ریزش هنرمندان و نخبگان صورت پذیرد؛ افسران و امیران نبردهای فرهنگی و رسانه‌ای همین‌ها هستند و پیروزی در برابر تهاجمات بیگانه تنها به دست آنان امکان‌پذیر است؛ آموزش و تربیت و به خدمت درآوردن تک‌تک این سرمایه‌های ملی سال‌ها به طول می‌انجامد و خسارات جبران‌ناپذیری در پیش دارد.

تقریباً در همه دوره‌ها قوه مجریه و اغلب دستگاه‌ها از تشویق و تقدیر استقبال و در برابر نقد مقاومت و رگ حیات منتقد را به دست گرفته‌اند؛ چه بسا اگر این استقلال وجود داشت دولت‌ها  و سایر دستگاه‌ها‌ی دیگر با هشدارها و اطلاع‌رسانی اصحاب فرهنگی و رسانه دچار این همه خسارات نمی‌شدند؛ خساراتی که در نهایت بر دوش ملت نجیب ایران وارد می‌شود.

تاریخ گواهی می‌دهد ملت‌های فقیر از طریق فرهنگ به ثروت رسیدند و ملت‌های ثروتمند نیز از همین طریق فقیر شدند. امروز دفاع از فرهنگ‌ دفاع از تمامیت ارضی‌ است و بودجه دفاعی و حاکمیتی مستقل می‌طلبد.

ما اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر اولین گام مؤثر در برنامه‌ریزی فرهنگی را مستلزم دقت در میزان و استقلال بودجه صداوسیما از سایر قوا می‌دانیم؛ مطالبه امروز ماحاصل سال‌ها تجربه‌ و تحقیق و صبوری و عیان شدن خسارات عمیق است؛ ما به طور جد اجابت این درخواست را از شما خواستاریم؛ به ما اعتماد کنید و این هشدار را جدی بگیرید.

با سپاس

 

(جمعی از اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر ایران)

 

رونوشت به:

مقام معظم رهبری

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محبوب

دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

آقای مهندس ضرغامی ریاست محترم سازمان صداوسیما

متن کامل این نامه‌ها به امضاء چهره‌های شاخص و مطرح برنامه‌های نمایشی رسیده است و همچنین اسامی افراد امضاء کننده به شرح زیر است:

کارگردانان:

مسعود جعفری جوزانی – مرضیه برومند – فریدون جیرانی – سید روح اله حجازی – علی ژکان – رامبد جوان – مسعود آب پرور- بهروز افخمی – جواد ردکانی – مسعود اطیابی- سیروس حسن پور- پرویز شیخ طادی- بیژن میرباقری- آرش معیریان – سروش صحت – بهروز شعیبی – بهمن زرین پور – سید ضیاء الدین دری- محمدحسین لطیفی – قدرت اله صلح میرزایی- محمدرضا ورزی – علی شاه حاتمی و ...

 

تهیه کنندگان:

ایرج محمدی – مهران مهام – روح اله برادری – داود هاشمی – محمدرضا شفیعی – آرمان زرین کوب – محمد خزاعی- مجید مولایی – اسماعیل عفیفه – احمد کاشانچی – داریوش بابایی – حمید آخوندی – پروانه پرتو – محمدرضا تخکشیان – رضا ورزی – علی لدنی – محمد علی اکبری و ....

 

نویسندگان:

مسعود بهبهانی نیا – علیرضا اسحاقی – فرهاد طب نوری – سعید رحمانی – حامد عنقا – حسین تراب نژاد – مینو فرشچی – مهدی سجاده چی – علیرضا کاظمی پور – نادر طالب زاده و ....

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب