امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11018 تاریخ انتشار: شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۳:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

با بكارگيري فناوري پيشرفته راكتور دوغابي و براي اولين بار در كشور؛‌

واحد نيمه صنعتي توليد سوخت مايع از گاز طبيعي احداث خواهد شد

خبرایران : بر اساس قرارداد پروژه پژوهشي بين پژوهشگاه صنعت نفت و شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب به نمايندگي از شركت ملي نفت ايران، واحد نيمه صنعتي با ظرفيت هزار بشكه‌ در روز توليد سوخت مايع از گاز طبيعي با بكارگيري فناوري پيشرفته راكتور دوغابي براي اولين بار در كشور احداث خواهد شد.
 واحد نيمه صنعتي توليد سوخت مايع از گاز طبيعي احداث خواهد شد

به گزارش خبرایران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه صنعت نفت ، دكتر منصور بزمي، رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه اين قرارداد 23 تير ماه در اهواز به امضا‌ء رسيد، گفت: طبق اين قرارداد اجرای پروژه پژوهشی شامل «تدوین دانش فنی، طراحی مفهومی و پایه پیشرفته واحد نیمه صنعتی تولید سوخت مایع از گاز طبیعی (GTL)» در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.

بزمي با اشاره به اين‌كه اين قرارداد داراي دو فاز است، تصريح كرد: در فاز اول، پژوهشگاه طراحي مفهومي،‌ طراحي پايه پيشرفته و همچنين تهيه مدارك مناقصه را بر عهده دارد و فاز دوم اين پروژه نيز شامل طراحي تفصيلي، خريد، نصب و راه اندازي خواهد بود.

 رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه پژوهشگاه بالغ بر 15 سال بر روي فناوري جي تي ال فعاليت مي‌كند، افزود: هم اكنون اين مركز در اولين اقدام تجاري‌سازي اين فناوري ارزشمند ملي با كمك بخش خصوصي بر روي يك واحد صنعتي 3000 بشكه‌اي كار مي‌كند كه فناوري به كار گرفته شده در اين واحد از نوع بستر ثابت (fixed bed) است.

وي در ادامه افزود: فناوري كه با شركت مناطق نفت خيز جنوب قرارداد آن به امضا رسيده است از نوعراكتور دوغابي(Slurry Bed) است كه در مقايسه با فناوري بستر ثابت، اقتصادي تر و همچنين پيشرفته‌تر است.

اين مقام مسئول با اشاره به اين‌كه با استفاده از اين فناوري مي‌توانيم اقتصاد واحدهاي جي تي ال را بهبود بخشيم، گفت: تنها كشوري كه در دنيا داراي اين فناوري است شركت ساسول در آفريقاي جنوبي است كه هم اكنون توانسته‌ است يك واحد صنعتي را در قطر احداث كند.

وي در ادامه افزود: ديگر كشورهاي پيشرفته دنيا همانند كشور ما داراي پايلوت هستند و ما مي‌توانيم با انجام اين پروژه و همچنين با طراحي و احداث نمونه واحد نمايشي، دانش فني خود را تكميل كنيم.

بزمي اظهار اميدواري كرد و افزود: اميدواريم پس از احداث واحد نمونه نمايشي 1000 بشكه‌اي بتوانيم واحد‌هاي جي تي ال راكتور دوغابي (Slurry Bed) را در مقياس صنعتي براي كشور طراحي كنيم.

رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه دانش طراحي پايه از ديگر كشورها اصولا خريداري مي‌شود، گفت: در فاز نخست اين قراداد طراحي مفهومي و همچنين طراحي پايه پيشرفته را پژوهشگاه به عهده خواهد داشت تا از اين طريق بتوانيم از ديگر كشورها بي‌نياز شويم.

بزمي در خصوص مدت زمان اجراي اين پروژه بيان داشت: طبق اين قرارداد، پژوهشگاه يك سال زمان براي انجام اين پروژه در اختيار دارد، كه ما تلاش مي‌كنيم در همين مدت اين پروژه را به انجام برسانيم.

وي با اشاره به اين‌كه پروژه جي تي ال از نوع راكتور دوغابي (Slurry Bed) در اختيار معدود كشورهاي صاحب فناوري دنيا است، گفت: با توجه به منابع عظيم نفتي در كشور اين نياز احساس مي‌شود كه علاوه بر مصرف گاز به صورت خام بتوانيم آن را به فرآورده‌ نيز تبديل كنيم كه جي تي ال يكي از اين فناوري‌ها براي تبديل گاز به فرآوده به شمار مي‌آيد.

بزمي با تاكيد بر اين‌كه اگر بخواهيم در زمينه جي تي ال به پيشرفت‌هايي دست پيدا كنيم بايد از فناوري‌هاي جديد نظير راكتور دوغابي (Slurry Bed) استفاده شود، گفت: از آنجايي كه پروژه‌اي كه پژوهشگاه در حال انجام آن است از نوع نمونه واحد نمايشي است به صرفه اقتصادي آن توجه زيادي نمي‌شود بلكه مهم‌ترين هدف از انجام اين پروژه‌ها، تكميل چرخه فناوري و همچنين دانش فني است و از اين رو در واحدهاي صنعتي با ظرفيت‌هاي بالا بحث اقتصادي حايز اهميت مي شود.

وي در خاتمه ابراز اميدواري كرد و افزود: اميدواريم با مساعدت مديران شركت ملي نفت ايران كه در انعقاد اين قرارداد با ما همكاري داشتند بتوانيم يك فناوري مهم روز را در كشور اثبات كنيم و همچنين در زمينه تبديلات گازي در منطقه حرفي براي گفتن داشته باشيم.

گفتني است گزارش تصويري خبر از طريق aparat.com/ripi قابل مشاهده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب