امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 10984 تاریخ انتشار: جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

جدال جمهوری‌خواهان و جان کری بر سر توافق؛

کری: تسلیم کامل ایران خیال خام است/ سناتور کورکر: شما کنگره را در جهان منزوی کردید!

خبرایران: در حالی که سناتورهای جمهوری خواه در حملاتی شدید به توافق هسته‌ای و باراک اوباما این توافق را انزوای کنگره در جهان عنوان کردند؛ جان کری وزیرخارجه امریکا ضمن دفاع از توافق هسته‌ای، تسلیم کامل ایران را یک خیال خام دانست.
کری: تسلیم کامل ایران خیال خام است/ سناتور کورکر: شما کنگره را در جهان منزوی کردید!
روز گذشته جان کری، وزیر خارجه همراه با ارنست مونیز، وزیر انرژی و جیکوب لو، وزیر دارایی در جلسه مهم کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گرچه با استقبال گروهی از فعالان حامی توافق هسته‌ای روبه رو شد که تی شرت هایی در حمایت از «صلح با ایران» به تن داشتند اما در برابر موجی از انتقادات سناتورهای مخالف نیز قرار گرفت.این نشست که اولین جلسه این کمیته با حضور وزرای دولت اوباما پس از توافق بود با حملات شدید سناتورهای جمهوری خواه علیه اوباما و توافق هسته‌ای همراه شد با این حال جان کری پس از شنیدن انتقادات تصریح کرد توافق وین همان توافقی است که امریکا به دنبال آن بوده استدر این جلسه ابتدا باب کورکر سناتور جنگ طلب و نماینده جمهوری خواه از ایالت تنسی با خشم، خطاب به وزیر خارجه گفت: شما فریب خوردید، با این توافق ایران از انزوا خارج شده و اکنون کنگره در انزوا قرار دارد!

وی گفت: در این روند آنچه شما کردید تبدیل انزوای ایران به انزوای کنگره در جهان بود با این شعار که این توافق از فقدان توافق بهتر است. نه تنها ایران برنامه هسته ای را ترک نمی کند بلکه برنامه موشک های بالستیک ایران به قوت خود باقی ماند. ضمن اینکه تحریم تسلیحات متعارف ایران در 5 سال لغو می شود و این باورکردنی نیست.جیمز ریش سناتور جمهوری خواه نیز هم صدا با کورکر گفت:‌ هر کسی که اعتقاد دارد این توافق نامه،‌ توافقی خوب است،‌ در واقع به خیل ساده لوح ترین مردمانی که روی زمین زندگی می کنند،‌ ملحق شده است.

اما جان کری پس از این سخنان با کنایه به اظهارات باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی گفت: ایشان با طعنه به من گفت که آیا مطمئن شده ام که هرچه ایران می خواسته به آنها داده ام یا نه و من باید بگویم ما چیزی به آنها ندادیم آنها هرچه را که می خواسته اند داشته اند. آنها ده سال پیش غنی سازی را شروع کردند. ما به اتفاق آراء، آن تحریمها را تصویب کردیم. این تحریمها نقش بسیار سازنده ای در آوردن ایران به سر میز مذاکرات ایفا کردند و به صراحت مشخص کرد که ما می خواهیم مذاکرات جدی و سازنده ای با ایران داشته باشیم. کری افزود: از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما به صراحت از همان ابتدا مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی به بمب اتمی را مسدود کند یعنی دو مسیر از طریق اورانیوم و یک مسیر فراوری پلوتونیوم و یک مسیر مخفی. ما استانداردهای خود را مشخص کردیم. ما معتقدیم به این استانداردها دست یافته ایم.

کری در ادامه توافق هفته گذشته را توافقی که سبب «بسته شدن مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» می‌شود عنوان کرد و تصریح کرد: این توافق همان توافق خوبی است که به دنبال آن بودیم. براساس مفاد آن، ایران باید 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش، دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را کنار بگذارد. براساس این طرح، ایران از تولید اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای تسلیحات هسته ای به مدت 15 سال بازداشته خواهد شد.

کری افزود: دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد ما با ایرانی مواجه بودیم که که در مرکز ساخته شده در مکانی مخفی و مدفون در زیر کوه به غنی سازی 20 درصدی مشغول بود و به سرعت درحال انبار کردن اورانیوم غنی شده بود و حدود 20 هزار سانتریفیوژ هسته ای نصب کرده بود و رئاکتور آب سنگینی را می ساخت که می توان از آن برای تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی با میزان یک یا دو بمب در سال استفاده کرد. وی در ادامه از قول کارشناسان مدعی شد: زمان رسیدن ایران به زمان به اصطلاح فرار هسته‌ای یعنی زمان لازم برای داشتن مواد شکافت پذیر به اندازه کافی برای ساخت بمب، دو تا سه ماه است. اگر توافق اخیر رد شود، ما بار دیگر به این وضع بازخواهیم گشت و فقط یک تفاوت با گذشته نیز وجود خواهد داشت و آن اینکه، حمایت دیپلماتیکی که در سالهای اخیر به صورت مستمر جمع کرده ایم، یک شبه محو خواهد شد.وزیرخارجه امریکا در ادامه تاکید کرد گزینه جایگزین برای این توافق، توافق بهتر نیست و توافقی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد.

جان کری تصریح کرد: تسلیم کامل ایران یک خیال خام است. گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد.جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با بیان اینکه امریکا از ابتدا به دنبال برچیدن کل برنامه هسته ای ایران نبوده گفت: ایران از 163 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ رسید و همه کسانی که در اینجا هستند می دانند گزینه های مطرح برای جلوگیری از این کار کدامند. این گزینه، اقدام نظامی نامیده می شود زیرا در غیر این صورت، این فعالیت متوقف نمی شد؛ ایران در طول این سال ها، این مسئله را ثابت کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق توافق ایران پروتکل الحاقی را پذیرفته است افزود: پروتکل الحاقی نتیجه شکست در تجربه کره شمالی است و درنتیجه آن، دسترسی بیشتری بوجود می آید و براساس آن می توانیم دقیقا بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد. پیش از آن که تحریم های سازمان ملل متحد در پایان این فرایند، برداشته شود، ایران باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. ایران باید پروتکل الحاقی را از طریق مجلس تصویب کند. ایران موافقت کرده است از روز نخست (اجرای توافق) به پروتکل الحاقی پایبند باشد. وزیر امورخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد ما هرگز به دنبال بازرسی های همه جایی و همه وقتی نبوده‌ایم.

جان کری گفت: من در یک هفته گذشته به صورت مفصل در این خصوص صحبت کرده ام که این توافق دقیقا چیست. درعین حال، می خواهم به صراحت بگویم که این توافق هرگز به دنبال چه چیزهایی نبوده است. من در مقام مذاکره کننده اصلی آمریکا باید بگویم که من هرگز عبارت "همه جا و همه وقت" را به کار نبردم و این عبارت هرگز در بحثهای ما با ایرانی ها مطرح نبود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه با بیان اینکه پرونده هسته ای ایران فقط مربوط به آمریکا نیست و به دیگر کشورهای هسته‌ای از جمله آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه هم ارتباط دارد هشداد داد: اگر کنگره توافقنامه را رد کند، چراغ سبزی به ایران برای گسترش غنی سازی اورانیوم و نصب دستگاه های جدید سانتریفوژ بدون هیچ نظارتی خواهد بود و اقدامات داوطلبانه ایران از بین خواهد رفت.وی در ادامه تصریح کرد: ما چه ما بخواهیم یا نخواهیم نمی توانیم این مسئله را نفی کنیم که ایران توانایی غنی سازی اورانیوم را به دست آورده است. تحریمها برنامه هسته ای ایران را متوقف نکرد و به ایران اجازه داد مقدار زیادی مواد هسته ای را انبار کند.

کری این سخنان را در حالی بیان داشت که مارکو روبیو، سناتور تندروی جمهوری خواه و نامزد دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیش از این سخنان انتقادهای تندی را علیه توافق جامع اتمی ایران ابراز کرد و گفت این توافق جهان را به جایی «ناامن تر» از قبل بدل می کند.مارکو روبیو ابراز امیدواری کرد که رییس جمهوری آینده آمریکا، تحریم های ایران را سرجای قبل بازگرداند

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب