امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11449 تاریخ انتشار: شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در میزگرد «فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره‌ی پساتحریم» مطرح شد؛

تغییر فضای بانکی فقط به فناوری وابسته نیست

خبرایران:ایجاد تغییر در فضای بانکی کشور از شئون مختلفی نظیر فناوری، شبکه‌های اجتماعی، مشتریان و قوانین و مقررات تاثیر می‌پذیرد و مدل‌سازی برای کسب و کار آینده نظام بانکداری الکترونیکی از همین پارامترها نشات می‌گیرد.
تغییر فضای بانکی فقط به فناوری وابسته نیست

میزگرد «فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره‌ی پساتحریم» روز پنج‌شنبه 29 مردادماه به عنوان پنل پایانی سمینار دو روزه «تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» با حضور رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مدیرعامل فناپ،‌ مدیرعامل توسن‌تکنو در مرکز مطالعات و بهره‌وری سازمان مدیریت صنعتی برپا ‌شد.

مباحث این میزگرد به بررسی تاثیر تحریم‌ها روی صنعت بانکداری الکترونیکی و فرصت‌های پیش روی این صنعت در شرایط پساتحریم اختصاص داشت.

شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ در این خصوص گفت: اگر بخواهیم روی موضوع بانکداری الکترونیکی دقیق شویم و به بررسی اثرات پساتحریم بپردازیم، با مساله کلان‌تری مواجه می‌شویم.

به گفته وی، پیش از تحریم، مدل‌های کسب و کاری بانک‌ها، راهبری بانک، ایجاد شعب و بسیاری از فرآیندها و دیدگاه‌ها نشات‌گرفته از خواهرخوانده‌های غربی‌ بود، اما در مقطعی از زمان، ایران با دانسته‌ها و زیرساخت‌های قبلی در یک جزیره تنهایی محبوس شد. بنابراین پس از تحریم برای خود یک زیست‌بوم جدید ساختیم که فناوری فقط بخشی از مختصات آن است.

او با اشاره به اینکه تغییر در فضای بانکی از شئون مختلفی نظیر فناوری، شبکه‌ اجتماعی و مشتری تاثیر می‌پذیرد، گفت: برای پیش‌بینی اتفاقات آینده، مدل‌سازی ما باید نشات گرفته از این پارامترها باشد.

جوانمردی با طرح این پرسش که آیا باید فقط به پذیرش سیستم‌های بین‌المللی فکر کرد یا برای حفظ داشته‌ها کوشید تا آنچه به دست آمده به‌طور کامل جایگزین نشود؟، گفت: در قدم اول باید وضع موجود را شناسایی کرد و مبتنی بر آن، نقشه راه نوشت.

او در ادامه گفت: قطعا اگر از قوانین بین‌المللی تبعیت می‌کردیم و با دنیا در ارتباط بودیم، بسیاری از مشکلات ما در زمینه امنیت نظام پرداخت یا مدل‌های کسب و کاری مرتفع می‌شد، اما جدا شدن‌مان از دنیا منجر به در پیش گرفتن مسیر خاصی برای ما شد به گونه‌ای که در مواجهه با مشکلات، برای خود راه‌حل خودساخته‌ ایجاد کرده‌ایم.

مدیرعامل فناپ تاکید کرد: پیش از اتصال به مکانیزم‌های جهانی باید فضا را با دقت شناسایی کنیم و صرفا درگیر فناوری که یک ابزار است نشویم، چرا که در بسیاری مواقع با مشکل چشم‌انداز و هدف‌گذاری در نظام بانکداری و پرداخت مواجهیم.

او با اشاره به لزوم تغییر الگو گفت: تغییر الگو به بازه زمانی معقولی نیاز دارد تا مسایل زیرساختی اصلاح شود.

محمد مظاهری که نقش گرداننده میزگرد را بر عهده داشت در ادامه با طرح این پرسش که آیا استفاده نظام بانکداری ایران از کارت‌های مغناطیسی به جای هوشمند، متاثر از تحریم‌ها است یا ناشی از سیاستگذاری داخلی از مدیرعامل فناپ پاسخ خواست.

جوانمردی گفت: اگر بنا داشتیم در این حوزه، امنیت بیشتری برقرار کنیم، امکانش وجود داشت، اما این مساله به کسب و کار ما گره خورده و ناشی از سیاستگذاری داخلی است.

مدیرعامل فناپ با بیان اینکه زمزمه حضور بانک‌های خارجی در ایران شنیده می‌شود، افزود: باید ببینیم این حضور در کنار بانک‌های ما فرصت است یا تهدید و اینکه مشخص کنیم از چه منظری (مشتری، بانک یا نهاد سیاستگذار) به مساله می‌نگریم.

او اضافه کرد: اگر به عنوان مشتری و مصرف‌کننده بخواهم به این پرسش پاسخ بدهم باید بگویم که آمدن بانک‌های خارجی به ایران خوب است چرا که به ارتقای سطح مشتری‌مداری می‌انجامد اما از منظر سیاستگذار، این مساله به بررسی‌های دیگری نیاز دارد.

جوانمردی گفت:‌ بسیاری از اوقات حواس‌ ما به دستاوردهایمان نیست و متوجه ظرفیت تحمل‌پذیری سیستم‌ نیستیم. در شرایط پساتحریم باید به گونه‌ای سناریوسازی کنیم که مقدمات آن با خروجی‌ها همگون باشد.

در ادامه محمد گرکانی‌نژاد، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: اتفاقی که به واسطه تحریم برای ایران رخ داد، فارغ از کلیشه‌ها در لایه معماری، اتفاق خوبی بود. ایران جزو معدود کشورهایی است که در سطح نظام بانکی و پرداخت دارای سوئیچ ملی است، حال آنکه دیگر کشورها به تازگی در حال گرایش یافتن به این مسیر هستند.

او با اشاره به فقدان امضای دیجیتال به لحاظ کاربردی گفت: زیرساخت حقوقی استفاده از گواهی الکترونیکی امضا وجود دارد، منع تحریمی نیز برای آن نداشتیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصریح کرد: بانک‌های ما باید اپلیکیشن‌ ساختن را بلد باشند و از تغییر روش فکری، برای ارائه خدمات پولی و بانکی استفاده کنند.

گفتنی است این میزگرد با پاسخ به پرسش برخی از حضار خاتمه یافت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب