امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11242 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

كتاب «الگوي ارتقاي سرمايه فرهنگي در ايران» رونمایی شد

خبرایران: آيين رونمايي از كتاب «الگوي ارتقاي سرمايه فرهنگي در ايران» اثر دكتر سيدرضا صالحي اميري و دكتر رزيتا سپهرنيا سه‌شنبه 13مرداد برگزارشد.
كتاب «الگوي ارتقاي سرمايه فرهنگي در ايران» رونمایی شد

به گزارش خبرنگارخبرایران ، آيين رونمايي از كتاب «الگوي ارتقاي سرمايه فرهنگي در ايران» اثر دكتر سيدرضا صالحي اميري و دكتر رزيتا سپهرنيا سه‌شنبه 13مرداد با حضور«سید رضا صالحی امیری» مشاور رییس جمهوری و رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ، «محمد خدادی» مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه و شخصیت های فرهنگی برگزار و دراین مراسم«رزیتا سپهرنیا» یکی از مولفان کتاب گفت: این کتاب نمی تواند کار نهایی باشد و تربیت این نهال در دست منتقدین و نخبگان کشور خواهد بود , این کتاب مجموعه ای از مقالات و مفاهیم مرتبط با سرمایه های فرهنگی است که در پنج فصل مختلف تدوین شده است و سید رضا صالحی امیری تالیف این کتاب را مبتنی بر پژوهش و مطالعه خواند.

محمد سرشار از اساتید دانشگاه و شخصیت های فرهنگی در ادامه این مراسم در سخنانی اظهار کرد: کتاب موجود به فقدان اطلاعات و نقشه راه و اختلال در زمینه اقتصاد فرهنگ و هنر و همچنین ناکارآمدی های فرهنگی می پردازد.

محمد باقر ساروخانی استاد دانشگاه نیز، رونمایی از کتاب ارتقاء سرمایه های فرهنگی ایران را تولد یک اثر ارزشمند توصیف کرد و افزود: توسعه تابع جغرافیا یا منابع نیست بلکه نتیجه نهایی ذات فرهنگی است.

وی اضافه کرد: تنها با فرهنگ می توان توسعه پایدار ایجاد کرد و نیازمند آن هستیم تا برای هر مساله و موضوعی به تولید فرهنگ بپردازیم.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب جدیدش تحت عنوان الگوی ارتقای سرمایه های فرهنگی در ایران گفت: سرمایه فرهنگی زیر ساخت لازم برای سرمایه های اجتماعی و اقتصادی در جامعه است در بین افکار عمومی در ایران، سرمایه های اقتصادی بیشتر مورد توجه است اما واقعیت این است که سرمایه اشکال مختلفی از جمله سرمایه انسانی، اجتماعی، فرهنگی و غیره هم وجود دارد.

وی درباره مفهوم سرمایه فرهنگی توضیح داد: سرمایه فرهنگی مجموعه عواملی هستند که جامعه براساس معرفت، فضیلت، اخلاق، انسانیت و شاخص های مختلف ملموس و معنوی شکل می گیرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، میراث فرهنگی را از جمله شاخص های ملموس و مفاهیمی مانند دین و اخلاق را از جمله شاخص های معنوی در سرمایه فرهنگی عنوان کرد.

صالحی امیری همچنین سرمایه را به سرمایه مجسم و غیرمجسم تقسیم بندی کرد و گفت: هر زمانی شاخص های مختلف برای ارتقای فرهنگی شناخته شود، می توانیم از ارتقای فرهنگی سخن بگوییم. , برای تالیف کتاب جدید 5 سال وقت صرف مطالعه کرده است.

بنابراین گزارش، كتاب «الگوي ارتقاي سرمايه فرهنگي در ايران» درباره مفهوم سرمایه فرهنگی به عنوان یک مکانیزم مهم در بازتولید سلسله مراتب اجتماعی است که نويسندگان آن را به شرایط و اوضاع فرهنگ در کشورمان تعمیم داده اند. این کتاب به غیر از بخش نتیجه‌گیری پایانی، ۵ بخش اصلی با نام‌های «مفهوم شناسی سرمایه فرهنگی»، «شناسایی شاخص‌های سرمایه فرهنگی»، «آسیب شناسی سرمایه فرهنگی در ایران»، «ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران» و «راهکارهای برون رفت از چالش در حوزه سرمایه فرهنگی در ایران» دارد. 

گفتني است کتاب «الگوی ارتقای سرمایه فرهنگی در ایران» نوشته سید رضا صالحی امیری و رزیتا سپهرنیا در۲۸۰ صفحه توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب