امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10970 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درسازمان حفاظت محیط زیست پارک پردیسان؛

اولین کنگره بین المللی کشاورزی سالم افتتاح شد

خبرایران: مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین المللی کشاورزی سالم، تغذیه سالم ، جامعه سالم پنج شنبه اول مرداد 94 در سالن سازمان حفاظت محیط زیست پارک پردیسان برگزار شد.
اولین کنگره بین المللی کشاورزی سالم  افتتاح شد

به گزارش خبرایران، در ابتدای کنفرانس دکتر عباس علی مطلبی دبیر علمی همایش از متولیان، دانشگاهیان، مسئولین اجرایی و ریاست کنگره دکتر صادقی شعار برای برپایی کنگره و ارائه مطالب و مقالات تشکر کرد و درباره محورهای کنفرانس و مقالات ارائه شده توضیحاتی داد و محورهای کنفرانس را تحت عناوین صنایع غذایی، بیوتکنولووژی و نانو تکنولوژی، کشت و صنعت، تروریسم غذایی، رسانه و آموزش ترویج تغذیه سالم ،استاندردها و قوانین و علوم دامی و دامپزشکی برشمرد.

دکتر مطلبی به تعداد مقالات ارائه شده در هر بخش اشاره کرد و بیشترین تعداد مقاله در بخش صنایع غذایی با 327 عنوان و کمترین تعداد مقاله را در بخش استانداردها و قوانین برشمرد.

دومین سخنران افتتاحیه دکتر داود حیات غیب از سازمان حفاطت محیط زیست بود که درباره کشاورزی سالم به ایرااد مطالبی پرداخت وی درباره محصولات کشاورزی که از حیث ساختار ژنتیکی دستکاری شده اند مطالبی را بیان کرد و گفت: اگر محصولات دستکاری شده ژنتیکی ایمنی لازم را نداشته باشند مخاطراتی برای تغذیه ایجاد می‌کنند و در طول زمان مخاطراتی برای مصرف کننده این محصولات ایجاد می‌شود.

وی درباره مصرف این محصولات در کشورهای اروپایی اظهار داشت: اتحادبه اروپا مصرف این محصولات را آزاد نکرده و منتظر مصرف مواد در کشورهای در حال توسعه است تا اثرات آن را تخمین بزند و بعد مصرف کند.

سخنران بعدی مراسم دکتر مشکات از سازمان دامپزشکی کشور به ارائه سخنرانی درباره  نقش رسانه در حوزه مورد بررسی کنگره پرداخت و گفت رسانه به عنوان ابزار کارآمد می‌‌تواند در خدمت آموزش و آگاهی رسانی قرار گبرد و در حوزه مورد بحث کنگره  یعنی ترویج تغذیه سالم به متخصصان این حوزه مراجعه کند و در افزایش بهداشت، تغییر رویه‌های نادرست، بهبود الگوی مصرف فرهنگ سازی کند و در ایجاد توسعه پایدار نقش زیادی ایفا کند و به انتقاد از تیترهای نگران کننده برخی رسانه‌ها درباره آلودگی برخی اقلام غذایی پرداخت و گفت: وقتی آماری ارائه می‌شود یابد ببینیم آمار از کجا به دست آمده و آیاصحت دارد؟ دکتر مشکات  درباره انتشار اینگونه اخبار در رمدعوینسانه ها اضافه کرد اگر مشکلی هست باید مردم آگاه شوند اما واقعیت‌ها بیان شود و با افراد صاحب صلاحیت و متخصص درباره موضوع موردنظر ابراز عقیده کنند.

از دیگر سخنرانان جلسه دکتر محمدتقی شیخی هییت علمی دانشگاه الزهرا و دکتر حمیدرضا ضیایی پزشک محقق و پژوهشگر طب سنتی بود. در بخش بعدی کنگره مدعوین به ارائه مقالات پرداختند.

در این کنگره تولید محصولات غذایی سالم، یکی از مهمترین اهداف بخش کشاورزی و سلامت جامعه معرفی شده، اما مباحث اقتصادی، عمل بازدارنده توسعه تولید محصولات سالم است. از سوی دیگر، نیاز به این محصولات احساس می‌شود. منشأ بسیاری از بیماری‌های خطرناک، مواد غذایی ناسالم هستند، بنابراین آموزش در راستای فرهنگ استفاده از محصولات سالم، هرچند با بهای بیشتر، امری لازم و  ضروری است. کشاورزی سالم در راستای توسعه پایدار کشاورزی بوده و بررسی‌ها نشان می دهند که روند استقبال جهانی از کشاورزی سالم امید بخش است.

کارگروه‌های زراعت، اصلاح نباتات و به نژادی، محیط زیست، منابع طبیعی و شیلات، مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی،‌ صنایع غذایی، تروریسم غذایی، باغبانی، علوم دامی و دامپزشکی، آب ، خاک، اقلیم، گیاهان دارویی، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، کشت و صنعت، گیاه پزشکی، اقتصاد کشاورزی، رسانه و آموزش در ترویج تغذیه سالم، روانشناسی و جامعه‌شناسی تغذیه، استانداردها و قوانین، پزشکی و بهداشت تغذیه‌ای در این کنگره مشغول فعالیت هستند.

در اولین کنگره بین‌المللی کشاورزی سالم، تغذیه سالم، جامعه سالم که 1 و 2 مرداد 94 در تهران پارک پردیسان توسط سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود، دکتر مهدی صادقی شعاع به عنوان رییس، دکتر عباسعلی مطلبی به عنوان دبیر علمی و دکتر ملیکا ناظمی به عنوان دبیر اجرایی کنگره فعالیت می‌کنند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب