امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11128 تاریخ انتشار: جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برنامه هفتگى سفرهاى استانى عكس هاى محمد خوشرو اعلام شد؛

عكس هاى حرم علوى تا ٢٠ اسفند به ٣٠ استان مى رود

خبرایران: به ابتكار دبيرخانه شوراى فرهنگ عمومى كشور، عكس هاى حرم مطهر علوى، آثار محمد خوشرو كه روايتى موضوع محور از بارگاه نورانى مولاى متقيان است تا ٢٠ اسفند ١٣٩٤ در ٣٠ استان كشور به نمايش عمومى درمى آيد.
عكس هاى حرم علوى تا ٢٠ اسفند به ٣٠ استان مى رود
 

 اين نمايشگاهها پنج روزه و هر هفته ميهمان مردم يكى از استان هاى كشور خواهد بود؛ بنا بر برنامه اعلام شده از سوى دبيرخانه مزبور، دومين دور از سفرهاى استانى اين نمايشگاه معنوى، صبح شنبه دهم مرداد در قزوين در "نگارستان قرآن نبويه" آغاز به كار مى كند و تا ١٤ مرداد همه روزه تا ساعت ٢٠ ميزبان علاقمندان است.

 
اين نمايشگاه در اولين دور، هفته پيش در البرز داير بود و هفته آينده در سومين مقصد خود عازم زنجان و سپس همدان مى شود؛
نمايشگاه عكس هاى حرم علوى نيمه آبان در جوار حرم مطهر رضوى، دهه پايانى بهمن ماه در جوار بارگاه بانوى كرامت، حضرت فاطمه معصومه در قم و ١٦ تا ٢٠ اسفند با ارائه در استان كهكيلويه و بويراحمد به اين سفر خاتمه مى دهد.
 
در اين نمايشگاه عكس، ۲۶ تابلو روى ديوار مى رود كه از زواياى كمتر ديده شده زيبايى شناسى هاى هنرى به خصوص معمارى حرم مطهرحضرت على(ع) را بازتاب مى دهد؛ اين عكس ها از يك قطعه كاشى تا نمايى بسيار بزرگ از اين بارگاه نورانى را زير ذره بين مى برد تا به مخاطب هوشمند امروز بازنگرى در سبك زندگى با الهام از معمارى اماكن متبركه را يادآورى كند؛ كنشى معنوى در زمينه هنر كه به بازيابى آرامش گمشده انسان معاصر مى انجامد؛ اين آثار كه حاصل تلاش محمد خوشرو طی یک دوره شش ساله است و از سال ۱۳۸۸ 
آغاز شده، علاوه بر نوعى زیارت حرم امیرالمومنین(ع) از دریچه دوربین، بازشناسى اصيل ترين و كهن ترين سنت هنرهای اسلامی و نيز ايرانى را كه در اماكن متبركه به يادگار است را ميسر مى سازد.
 
اين نمايشگاه به همت موسسه توسعه ايرانيان و با همیارى معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاداسلامى و دبيرخانه شوراى فرهنگ عمومى كشور برپا شده است؛ همه عکس‌هاى این مجموعه از گنجینه هنرى موسسه توسعه ایرانیان است و نمایشگاه جنبه فروش ندارد.
 
اين نمايشگاه قرار است شهريورماه به ترتيب در چهار استان كرمانشاه، كردستان، آذربايجان غربى و آذربايجان شرقى، مهرماه در اردبيل، گيلان ، مازندران و سمنان، آبان ماه در گلستان،خراسان شمالى،خراسان رضوى و خراسان جنوبى، آذرماه در سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان، كرمان و يزد، دى ماه در فارس، هرمزگان، بوشهر و خوزستان، بهمن ماه در ايلام، لرستان ، مركزى و قم و اسفند ماه در سه استان اصفهان، چهارمحال و بختيارى و كهكيلويه و بويراحمد بر پا شود.    
نمايشگاه عكس هاى كمتر ديده شده حرم علوى در آستانه ماه مبارك رمضان از ٢٢ خرداد در فرهنگسراى نياوران كار خود را آغاز كرد و ١٥ تيرماه همزمان با شب هاى قدر در موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر ادامه يافت؛ گزيده اى از همين نمايشگاه محرم سال گذشته در فرهنگسراى بهمن داير بود.
 
شایان ذكر است بخش عمده اى از عكس هاى اين نمايشگاه در كتاب عكس نفیس "سجده صاحب‌نظران"  تابستان ١٣٩٠ توسط محمد خوشرو انتشار یافته است  در اين كتاب علاوه بر نجف، بارگاه‌های متبركه امامان همام: موسى كاظم در كاظمین، محمدتقی و علی‌نقی (ع) در سامرا و نیز كربلاى معلا را با تصویرهاى جذاب به ثبت رسانده است.
محمد خوشرو تاكنون سه كتاب نفیس با رویكرد عكاسى مذهبى شامل "بر آستان رضا (ع)، سجده صاحب‌نظران و نسیم سحر" ارائه داده كه آن‌ها را یك كتاب عكس دیگر با عنوان "خیال" همراهى مى‌كند كه به ژانر دیگر عكاسى او، عكاسى هنرى با گرایش انتزاعى اختصاص دارد؛ خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در گالری‌هاى موزه سالار جنگ هند، ماه مهر، اعتماد، شكوه، موزه ملك ... و نیز رویدادهاى جمعى نظیر "چشم درون" در موزه هنرهاى معاصر، "تصویر سال"، "به روایت عكاسان معاصر" در پردیس ملت و ... به تماشا درآمده است.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب