امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11392 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سخنگوی تشکل صنفی کانون موسسات نمایش خانگی خبرداد؛

بازار قاچاق فیلم ۹۰ درصد را به خود اختصاص داده است/ با حمایت دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی می‌توانیم قیمت رایت سینمایی را بالا ببریم

خبرایران: سخنگوی تشکل صنفی کانون موسسات نمایش خانگی گفت: اگر دولت حمایت کند و بتوانیم در عرصه مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی دقت نظر داشته باشیم می‌توانیم قیمت رایت سینمایی را بالا ببریم و بخش خصوصی که بخش عمده‌ای از اقتصاد سینما را در اختیار دارد با طیب خاطر در سینما سرمایه‌گذاری کند.
بازار قاچاق فیلم ۹۰ درصد را به خود اختصاص داده است/ با حمایت دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی می‌توانیم قیمت رایت سینمایی را بالا ببریم

به گزارش خبرایران ، نشست خبری آغاز فعالیت کانون موسسات نمایش خانگی با حضور مدیران ۸ شرکت تصویر دنیای هنر، تصویر گستر پاسارگاد، سینما ۲۴، سینما رسانه آسیا، فیلمسازان جوان، قرن ۲۱، کیمیانما، تدبیر، امید ماندگارو اصحاب رسانه در سالن اجتماعات موسسه رسانه‌های تصویری برگزار  ودراین نشست خبری«مهدی جعفری» با تاکید بر این مهم  که برخی از اعضای کانون عضو اتحادیه تهیه‌‌کنندگان هستند، گفت: سی و چند موسسه و شرکت از سال ۷۸ فعالیت می‌کنند که ممکن است برخی از آنها عضو  اتحادیه نباشند و برخی نیز عضو اتحادیه هستند اما در کانون موسسات نمایش خانگی نیز حضور دارند.

جعفری تصریح کرد: این گردهمایی بیشتر برای تامین منافع مشترک تشکیل شده تا بتوانیم در مقابل خطرات و آسیب‌های جدی که در بازار وجود دارد مقابله کنیم. در شرایط فعلی پیشرفت تکنولوژی باعث رشد بیش از حد بازار قاچاق شده است و تنها با حمایت دولت می‌توان جلوی این فعالیت گسترده و مویرگی را گرفت.

در ادامه نشست علی داها درباره هدف تشکیل کانون توضیح داد: در دنیا شبکه نمایش خانگی به سمت VOD رفته است. یکی از اهداف این کانون این است که بتوانیم مجوزهای لازم برای VOD را دریافت کنیم و در سال‌های آتی به این سمت پیش برویم. ما بتوانیم با بخش‌های مختلف وزارت ارشاد ارتباط داشته باشیم و در کنار جشنواره ویدئویی به دولت به لحاظ توان مالی، تجربه و نیروی انسانی کمک برسانیم.

وی ادامه داد: ما از دولت در خصوص مبارزه با شبکه قاچاق می‌خواهیم تا از ما حمایت جدی صورت گیرد. از دیگر اهداف این کانون حضور در شوراهای پروانه ساخت است تا بتوانیم با کیفیت بهتر آثار را عرضه و توزیع کنیم. البته ظرف یک سال گذشته دقت لازم در ارائه پروانه ساخت صورت گرفته است.

داها درخصوص حمایت دولت هم خاطرنشان کرد: همان گونه که از فیلم‌های سینمایی در صدا و سیما حمایت و تبلیغ صورت می‌گیرد ما هم می‌خواهیم تا این اتفاق در حوزه شبکه نمایش خانگی نیز انجام شود. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ها با هزینه‌های هنگفت خوراک نامناسب برای مخاطب ما تولید می‌کنند اما اگر دولت از کانون فعالان ویدئورسانه حمایت کند می‌توانیم بهترین فیلم‌های خارجی را دوبله و پخش کنیم تا نیاز مخاطب تامین شده و به سمت شبکه‌های خارجی و قاچاق نرود.

در ادامه نشست سخنگوی تشکل صنفی کانون موسسات نمایش خانگی توضیح داد: دوستانی که در اینجا جمع شدند از فعالان عرصه شبکه نمایش خانگی هستند. آمار و ارقام نشان می‌دهد سهمی که در بازار نمایش خانگی در اختیار شرکت‌ها قرار دارد تنها ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد آن به بازار قاچاق اختصاص دارد. اگر دولت حمایت کند و بتوانیم در عرصه مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی دقت نظر داشته باشیم می‌توانیم قیمت رایت سینمایی را بالا ببریم و بخش خصوصی که بخش عمده‌ای از اقتصاد سینما را در اختیار دارد با طیب خاطر در سینما سرمایه‌گذاری کند و بداند که می‌تواند بخش عمده‌ای از سرمایه خود را از فروش رایت فیلم به شبکه نمایش خانگی تامین کند.

علی اسدزاده مدیرعامل تصویرگستر پاسارگاد در ادامه توضیح داد: دولت اگر به درستی از کانون حمایت کند می‌توان در بخش‌هایی که قاچاق کالاهای فرهنگی به شدت اتفاق می‌افتد کنترل شود. استان‌هایی مانند فارس، اصفهان، خراسان شمالی و جنوبی بیشترین آمار فروش و عرضه شبکه نمایش خانگی را دارند که متاسفانه با توجه به بازار قاچاق امکان ارائه درست محصول به مخاطبین وجود ندارد.

معراجی مدیرعامل فیلمسازان جوان در ادامه نشست توضیح داد: معمولا فیلم‌ها ۳۰۰ هزار نسخه تیراژ دارند که ۱۸۰ هزار نسخه آن برای تهران ۸ میلیونی و تنها ۱۲۰ هزار نسخه آن برای ایران ۷۰ میلیونی در نظر گرفته می‌شود. این مشخص است که برخی از شهرستان‌ها تنها با دریافت بسته فیلم نسخه مستر را ما دریافت می‌کنند. اگر دولت با ما همکاری و مساعدت کند می‌توان جلوی قاچاق کالا را گرفت.

وی درباره جرائم قاچاق فرهنگی توضیح داد: متاسفانه دزدی در جرایم یک تا ۵ سال محکومیت دارد اما قاچاق کالای فرهنگی ۳ تا ۱ سال. حداقل میزان جرائم برای قاچاق کالایی است که تعداد زیادی از افراد برای آن هزینه کرده  و گردش مالی آن به سینما باز می‌گردد.

معماری در پاسخ به این سوال که چرا کیفیت فیلم‌ها در شبکه جهانی خانگی ناچیز است و تعداد تبلیغات و تیزر آن بالاست گفت: برخی از فیلم‌ها هیچ اسپانسری ندارند از جمله لامپ ۱۰۰. مطالبات ما در کانون این است که بتوانیم فیلم‌های اکران‌شده را با قیمتی مناسب‌تر خریداری کنیم اما قاچاق کالا به ما این اجازه را نمی‌دهد و مجبوریم به دلیل قاچاق با همین کیفیت فیلم را به بازار عرضه کنیم. وقتی سطح سلیقه مردم فیلم‌های ویدئویی با کیفیت پایین‌تر است و قاچاق کالا هم به شدت وجود دارد نمی‌توانیم بیشتر از این هزینه کنیم.

علی اسدزاده در پاسخ به یکی از سوالات که چرا سریال‌ها ناتمام باقی می‌ماند و همین باعث بی‌اعتمادی مخاطب می‌شود، گفت: ما در حوزه سریال جوان هستیم و کم‌تجربه. اشتباهات زیادی داریم اما به این مهم واقف هستیم که باید مخاطب را راضی نگه داریم. در شبکه نمایش خانگی تنها قهوه تلخ بدون پایان باقی مانده که من درباره آن جوابی ندارم و ابله هم یک قسمت باقی ماندها ست که به دلیل ضرر و زیان هنگفتی که در پی داشت اختلافی بین ما و تهیه‌کننده وجود دارد که امیدواریم مرتفع شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب