امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11497 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سیدکامل تقوی‌نژاد خبرداد؛

سپرده بانک سپه 423 هزار میلیارد ریال است/ بخش عمده تسهیلات بانک به بخش‌های مولد پرداخت شده/ پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته 6 برابر افزایش یافت

خبرایران: سیدکامل تقوی‌نژاد مدیرعامل بانک سپه گفت: سپرده بانک سپه 423 هزار میلیارد ریال است و مانده سپرده‌های بانک در سال گذشته 32 درصد افزایش یافت و مانده تسهیلات 278 هزار میلیارد ریال است
 سپرده بانک سپه 423 هزار میلیارد ریال است/ بخش عمده تسهیلات بانک به بخش‌های مولد پرداخت شده/ پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته 6 برابر افزایش یافت

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری بانک سپه صبح امروز به مناسبت هفته دولت با حضور«سیدکامل تقوی‌نژاد»مدیرعامل بانک سپه و اصحاب رسانه در وزارت اقتصاد و دارایی برگزارو در نشست خبری«سیدکامل تقوی‌نژاد» مدیرعامل بانک سپه با تاکید بر لزوم خروج بانکی‌ها از بنگاه‌داری اظهار داشت: سهم بانک سپه از شرکت‌ سرمایه‌گذاری امید از 92 درصد در اسفند 92 به 72.5 درصد کاهش یافته و این یک حرکت جدی در حوزه خروج از بنگاه‌داری است و در بخش فروش اموال مازاد، تا پایان خرداد ماه امسال 4 هزار و 515 میلیارد ریال اموال مازاد بانک سپه به فروش رسید و برنامه ما این است که حداقل 10 هزار میلیارد ریال دیگر از اموال مازاد بانک را به فروش برسانیم.

مدیرعامل بانک سپه مانده تصریح کرد: سپرده بانک سپه 423 هزار میلیارد ریال است و مانده سپرده‌های بانک در سال گذشته 32 درصد افزایش یافت و مانده تسهیلات 278 هزار میلیارد ریال است و در صورت احتساب تسهیلات ارزی از سال 92 تا پایان مرداد ماه امسال مجموع تسهیلات اعطایی و ارزی بانک دو برابر افزایش یافته و به 480 هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده تسهیلات بانک به بخش‌های مولد پرداخت شده به طوری که 100 هزار میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن و 33 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی پرداخت شده است و توجه به تسهیلات خانوارها یکی از رویکردهای مهم بانک سپه است و از ابتدای سال 92 تا 94 حدود 23 هزار و 341 میلیارد ریال تسهیلات به خانوارها پرداخت شده که تنها در سال 93 نسبت به سال قبل 4.5 برابر افزایش یافته‌اند.

 تقوی‌نژاد ادامه داد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال گذشته 6 برابر افزایش یافت و از 200 میلیارد ریال به 1196 میلیارد ریال افزایش یافت و به 29 هزار تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شد.

وی در خصوص مطالبات بانک سپه از بانک ایران زمین اظهار داشت: این موضوع به چند سال گذشته برمی‌گردد و زمانی که بانک مرکزی با انحلال موسسه بهمن ایثار موسسه مولی‌الموحدین را موظف به پرداخت تعهدات آن کرد و بانک مرکزی 2 هزار میلیارد ریال برای بازپرداخت تعهدات موسسه بهمن ایثار در اختیار بانک سپه قرار داد و ما آن را به موسسه مولی‌الموحدین دادیم. 6 ماه پس از این اقدام بانک مرکزی خط اعتباری خود را از بانک سپه گرفت در حالی که نباید این کار را می‌کرد زیرا بانک سپه این پول را برای خود دریافت نکرده بود.

مدیرعامل بانک سپه تاکید کرد: یکی از گلایه‌های ما از مدیران میانی بانک مرکزی به چند سال اخیر همین موضوع بوده است. بعد از آن ماجرا بانک سپه اعلام کرد که دیگر امکان کمک به موسسه مولی‌الموحدین ندارد و به همین دلیل فرایند پرداخت تعهدات متوقف شد و موسسه مولی‌الموحدین در بانک ایران زمین ادغام شد و هم اکنون این بانک بدهکار بانک سپه محسوب می‌شود.

وی عنوان داشت: مطالبات بانک سپه از بانک ایران زمین 400 میلیارد تومان است، اما فعلا این بانک امکان بازپرداخت بدهی را ندارد و نسبت مطالبات معوق به تسهیلات در سال گذشته 3.5 درصد کاهش یافت و از 16 درصد به 12.5 درصد رسید.

تقوی نژاد با اشاره به پرداخت 12 هزار و 570 میلیارد ریال تسهیلات به 110 پروژه مهم اقتصادی، افزود: 23 طرح از مجموع این 110 طرح به ارزش 4 هزار و 248 میلیارد ریال در مناطق محروم سرمایه‌گذاری شده که هم‌اکنون در حال احداث هستند و سهم بخش کشاورزی از مجموع تسهیلات پرداختی 45 درصد و صنعت 22 درصد است و 120 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای سرمایه در گردش و 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه ثابت از مرداد 92 تا مرداد امسال پرداخت شده است.

وی گفت: 38 هزار فقره تسهیلات به ارزش 7500 میلیارد ریال بابت نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت شده است؛ حجم فعالیت‌های ارزی بانک از 500 میلیون دلار به 3.5 میلیارد دلار در پایان اسفند سال گذشته افزایش یافت و بانک سپه برای واگذاری 15 درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید آماده است و این فروش در صورت پرداخت نقدی است.

مدیرعامل بانک سپه از اجرای پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس به سیرجان خبر داد و اضافه کرد: برای پروژه با هدف تامین آب 200 روستا و 50 شهر اجرای می‌شود که تا پایان امسال به بهره‌داری می‌رسد و ساخت مخزن 10 میلیون بشکه‌‌ای نفت تا پایان امسال از دیگر طرح‌های در دست اجرا است که تا پایان سال 94 به بهره‌برداری خواهد رسید.

تقوی نژاد یکی از مشکلات بانک سپه را اوراق طلب 38 هزار میلیارد تومانی از دولت بابت بازخرید اوراق مشارکت عنونا کرد و گفت: بخش عمده اضافه برداشت بانک سپه از منابع بانک مرکزی همین مساله بوده است و برای اجرای 95 طرح مهار آب‌های مرزی 35 هزار و 851 میلیارد ریال در اختیار وزارت نیرو قرار داده شد است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب