امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11282 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترکبریایی‌زاده خبرداد؛

چرخه قابل اعتمادی در توزیع و عرضه مکمل‌های ورزشی نداریم/با معضل قاچاق مواجه هستیم/کشور ما به شدت نیازمند سالم‌سازی زنجیره توزیع است/10 درصد بازار دارویی دنیا به مکمل‌ها اختصاص دارد

خبرایران:رییس شورای سیاست‌گذاری همایش و رییس سندیکای تولید کنندگان مکمل‌های رژیمی گفت:وزارت بهداشت زنجیره ایمنی را برای مکمل‌های غیرورزشی پیش بینی کرده و هر چند با معضل قاچاق مواجه هستیم اما نسبتا چرخه سالمی است اما در توزیع و عرضه مکمل‌های ورزشی چرخه قابل اعتمادی نداریم.
چرخه قابل اعتمادی در توزیع و عرضه مکمل‌های ورزشی نداریم/با معضل قاچاق مواجه هستیم/کشور ما به شدت نیازمند سالم‌سازی زنجیره توزیع است/10 درصد بازار دارویی دنیا به مکمل‌ها اختصاص دارد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سومین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی» یکشنبه۱۸مرداد۹۴باحضور«دکترعباس کبریایی‌زاده»رییس شورای سیاست‌گذاری همایش و رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران، «دکتر سیدعلی کشاورز» دبیر علمی همایش و مدیر گروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، «دکتر سید عبدالحمید احمدی» عضو شورای سیاست‌گذاری و معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان،«دکتر محمد تقی‌خانی» عضو شورای سیاست‌گذاری و مشاور وزیر ورزش و جوانان و سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی،«دکترجعفرمیرفخرایی»عضوشورای سیاست‌گذاری و دبیر اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی، ویتامینی و گیاهی ایران واصحاب رسانه در ساختمان شماره دو وزارت ورزش و جوانان برگزار و در این نشست خبری«دکتر عباس کبریایی زاده» رییس شورای سیاست‌گذاری همایش و رییس سندیکای تولید کنندگان مکمل‌های رژیمی اظهارداشت: وزارت بهداشت زنجیره ایمنی را برای مکمل‌های غیرورزشی پیش بینی کرده و هر چند با معضل قاچاق مواجه هستیم اما نسبتا چرخه سالمی است اما در توزیع و عرضه مکمل‌های ورزشی چرخه قابل اعتمادی نداریم و نمی‌دانیم پس از مصرف اثربخشی آن چگونه است.

رییس شورای سیاست‌گذاری همایش و رییس سندیکای تولید کنندگان مکمل‌های رژیمی تصریح کرد:۱۰ درصد بازار دارویی دنیا به مکمل‌ها اختصاص دارد که در کشور ما نیز همین حدود است و مصرف کنندگان مکمل‌های غذایی و دارویی به ریزمغذی و ویتامین بیشتری نیاز دارند و اطفال، کودکان در حال رشد، زنان در دوران بارداری و سالمندان و بیماران از این دسته اند.

وی خاطرنشان کرد: ورزشی که عرضه می‌شود دارای مواد تقلبی، غیرمجاز و مخدر است و کشورهایی که نظام توزیع ندارند در معرض خطر هستند و از این نظر کشور ما به شدت نیازمند سالم‌سازی زنجیره توزیع است و از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه زنجیره سالم و تامین آن است و این زنجیره شامل انتخاب مکمل از تولید، واردات، توزیع و ردیابی مصرف آن‌ها است و از معضلات موجود ایمن نبودن زنجیره توزیع مکمل‌های ورزشی است.

دکتر محمد تقی‌خانی مشاور وزیر ورزش و جوانان و سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی درباره نحوه توزیع مکمل‌ها در کشورافزود: نظارت بر نحوه توزیع مکمل‌ها از سوی نهادهای نظارتی و اجرایی یک طرف قضیه است. طرف دیگر این قضیه مردم هستند که برای استفاده مناسب و به‌جا از مکمل‌‌ها باید به شکل جدی آموزش ببینند.

وی یادآورشد: در جامعه ما فرهنگ‌سازی لازم در خصوص شناخت و استفاده از مکمل‌های غذایی، رژیمی و ورزشی صورت نگرفته است و در کشور بر روی تولید یا واردات مکمل‌ها نظارت‌های لازم صورت نمی‌گیرد. این موضوع شرایط توزیع و دسترسی به مکمل‌های واقعی را تا حدودی دشوار می‌کند. فروش مکمل‌ها از سوی افرادی که تخصص ندارند، بر نابسامانی توزیع مکمل‌ها دامن می‌زند.

مشاور وزیر ورزش و جوانان و سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ابرازداشت: به این خاطر لازم است افراد برای تهیه مکمل‌ها به سراغ مراکز تخصصی فروش دارو و مکمل یعنی داروخانه‌های معتبر و شناسنامه‌دار مراجعه کنند.

دکتر میر فخرایی دبیر اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی، رژیمی درباره آموزش نحوه مصرف مکمل‌ها به مردم گفت: مکمل‌های غذایی و رژیمی به خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند باید همراه با عرضه مناسب در جامعه همراه با اطلاع رسانی و آموزش باشد. این آموزش ابتدا باید از خانواده شروع شود. به این خاطر که برخی از مکمل‌ها مخصوص کودکان است که باید پیش از سن مدرسه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: پس از آن باید آگاهی دادن به نسل جوان در مورد شیوه منطقی و مناسب استفاده از دارو و مکمل به دوره دبستان و کتاب‌های درسی وارد شود تا آرام آرام یک نسل با این مسایل آشنا شود و فرهنگ‌سازی لازم در استفاده از این مواد صورت بگیرد.

دکتر سید علی کشاورز دبیر علمی همایش درباره تولید مکمل‌ها در داخل کشور عنوان داشت : تولید مکمل‌ها مثل هر صنعت دیگری نیاز به تکنولوژی دارد و تکنولوژی تولید مکمل‌ها از تولید دارو سخت‌تر است. چون اغلب جنس و ماهیت مکمل‌ها از جنس مواد مغذی است و مواد مغذی زمینه رشد میکروب و قارچ را فراهم می‌کند. در حالی‌ که خیلی از داروها این خطر را ندارند.

وی تاکید کرد: تکنولوژی و کارخانه‌هایی که برای ساخت مکمل‌ها نیاز است، معمولا تکنولوژی پیشرفته‌تری دارد و مراقبت‌هایی که در فرآیند تولید این محصولات باید صورت بگیرد، مراقبت‌های سخت‌تر ی است کشور ما در این زمینه سرمایه‌گذاری گسترده‌ای انجام نداده است و واردکننده این محصولات هستیم اما همیشه مکمل‌های خارجی بهتر نیستند و خیلی از داروها و مکمل‌های ما کیفیت ممتازی دارند.

 بنابراین گزارش، سومین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی ۲۸ تا ۳۰ مرداد ۹۴ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب