امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11170 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

پور فتح‌الله اعلام کرد؛

ایران در میان کشورهای جهان سالم‌ترین فرآوردهای خونی را تولید می‌کند/ بیمارهای عفونی در میان اهداکنندگان خون سیر نزولی داشته است/7 سال جلوتر از برنامه سازمان بهداشت جهانی هستیم

خبرایران: مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران در میان کشورهای جهان سالم‌ترین و فرآوردهای خونی را تولید می‌کند و سالانه حدود 20 هزار بیمار تالاسمی وجود دارد که 300 هزار واحد خون مصرف می‌کند خوشبختانه تاکنون یک مورد بیماری عفونی خونی مثل ایدز و هپاتیت سی مشاهده نشده است.
ایران در میان کشورهای جهان سالم‌ترین فرآوردهای خونی را تولید می‌کند/ بیمارهای عفونی در میان اهداکنندگان خون سیر نزولی داشته است/7 سال جلوتر از برنامه سازمان بهداشت جهانی هستیم

به گزارش خبرنگارخبرایران ،همزمان با چهل و یکمین سال تاسیس سازمان انتقال خون نشست خبری تشریح برنامه ها ، اهداف و فعالیت‌های سازمان انتقال خون  با حضور «علی اکبر پور فتح الله» مدیر عامل  سازمان انتقال خون ،«فتح الله ذرگر» مدیر کل دفتر مدیر عامل شرکت همراه اول و اصحاب رسانه دراین سازمان برگزار دراین نشست خبری  «علی اکبر پور فتح الله» مدیر عامل  سازمان انتقال خون در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از موفقیت‌های کشور در عرصه انتقال خون اظهارداشت: در چهل و یکمین سال تاسیس سازمان انتقال خون با وجود 40 میلیون اهدا کننده خون امروز سازمان انتقال خون ایران در تمامی کشورهای جهان به عنوان یکی از معتبرترین سازمانها در عرصه تهیه خون و فرآوردهای خونی سالم شناخته شده است.

مدیر عامل  سازمان انتقال خون تصریح کرد: پس از چهل و یک سال فعالیت امروز وارد عصر جدید انتقال خون در توسعه مدیریت خونی بیمار می‌شویم که حول ارتقای کیفیت سلامت خون، حفظ اهدا کنندگان و توسعه مراکز انتقال خون در کشور می‌شویم و در توسعه جراحی‌ها ادامه حیات بیماران در اولویت قرار دارد وهمانگونه که در بحث انتقال خون و تولید فرآوردهای خونی با چالش‌هایی روبرو هستیم گرفتاری‌های عوارض مصرف خون ناسالم نیز برای بیماران هزینه‌های بسیار سنگینی را در پی دارد. لذا یکی از اولویت‌های اصلی سازمان همواره توجه به سلامت و کیفیت خون اهدا کنندگان بوده است.

وی عنوان داشت: خون و فرآوردهای خونی شمشیر دو لبه بوده و همانگونه که زندگی بخش بوده‌اند می‌توانند خطر آفرین نیز باشند. چالش بیماری‌های نو ظهور خونی مانند ایدز و هپاتیتc توجه به کیفیت و سلامت خون را دو چندان می‌کند. نباید اجازه دهیم که بیماری به خون و فراوردهای خونی که به نیازمندان اهدا می‌شود ورود پیدا کرده و سلامت آنان را در معرض خطر قرار دهد و در کشورهایی که بحث انتقال خون در آنها فعال است ایران با موفقیت‌های که در راستای انتقال خون کسب کرده است در جایگاه برجسته‌ای قرار دارد.

  پور فتح الله  خاطرنشان کرد: مدیریت خون سه طرح عمده دارد که نخستین آن تلاش برای رفع کم خونی جامعه و همچنین پیشگیری از خونریزی‌های زیاد در حین عمل جراحی، تلاش برای عدم جراحی افراد کم خون و گرفتن خون بیمار پیش از عمل جراحی برای استفاده خود بیمار در حین عمل، کاهش داروهای غلیظ کننده خون و داروهای که بر پلاکت خون اثر گذاشته و موجب افزایش خونریزی می‌شوند در سطوح مختلف مدیریت خون کاربرد دارد.

وی به تشریح موقعیت بین المللی سازمان انتقال خون ایران در میان کشورهای جهان پرداخت و اظهار کرد: با توجه به سابقه 40 ساله ایران در زمینه انتقال خون امروزه از منظر سازمان بهداشت جهانی ایران در رتبه برترین کشورهای انتقال خون در جهان قرار دارد، سازمان بهداشت جهانی برنامه جامع و هدف گذاری شده برای سال 2020 در گسترش مراکز انتقال خون، جذب اهدا کنندگان و افزایش خون و فرآوردهای خونی برای کشورهای جهان در نظر گرفته است که اینجا اعلام می‌کنم ایران هفت سال جلوتر از برنامه سازمان بهداشت جهانی است و یکی از برنامه‌های این سازمان ساماندهی گروه‌های خونی لازم و ارتقای خونی کشورهای منطقه است که در این راستای به آموزش فعالان انتقال خون کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، اقدام کرده‌ایم.

مدیر عامل  سازمان انتقال خون افزود: ایران در میان کشورهای جهان سالم‌ترین و فرآوردهای خونی را تولید می‌کند و سالانه حدود 20 هزار بیمار تالاسمی وجود دارد که 300 هزار واحد خون مصرف می‌کند خوشبختانه تاکنون یک مورد بیماری عفونی خونی مثل ایدز و هپاتیت سی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه بیمارهای عفونی در میان اهدا کنندگان خون سیر نزولی داشته است عنوان کرد: بیماریهای خونی در میان اهدا کنندگان خون 10 برابر کمتر از سایر افراد است این افراد جمعیت ویژه‌ای بوده که همواره با انتخاب سبک زندگی سالم در پی سلامت جسمی و روحی خود برای پیشگیری از هر نوع بیماری می‌باشند.

مدیر عامل  سازمان انتقال خون به موضوع تشکیل مجمع خیرین انتقال خون همزمان با روز جهانی اهدا کنندگان خون پرداخت و ادامه داد:: یکی از اقدامات موثر این سازمان در گسترش فرهنگ اهدا خون و توزیع عادلانه مراکز انتقال خون در کشور، تشکیل مجمع خیرین انتقال خون بود. این مجمع قرار است با ایجاد اولین سامانه‌های متحرک انتقال خون در کشور سازمان را در هنگامه بحران یاری کند و بتواند با سرعت بیشتری خون و فرآوردهای خونی را در دسترس بیماران نیازمند سراسر کشور قرار دهد.

وی ادامه داد: نگاه به این سامانه‌ها نگاه بحران نیست بلکه در بازنگری شبکه انتقال خون به دنبال این هستیم که کیفیت خون و سلامت فرآوردهای خونی را حفظ کرده و به تجهیز و استاندارد سازی مراکز انتقال خون بپردازیم و در حال حاضر 210 مرکز انتقال خون در کشور وجود دارد این مراکز به دلیل مسائل مختلف و عدم استانداردهای لازم کیفیت خون را کاهش داده‌اند لذا ما به دنبال این هستیم با متمرکز کردن این مراکز و کوچک سازی آنها به سمت مراکزی پیش رویم که همزمان با افزایش اهدا خون کیفیت محصولات خونی را نیز بالا برد لذا در این برنامه به تدریج مراکزی کمتر از 20 هزار نفر اهدا کنند خون در سال به آنها مراجعه می‌کنند تعطیل شده و سامانه‌های سیار جایگزین آنها می‌شود.

پور فتح الله یادآورشد: در تهران با وجود 11 مرکز اهدای خون تنها یک مرکز استاندارد وجود دارد که با تلاش مجمع خیرین انتقال خون و شهرداری تهران علاوه بر تجهیز این مراکز 5 مرکز بزرگ دیگر با استانداردهای بالا نیز ایجاد شود.

وی در رابطه با پالایشگاه فرآوردهای خونی عنوان کرد: خوشبختانه در بخش تولید ماده خام صنعت پلاسما پیشرفت‌های شگرف در کشور به وجود آمده است؛ قابل ذکر است هیچ کشور در حال توسعه‌ای، توان جمع آوری پلاسمای خون را ندارد اما ایران در سال گذشته توانست 175 هزار لیتر پلاسما را جمع آوری کند و با همکاری سازمان انتقال خون، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو زمینه‌‌ مناسبی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت پلاسما فراهم کرده‌ایم و ما باید تولید کننده این بخش از فرآوردهای خونی بوده و ظرفیت آن را افزایش دهیم مطمئنا به محض آماده شدن زیر ساختهای این صنعت میزان اهدا خون نیز بالا می‌رود.

در ادامه از سخنان مدیر کل سازمان انتقال خون، فتح الله ذرگر، مدیر کل دفتر مدیر عامل شرکت همراه اول به تشریح سامانه همخون یار، پرداخت و اظهارداشت: این سازمان همواره سعی کرده که در خدمت مشرکان خود و افزایش کمک رساندن مشترکان خود به ویژه بیماران نیازمند بوده است یکی از پروژه‌های بسیار بزرگ و انسان دوستانه‌ای که توسط سازمان انتقال خون امروز به بهره برداری می‌رسد.

وی ابرازداشت: سازمان تلفنی همخون‌یار بوده که هدف از آن ایجاد یک بانک اطلاعاتی از خیرین اهدا خون، آموزش اهدا کنندگان و کمک به فراهم آمدن خون سالم است که زیرساختهای آن را شرکت همراه اول فراهم کرده و با به روز رسانی آن در آینده به ارائه خدمات بیشتری در میان مردم خواهد پرداخت و این سامانه در راستای اهداف متعالی سازمان انتقال خون در جامعه ایران است که امیدواریم نقش موثری در برنامه‌های آن برای جذب هر چه بیشتر اهدا کنندگان خون داشته باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب