امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11375 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد؛

احیای 120 هنربومی در دانشگاه علمی کاربردی/ رتبه بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان سال/ برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای تحصیلات تکمیلی/10 درصد مدرسین علمی کاربردی مهارتی هستند

خبرایران: دکتر محمدعلی اخباری رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی یکم تا چهارم شهریور ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
احیای 120 هنربومی در دانشگاه علمی کاربردی/ رتبه بندی مراکز علمی کاربردی تا پایان سال/ برنامه دانشگاه علمی کاربردی برای تحصیلات تکمیلی/10  درصد مدرسین علمی کاربردی مهارتی هستند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز با حضور«دکتر محمدعلی اخباری» رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی و اصحاب رسانه در برج میلاد تهران برگزار و دراین نشست خبری «دکتر محمدعلی اخباری» رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهارداشت: در بند 76 برنامه ششم توسعه به بحث کارآفرینی و مهارت‌آفرینی اشاره شده است و دانشگاه جامع علمی کاربردی به منظور حرکت در این راستا و برای اینکه بتواند وارد صحنه مهارت و کارآفرینی در صحنه جغرافیایی کشور شود این جشنواره را با بیش از 1041 اثر آغاز کرده و امیدواریم تعداد اثرات در سال‌های آینده افزایش پیدا کند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به ارزیابی و نظارت مراکز اظهار کرد: از زمانی که فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز کرده‌ام بحث ارزیابی و نظارت مراکز مورد توجه قرار گرفت و کارهای کارشناسی زیادی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ارزیابی مراکز از 18 مرداد ماه آغاز شد، افزود: این ارزیابی شامل سه مرحله خودارزیابی، ارزیابی عمومی و ارزیابی اختصاصی است و طی آن همه اطلاعات بر مبنای 9 شاخص اصلی، 25 شاخص فرعی و 256 شاخص عملیاتی ارزیابی می‌شود و امیدواریم تا آخر سال بتوانیم همه مراکز را رتبه‌بندی کرده و به مراکزی که در رتبه‌های بالاتر قرار می‌گیرند بسته‌های تشویقی آموزشی و پژوهشی ارائه کنیم.

اخباری در مورد مراکزی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند، عنوان داشت: ما این مراکز را تعطیل نمی‌کنیم بلکه خودشان هنگامی که از امتیازات کمتری برخوردار باشند خودشان را تعطیل می‌کنند. اکنون تعداد مراکزی که کیفیت لازم را ندارند مشخص نیست اما برای مهرماه سال جاری بیش از 80 مرکز توقف دوره گرفته‌اند.

وی با اشاره به کاهش رشته‌های ارائه شده در دفترچه کاردانی این دانشگاه، توضیح داد: دلیل کاهش رشته‌ها هم توقف دوره است و هم به این دلیل است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باید نیاز روز بازار را پاسخگو باشد و چنانچه مرکزی نتواند این نیاز را پاسخ دهد توقف دوره می‌گیرد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده خودارزیابی‌ها آخر شهریور به پایان می‌رسد.

دکتراخباری با اشاره به بحث تحصیلات تکمیلی ابرازداشت: وظیفه دانشگاه علمی کاربردی، تربیت تکنسین است و در قبال چهار تکنسین یک کارشناس تربیت می‌کند، اما در برخی از موارد بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی برای راه‌اندازی یک پروژه نیاز به چند کارشناس ارشد حرفه‌ای دارند. این مراکز باید کلان پروژه را تعریف کنند که این کلان پروژه‌ها به چند ریز پروژه تقسیم می‌شود و هر کدام از ریز پروژه‌ها توسط یک کارشناس ارشد انجام می‌شود.

وی با اشاره به رشته‌هایی که به دست فراموشی سپرده شده‌اند، گفت: در کشور مرکز اطلاعات بازار و کار وجود ندارد و استان‌ها و موسسات بر مبنای آمایش سرزمینی نیازهای بومی، اقتصادی، اجتماعی و جهت‌گیری شغلی خود را برآورد می‌کنند که بر اساس این برآورد نیازسنجی صورت می‌گیرد و بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی از رشته‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند در صورتی که در بازار کار به این رشته‌ها نیاز وجود دارد. برای مثال رشته قنات به دست فراموشی سپرده شده در صورتی که کشور با کم‌آبی مواجه است. به طور کلی 120 هنر بومی فراموش شده سراسر کشور شناسایی شده که دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال احیای آنها است.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر لزوم برگزاری دوره‌های بازآموزی، نوآموزی و مهارت‌آموزی برای مدرسان، اظهار کرد: برای تربیت فارغ‌التحصیلان خبره باید از اساتید مهارتی استفاده کرد. اکنون 10 درصد مدرسین را خبره‌ها تشکیل می‌دهند که باید افزایش یابد تا دانشجویان با مهارت آشنا شوند.

وی در پایان گفت: نمایشگاه توانمندی‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی یکم تا چهارم شهریور ماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب