امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1149 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

زنگنه؛

صنعت نفت از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده خواهد کرد

خبرایران: وزیر نفت با تاکید بر این که بخش خصوصی در صنعت نفت احیا می شود، گفت:75 میلیارد دلار پروژه در بخش پتروشیمی و ١٠ میلیارد دلار پروژه در بخش پایین دستی صنعت نفت از جمله ظرفیت های موجود برای بهره گیری از توان بخش خصوصی در این صنعت است.
 صنعت نفت از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده  خواهد کرد

به گزارش خبرایران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، بیژن نامدار زنگنه روز یکشنبه در جلسه مشترک با هیئت مدیره انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز پتروشیمی (Apec)، اظهار داشت: از سال 1384 به بعد از ظرفیت پیمانکاران مهندسان مشاور و بخش خصوصی استفاده مطلوب نشده که این امر منجر به از بین رفتن بسیاری از این ظرفیت ها شده است.

وی افزود: در سال های گذشته قراردادها با وجود داشتن پیمانکار به صورت امانی اجرا می شد که این مساله یک فاجعه مدیریتی است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید در صنعت نفت حضوری پررنگ داشته باشد، گفت: بکارگیری عقلانیت، انصاف و پیشنهاد قیمت مناسب، شرط لازم برای فعالیت بخش خصوصی در این صنعت است.

زنگنه با تاکید بر این که توانایی های ایجاد شده در بخش خصوصی، ظرفیت ملی است، اظهار داشت: بخش خصوصی باید دوباره تجدید حیات کرده و ظرفیت های زیادی برای اجرای پروژه ها ایجاد کند.

 

قیمت پیشنهادی پروژه ها منطقی نیست

 

وی با اعلام این که در سال های اخیر قیمت اجرای پروژه ها بالا رفته و تا سه برابر رشد داشته است، این امر را منطقی ندانست و افزود: قیمت اجرای پروژه ها باید به سطح واقعی برگردد.

زنگنه تصریح کرد: قیمت هایی که هم اکنون برای اجرای پروژه ها پیشنهاد شده و در حال انجام است، با شرایط کنونی کشور، تورم و تحریم ها منطبق نبوده و بسیار بالا است.

وزیر نفت بکارگیری عقلانیت در انجمن و بهره گیری از ظرفیت های آن را در تغییر شرایط کنونی بسیار موثر دانست و گفت: این امر کمک می کند تا در اجرای پروژه ها قطار پیمانکاری که اکنون از ریل خارج شده، به مسیر خود بازگردد.

 

مخالفت با ترک تشریفات

 

زنگنه با بیان این که وزارت نفت با ترک تشریفات مناقصه در اجرای پروژه ها مخالف است، گفت: باید در شرایط مساوی و منصفانه، مناقصه برگزار شود.

وی تاکید کرد پیمانکاران بخش خصوصی باید دقت لازم را در پیشنهاد قیمت اجرای پروژه ها داشته باشند تا طرح ها با قیمت مناسب و واقعی اجرا شود.

زنگنه گفت:75 میلیارد دلار پروژه در بخش پتروشیمی، ١٠ میلیارد دلار پروژه در بخش پایین دستی صنعت نفت و اجرای ٣ هزار کیلومتر لوله گذاری با اینچ بالا، از جمله پروژه هایی هستند که باید در صنعت نفت اجرا شود و پیمانکاران و مهندسان مشاور بخش خصوصی می توانند با حضور در این مناقصات، اجرای پروژه های یاد شده را در دست گیرند.

وزیر نفت خطاب به اعضای هیئت مدیره انجمن اپک گفت: باید تلاش کنید با همفکری، هماهنگی، همدلی و همکاری، ظرفیت های جدیدی را برای اجرای پروژه های کلان صنعت نفت ایجاد کرده تا از ظرفیت های خارجی کمتر استفاده شود.

 

تاکید بر اجرای پروژه ها در شرایط سالم

 

زنگنه با تاکید بر اینکه پروژه ها باید در شرایط سالم و حرفه ای اجرا شده و از هر گونه فساد جلوگیری شود، گفت: وزارت نفت با هرگونه فساد برخورد قانونی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های ایجاد شده در شرکت های ایرانی، ظرفیت های ملی است، افزود: باید از تمام این ظرفیت ها حفاظت کرده و به بهترین نحو از آنها استفاده کنیم.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به اولویتهای کاری وزارت نفت، خاطر نشان کرد: اولویت صنعت نفت، توسعه میدان های مشترک است.

اعضای انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی،(Apec) نیز در این دیدار به شرح فعالیت های انجمن پرداخته و تاکید کردند به دلیل استفاده نکردن از ظرفیت های پیمانکاری طی سال های اخیر، این ظرفیت ها از بین رفته است.

اعضای این انجمن همچنین بر برگزاری مناقصات در شرایط منصفانه و رقابتی تاکید کردند و از وزیر نفت درخواست کردند از ترک تشریفات در اجرای پروژه ها پرهیز شود.

انجمن شرکت های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی ،(Apec) در سال ١٣٧٩ به توصیه بیژن زنگنه وزیر نفت شکل گرفت و با ٣٧ عضو به ثبت رسید.

هم اکنون ١٧٦ شرکت عضو انجمن هستند که از این تعداد، ١٤٠ شرکت دارای گواهینامه پیمانکاری و ٣٦ شرکت دارای گواهینامه مشاور هستند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب