امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11037 تاریخ انتشار: شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

كتابداران درباره بسته‌ ارسالي جديد بخش كودک چه مي‌گويند؟؛

ارسال بسته ویژة کودک و نوجوان از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتابخانه‌های دارای بخش کودک

خبرایران: به مناسبت 18 تیر، روز ادبیات کودک و نوجوان، 1730 بستة ویژة کودک و نوجوان با عنوان زیر گنبد کبود، (شامل 24 عنوان و 84 نسخه کتاب) از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه شده و ارسال آن به کتابخانه‌های دارای بخش کودک از هفته گذشته آغاز شده است.
ارسال بسته ویژة کودک و نوجوان از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتابخانه‌های دارای بخش کودک
به گزارش خبرایران از روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، به مناسبت ارسال اين بسته‌ ويژه به سراغ تني چند از كتابداران رفتيم تا در لابلاي چندين گفتگو، نظر آنان را درباره اين مجموعه تابستاني جويا شديم.
تابستاني نشاط‌آور با كتاب‌هاي جديد
فريبا كتابي، مسئول كتابخانه دكتر معين شهرستان كرج در گفتگو با روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، ارسال بسته ويژه كودك و نوجوان در فصل تابستان را طرحي نشاط‌آور و شادي‌آفرين خواند و گفت: دريافت كتاب‌هاي تازه در كتابخانه، شور و هيجان زيادي ايجاد كرد. در حال حاظر آخرين مراحل فهرست نويسي كتاب هاي تازه در كتابخانه را طي مي كنيم تا پس از آن منابع جديد را در اختيار مراجعين قرار دهيم.
وي ضمن اشاره به اهميت تنوع موضوعات مناسب براي كودك و نوجوان به لزوم توجه بيشتر در انتخاب كتاب هايي با موضوع تاريخ و ادبيات ايران پرداخت و افزود: توجه به تاريخ و ادبيات كشورمان، هويتي سالم و مستقل در ذهن كودك و نوجوان ايجاد كرده و او را با فرهنگ ايراني-اسلامي غني اين مرز و بوم آشنا مي‌كند.
اين كتابدار با سابقه ضمن اشاره به نياز بخش كودك كتابخانه‌هاي عمومي به منابعي با موضوع سرگرمي، به تاثير برگزاري جلسات قصه‌گويي در جذب كودك و نوجوان به مطالعه و استفاده از اين روش براي معرفي نورسيده‌هاي كتاب پرداخت و تصريح كرد: برگزاري اين جلسات و پديد آوردن فرصتي مناسب براي آشنايي بيشتر مخاطب كودك و نوجوان با آثار متنوع از مهم‌ترين ابزار پيوند اين مخاطبين با كتاب است كه اميدوارم به بهترين شكل در كتابخانه ها پيگيري شود.
كتاب‌هاي جديد، استقبالي نو
رضا شهابي، كتابدار كتابخانه عمومي وليعصر شهرستان ورامين، كتاب‌هاي ارسالي اخير را نسبت به دوره‌هاي قبل بسيار مناسب و خواندني ارزيابي كرد و گفت: كمبود كتاب‌هاي ارسالي، موجب كاهش شمار مراجعين و اعضاي اين كتابخانه عمومي شده بود كه انتظار مي‌رود با دريافت منابع خواندني جديد و تبليغات مناسب، شاهد استقبال بيشتر مخاطبين، مخصوصا كودكان و نوجوانان از كتابخانه‌ها باشيم.
وي درباره روش هاي متنوع معرفي آثار دريافتي جديد به مخاطبين گفت: درج تازه‌هاي كتاب در وبلاگ كتابخانه‌، ارسال پيامك به اعضا، استفاده از تبليغات چهره به چهره و... از مهم ترين ابزار معرفي كتاب ها توسط اين كتابخانه است. همچنين همجواري با كانون پرورش فكري كودك و نوجوان و ارسال اسامي منابع جديد براي جذب مخاطب بيشتر نيز، روش موثري در جلب توجه بيشتر كودكان و نوجوانان منطقه به منابع كتابخانه عمومي است.
شهابي حضور كتابدار ويژه بخش كودك در هريك از كتابخانه‌هاي عمومي را از مهم‌ترين دلايل تمركز و استقبال مخاطبين از اين بخش دانست و ضمن اشاره به اهميت توجه به نظر كتابداران در انتخاب كتاب گفت: فرستادن كتاب در اوقات فراعت تابستاني ايده اي خوب و مناسب است و اوقات سودمندي را براي مخاطب به‌وجود مي‌آورد. اميد است تا ارسال اين مجموعه‌هاي مناسب و خواندني در طول سال نيز به شكلي يكپارچه دنبال شود تا بتوانيم مخاطبين كتابخانه را به بهترين شكل حفظ كرده و اقدامات لازم براي تامين نيازهاي اطلاعاتي آنان را انجام دهيم.
بهره‌گيري كم‌سابقه از نظرات كارشناسان در انتخاب منابع
محمد‌كاظم براري، مسئول كتابخانه سادات نوذري شهرستان شهريار نيز كتاب‌هاي ارسالي را جامع و پرمخاطب خواند و گفت: كتاب‌هاي دريافتي اين دوره شامل 84 نسخه اثر متنوع و مناسب است كه نياز همه گروه‌هاي سني در دوران كودكي و نوجواني را در برمي‌گيرد.
اين كتابدار كهنه‌كار، انتخاب روش انتخاب منابع اين دوره را در 10 سال اخير كم‌سابقه خواند و افزود: به نظر مي‌رسد كه تمامي منابع ارسالي در اين دوره برخلاف روند معمول انتخاب منابع در 10 سال اخير، با بهره‌گيري از نظرات كارشناسان دستچين شده و به كتابخانه‌هاي عمومي فرستاده شده‌است.
وي تجهيز بخش كودك در جذب مخاطب به كتابخانه را بسيار با اهميت دانست و تصريح كرد: استفاده از نظرات و تجارب متخصصين امر، باعث تقويت بخش كودك و نوجوان و رسيدن به جامعه‌اي كتابخوان در آينده‌اي نزديك مي‌شود.
براري درباره روش‌هاي معرفي كتاب در اين كتابخانه عمومي گفت: معرفي چهره‌به‌چهره كتاب نقش زيادي در شناساندن آثار جديد به مخاطبين كتابخانه ما دارد؛ چراكه كتابخانه سادات نوذري به‌دليل حضور در بخش روستايي و كم جمعيت وضي آباد (با جمعيتي نزديك به 2هزار نفر) داراي نفوذ و ارتباط خوبي در ميان ساكنان اين منطقه است.
وي افزود: استفاده از ويترين تازه‌هاي كتاب، قرار دادن فهرست آثار نورسيده در تابلوي اعلانات كتابخانه، معرفي كتاب در وبلاگ و استفاده از پوسترهاي ارسالي نهاد نيز از راه‌هاي متنوع شناساندن كتاب‌هاي تازه به مخاطبين است.
وي در ادامه به ذكر نكته‌اي درباره انتخاب كتاب‌هاي ارسالي به كتابخانه‌هاي عمومي پرداخت و ضمن يادآوري عمومي بودن اين دسته از كتابخانه‌ها گفت: اگرچه انتخاب منابع بر اساس درخواست مخاطب بسيار مهم است اما كتابخانه‌هاي عمومي فضايي براي رفع نياز اطلاعاتي همه مردم جامعه با سليقه‌ها و علاقه‌هاي مختلف است. حوزه‌هايي مانند رمان و داستان عامه‌پسند بسيار پر مخاطب است؛ اما كتابخانه هاي عمومي در تامين منابع خود بايد نياز تمام مخاطبين در شاخه‌هاي مختلف علمي، ادبي، ديني، هنري، فرهنگي و... را در نظر بگيرند آن را تامين نمايند.
مطالعه‌اي مطبوع در فصل تابستان
شهناز عباسي، مسئول كتابخانه دانشمند شهر تهران ضمن اشاره به اشتياق كودكان و نوجوانان براي به امانت بردن كتاب هاي جديد كتابخانه گفت: استقبال بچه‌ها از كتاب‌هاي جديد بسيار پر شور بود. اين اشتياق به حدي بود كه اعضاي اين بخش به محض آگاهي از دريافت منابع جديد و پيش از نصب برچسب و باركد آن‌ها با علاقه بسيار درباره آثار، پرس و جو مي‌كردند و براي به‌امانت گرفتن آن رغبت زيادي نشان مي‌دادند.
وي با اشاره به لزوم ارسال كتاب هايي ويژه همه گروه‌هاي سني كودك و نوجوان براي كتابخانه هاي عمومي گفت: موضوع كتاب ها بسيار متنوع بود اما به نظر مي‌رسد كه تمركز اين دوره از كتاب هاي ارسالي بيشتر بر گروه سني "الف" مي‌باشد. اميدوارم در دوره‌هاي بعد به گروه‌هاي "ب" و "ج" توجه بيشتري شود. 
اين كتابدار قرار دادن كتاب هاي جديد در بخش تازه‌هاي كتاب در كتابخانه را بهترين روش معرفي آثار جديد به كودكان و نوجوانان در كتابخانه خود دانست و افزود: قرار دادن كتاب‌هاي جديد در بخشي خارج از قفسه‌ها، به دليل ايجاد حس كنجكاوي و هيجان، ميل و علاقه مخاطب به خواندن و شناختن آن را بيشتر مي‌كند و روش مناسبي براي جذب بچه‌ها است.
عباسي فصل تابستان را فرصتي مناسب براي سرگرم شدن كودكان به وسيله مطالعه دانست و تصريح كرد: اوقات فراغت تابستان، ايامي مناسب براي توجه بيشتر به كتاب و مطالعه است. كودكان و نوجوانان در اين فصل به دليل تعطيلي مدرسه، زمان آزادتري دارند و والدين نيز به دليل نبودن دغدغه درس خواندن بچه‌ها، با كتابخانه‌ها همكاري بيشتري انجام مي‌دهند.
دفترچه زیر گنبد کبود؛ معرفی کتاب های بسته ویژه کودک و نوجوان را از اینجا دریافت کنید.
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب