امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11195 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

10 مستند برگزیده شبکه مستند در 12 مرداد/ از نجات یافتگان از مرگ تا «گنجینه مصر باستان»

خبرایران: آثار متنوع فردا در شبکه مستند از روایتی از نجات یافتگان از مرگ در «تلاش برای زندگی» و زندگی و کارهای هنری تنها زن هنرمند در رشته برش فلز در «سایه روشن های من» تا «دگردیسی» پروانه ها، معرفی شاهکارهای خارق العاده «گنجینه مصر باستان» و زندگی دشوار پناهندگان فلسطینیان در «سرزمین من» را دربرمی گیرد.
10 مستند برگزیده شبکه مستند در 12 مرداد/ از نجات یافتگان از مرگ تا «گنجینه مصر باستان»

به گزارش خبرایران از روابط عمومی‌‌‌‌‌ شبکه مستند سیما، فردا دوشنبه 12 مرداد شبکه مستند سیما، آثار متنوع و متعددی را در جدول پخش خود قرار داده است.

روایتی از نجات یافتگان از مرگ در «تلاش برای زندگی»

قسمت دوم از مستند چهار قسمتی «تلاش برای زندگی» فردا ساعت 16 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود. این اثر روایتگر انسان هایی است که به دلایل مختلف حیاتشان به خطر افتاده و از مرگ نجات پیدا کرده اند.

قسمت 24 مستند «زمین خانه ما» در ساعت  18 روانه آنتن می‌شود. این مستند به لزوم بازنگری در راه و روشی که انسان‌‌ها در برخورد با محیط زیست انتخاب کرده اند می‌پردازد و سراغ انسانهای شریفی می‌رود که این روش‌‌ها را اصلاح کرده اند.

همچنین ساعت 19 قسمت 15 «تک فریم‌‌های جاویدان» برای پخش درنظر گرفته شده و این برنامه می‌‌‌‌‌‌‌کوشد به معرفی سبک‌‌های مختلف و تاریخچه انیمیشن بپردازد.

قسمت هشتم مستند «پازل» ساعت 19:30 روی آنتن می‌رود. این برنامه به پیشرفت‌‌های علمی ‌و صنعتی ایران در عرصه‌‌های مختلف می‌پردازد.

«در دامن زاگرس» مستندی در مورد کوهنوردی، غار نوردی، صخره نوردی و ... است که در دامن طبیعت زیبای ایران تصویربرداری شده است و قسمت سوم آن ساعت 20 پخش می‌شود.

زندگی و کارهای هنری تنها زن هنرمند در رشته برش فلز

«سایه روشن های من» اثری است که برای پخش در ساعت 20:30 در نظر گرفته شده و این اثر روایتگر زندگی و کارهای هنری اعظم فرقانی، تنها زن هنرمند در رشته برش فلز است.

برش فلز یکی از هنرهای بسیار سنتی، قدیمی و سخت ایران است که کاربرد آن را می توان بر درب حرم ائمه اطهار، شمعدانی ها، جلدهای قرآن و تابلوهایی از آیات و احادیث مشاهده کرد.

جنس فلز به کار رفته در این هنر، برنج و مس است و به صورت خطاطی یا به صورت اسلیمی و ختایی دیده می شود.

ساعت 21 قسمت جدیدی از «بزرگان فوتبال» روی آنتن می رود. مجموعه ای بسیار زیبا که به مهارتها، گل های حساس و زیبا و اتفاقات مهم بازیگری بازیکنان بزرگ فوتبال جهان در جام جهانی، لیگ فهرمانان و… می پردازد.

در حین پخش فیلم هر بازیکن نیز مصاحبه های کوتاهی از هم تیمی ها، مربیان و دوستان آن ها پخش می شود.

دگردیسی پروانه ها در یک مستند

مستند «دگردیسی» برای پخش در ساعت 21:30 در نظر گرفته شده است. دگردیسی به فرآیند زیستی‌ می گویند که طی آن یک جانور، پس از زاده شدن یا از تخم بیرون آمدن، جسماً تکامل و دیگرگونگی پیدا کند به گونه‌ای که این تغییرات که برآمده از رشد و تغییر یاخته‌ای هستند، در شکل و ساختارش بسیار آشکار و نمایان باشد.

مانند آنچه که در دگردیسی پروانه ها در این مستند به آن پرداخته شده است و مراحل مختلف آن به زیبایی به نمایش در آمده است.

«گنجینه مصر باستان» اثری است که قسمت سوم آن دوشنبه 11 مرداد ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می شود.

این اثر در بزرگ ترین اماکن تاریخی مصر، داستان هنر مصریان باستان را در 30 شاهکار خارق العاده تعریف می کند.

قسمت سوم این مجموعه سه قسمتی «سپیده دم جدید» نام دارد و در آن اینکه چگونه علی رغم زوال سیاسی در دوره نهایی امپراتوری مصر، این دوره از احیا و تولد دوباره هنر بهره مند است بررسی می شود.

مجسمه های عظیم الجثه رامسس دوم که ادعای فرعونی کرد تا آخرین پیشرفت ها در زمان سلطنت ملکه کلئوپاترا در این قسمت مرور می شود و ریشه های الهام بخشی به هنرمندان نگارگر امروزی مصر معرفی می شوند.

60 سال دوری فلسطینیان از میهن در «سرزمین من»

آخرین مستندی که در روز دوشنبه 12 مرداد از شبکه مستند پخش می‌شود قسمت دوم «سرزمین من» در 50 دقیقه است. اثری که به پناهندگان فلسطینی می‌پردازد و درباره زندگی آنها در اردوگاهی در لبنان برای بیش از 60 سال پس از ترک قطعی میهن خود در سال 1948 است.

گزارشگر از ساکنان قدیمی‌عرب این روستاها درباره سابقه روستاهایشان می‌پرسد و ساکنان درباره همزیستی مسالمت آمی‌‌‌‌‌‌‌ز مسلمان و یهودیان در دوران پیش از پیش از ظهور صهیونیسم صحبت می‌کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب