امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11568 تاریخ انتشار: دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۳:۱۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیر کل دفتر امور چاپ ارشاد اعلام کرد؛

صنعت چاپ را توسعه نداده‌ایم/ زنجیره تولید ما تکمیل نیست/ جشنواره 15 چاپ در16 استان برگزار می شود/ هدف ما شناسایی تولیدکنندگان آثار برتر چاپی و معرفی آن به سراسر کشور است

خبرایران: محمودرضا برازش مدیر کل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از اهداف ما شناسایی تولیدکنندگان آثار برتر چاپی و معرفی آن به سراسر کشور است .
 صنعت چاپ را توسعه نداده‌ایم/ زنجیره تولید ما تکمیل نیست/ جشنواره 15 چاپ  در16 استان برگزار می شود/ هدف ما شناسایی تولیدکنندگان آثار برتر چاپی و معرفی آن به سراسر کشور است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری پانزدهمین دوره صنعت چاپ  امروز دوشنبه 9 شهریور ماه با حضور «محمودرضا برازش» مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، « حسن فکری» دبیر جشنواره صنعت چاپ  ،«محمدحسین رحیمی» رئیس بخش مسابقات صنعت جشنواره صنعت چاپ و اصحاب رسانه در سرای اهل قلم برگزارو دراین نشست خبری «محمودرضا برازش» مدیر کل دفتر امور چاپ ارشاد اظهار داشت: اگر که برجام به نتیجه نهایی برسد، تأثیرش در بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت چاپ و بسته بندی بسیار خواهد بود. چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم می‌تواند هم فرصت باشد و هم تهدید. انتظار بر این است که بعد از نتیجه رسیدن مذاکرات از نظر اقتصادی وضع بهتری داشته باشیم.

مدیر کل دفتر امور چاپ ارشاد تصریح کرد: حال اگر ما فکر کنیم که محصولات چاپی بیشتری را به راحتی می‌توانیم وارد کنیم، تهدید است و ما صنعت چاپ را توسعه نداده‌ایم، بلکه بیشتر وابسته شدیم و توانسته‌ایم بسیاری از مواد را تولید کنیم و پیشرفت‌هایی در صنعت داشتیم و اما اگر از این فرصت در ارتقای علم چاپ و توسعه تجهیزات استفاده کنیم، فرصتی برای این صنعت و مابقی صنایع خواهد شد، چرا که صنعت چاپ پشتیبان و خدمت رسان به تمام صنایع است.

وی ادامه داد: توانسته‌ایم محصول پتروشیمی را تولید کنیم، اما کیسه‌ای که این محصول را عرضه می‌کند را از عربستان سعودی وارد می‌کنیم. اینگونه موارد نشان می‌دهد که زنجیره تولید ما تکمیل نیست. بسیاری از صنایع برای تکمیل زنجیره تولیدشان به صنعت چاپ نیاز دارد.

برازش افزود: اکنون نیاز چاپ برای بسیاری از صنایع واضح شده است اما باید دید جدیدی همراه با تحول صنعتی و علمی برای چاپ داشته باشد و توسعه و ارتقای دانش صنعت چاپ مهم است و علمی باید وارد میدان شویم. چرا که صنعت چاپ دانشی است که باید همراه با تحولات روز و تکنولوژی دنیا باشد، اگر ما نتوانیم صنعت چاپ را روزآمد کنیم در بسیاری از بخش‌ها دچار نقصان خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش داشتیم امسال تا جشنواره را ساماندهی کنیم، سال گذشته جشنواره را در 10 استان و در ایام مختلفی از سال برگزار کردیم، اما با توجه به اینکه 11 شهریور روز صنعت چاپ است، قرار شد ما جشنواره را در16 استان و در یک بازه زمانی مشخص یعنی از 11 الی 29 شهریور برگزار کنیم و طبق روال پیشین جشنواره صنعت چاپ در چند بخش برگزار می‌شود. تقدیر از بزرگان و پیشکسوتان چاپ، بزرگداشت استاد متین رضا پیشکسوت بخش صحافی، تجلیل از زحمات 32 ساله آقای طارمی مدیرعامل شرکت افست که از صادرکننده‌های نمونه کشوری و از جمله افرادی است که بیشترین سرمایه گذاری را در طول یک سال گذشته داشته است.

مدیر کل دفتر امور چاپ ارشاد تاکید کرد: از 32 استان کشور 29 استان کاندیداهایی را برای انتخاب به ما معرفی کردند و این نشان دهنده فعالیت خوب استان‌ها است. جلسه نهایی داوری دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و نتیجه داوری مشخص خواهد شد. سال گذشته به سمت مکانیزه کردن مسابقات حرکت کردیم، این مسابقات در اواخر سال برگزار شد، اما امسال در همین ایام روز چاپ مسابقات آثار برتر چاپی را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی عنوان داشت: به دلیل اینکه بین این دوره و دوره گذشته فاصله 6 ماهه اتفاق افتاده است تعداد آثار کاهش می‌یابد و یکی از اهداف ما شناسایی تولیدکنندگان آثار برتر چاپی و معرفی آن به سراسر کشور است و ما در اداره چاپ و نشر آثار برتر چاپی را به نمایش گذاشتیم و نشان دادیم این‌ها توانمندی‌های صنعت چاپ کشور است، از طرف دیگر اقلام وارداتی نیز در معرض دید قرار دادیم تا نشان داده شود که محصولات داخلی در بسیاری از موارد با کیفیت تر از تولید خارجی است.

برازش یادآورشد: امسال این نمایشگاه‌ها را در 10 استان به صورت دائمی با ادارات کل ارشاد  وصنوف تشکیل دادیم، استان یزد اولین استانی است که این نمایشگاه‌ها درآن برگزار می‌شود، البته ما تلاش داریم اولین نمایشگاه آثار چاپی را در خارج از کشور و در یکی از کشورهای همسایه مهرماه امسال برگزار کنیم و دوره‌های آموزشی مهارتی به درخواست استان‌ها در حال برگزاری است. همچنین تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه‌ها به امضا رسیده که اگر دوستان صنف در رشته‌های چاپ و نشر ادامه تحصیل دهند، ما 50 درصد هزینه‌های تحصیل را متقبل شویم.

وی افزود: حمایت از طرح‌‌های پژوهشی مرتبط با چاپ و نشر، دوره عالی کسب وکار در حوزه چاپ و نشر برای مدیران این صنعت از جمله دیگر برنامه‌هایی بود که برازش از آنها به عنوان برنامه‌های آموزشی و پژوهشی نام برد و خوشبختانه در دو سال اخیر التهابی در قیمت کاغذ در کشور نداشته‌ایم که البته این مساله متاثر از چند عامل است، اما کمیسیون فرهنگی مجلس و دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد به دنبال این هستند که مواد اولیه حوزه چاپ و بسته‌بندی در داخل کشور تامین شود و از میزان واردات کاسته شود.

مدیر کل دفتر چاپ به بازدید از کارخانه‌های کاغذ داخلی اشاره کرد و اضافه کرد: در یک سال گذشته به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از چندین کارخانه کاغذسازی در کشور از جمله کارخانه چوب و کاغذ مازندران، کارخانه کاغذ پارس، کارخانه کاغذ کارون، کارخانه کاغذ مراغه و کارخانه کاغذ اترک بازدید کرده‌ام و در حال حاضر وضعیت تولید کاغذ در کشور برای دولت و مجلس مشخص شده است.

وی ابرازداشت: کارخانه کاغذ کارون در سال 84 به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد اما بلافاصله فعالیت نکرد و بسته شد؛ طی این ده سال سپری شده بسته بود و حتی یک ورق کاغذ هم تولید نکرده، در حالی که ظرفیت تولید آن 80 هزار تن در سال بوده است و یا کارخانه کاغذ مراغه که سالها پیش افتتاح شد اما شاید تا الان چهار ماه هم کار نکرده باشد. حضور مدیران چهار کارخانه عمده و بزرگ تولید کاغذ و همچنین سه وزیر و بیش از 20 نفر از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی و نیز متولیان این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه کاغذ نشان می‌دهد پیگیری ها ادامه دارد و عزم دولت وجود دارد.

مدیر کل دفتر امور چاپ ارشاد تصریح کرد: هفته گذشته رؤسای اتحادیه‌ها در دفتر ما میهمان بودند مشکلات کمتر شد و این جلسات ادامه دارد. امیدوارم که حل مشکلات نهایی شود. مشکلات تداخل صنفی و درگیری‌ها که در چند ماه گذشته پیش آمد وجود نداشته باشد تمایل ما این است که فاصله پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ به مرور از میان برود و مشکلات در نتیجه آن کمتر شود. حتی یکی از بحث‌هایی که در جلسه مطرح شد این بود که اگر جایی امکانات مجتمع را داشته باشد مجوز صادره برای آن مجوز مجتمع چاپی باشد.

وی گفت: تراز واردات و صادرات کالاهای چاپی به شدت منفی است. در چهارماه ابتدایی سال 94، 24 هزار تن واردات محصولات چاپی به کشور داشتیم همچنین درسال 93 نیز 90 هزار تن محصولات چاپی به کشور وارد شده است. در منطقه‌ای هستیم که کشورهای بسیار بزرگ صنعتی با توانایی بالای چاپی وجود ندارد ما می‌توانیم به راحتی ترازمان را مثبت کنیم. اینکه ما می‌بینیم واردات قوطی‌های آبمیوه از پاکستان و یا واردات کیسه های پتروشیمی از عربستان به کشور ما انجام می‌شود اصلا خوب نیست،

وی درپایان عنوان داشت: امیدواریم بتوانیم حداقل لفاف محصولات خود را تولید کنیم. البته نه چندان گذشته صادرات ما به کشورهای عراق، ترکمنستان و افغانستان روند صعودی داشته و با توسعه صنعت چاپ این مسیر تسهیل تر می‌شود.

درادامه این نشست خبری« حسن فکری» دبیر جشنواره صنعت چاپ  نیز طی سخنانی اظهارداشت: جشنواره چاپ فرصتی است برای ارائه توانمندی‌های این صنعت که به ما کمک می‌کند در بازارهای منطقه‌ای حضور پیدا کنیم و برای رسیدن به آمار و اطلاعات مورد نیاز جهت سرمایه گذاری جشنواره صنعت چاپ می‌تواند ما را یاری کند.

دبیر جشنواره صنعت چاپ  تاکید کرد: سامانه جامع اطلاعات صنعت چاپ در آستانه جشنواره 15 تکمیل شده و پس از راه‌اندازی این سامانه ارتباطات چاپخانه‌ها از طریق ارتباط حضوری ضروری نیست، این سامانه این امکان را می‌دهد که به اطلاعات جامع صنعت چاپ دسترسی داشته باشیم، از این طریق ما می‌توانیم صنعت چاپ را هدایت و حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه جامع صنعت چاپ در استان البرز به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز می‌کند و پس از رفع ایرادات در مهرماه اجرا و پس از آن در سایر استان‌های کشور آغاز به کار می‌کند و از 16 استان کشور 71 نفر پیشکسوت صنعت چاپ و 21 نفر کارآفرین برتر معرفی شده‌اند همچنین از تهران نیز 77 پیشکسوت معرفی شده ‌اند که در روز یک‌شنبه در مراسم داوری برگزار و انتخاب افراد برتر انجام می‌شود.

 فکری ابرازداشت: بخش پژوهش و آثار پژوهشی امیدوارم که در این دوره شاهد آثار قابل قبول با معیارهای لازم داوری باشد . چرا که را متأسفانه سال گذشته بخش پژوهشی به صورت دانشجویی برگزار شد و آثار ارائه شده دارا معیارهای لازم برای این مسابقه نبودند

درادامه این نشست خبری ،«محمدحسین رحیمی» رئیس بخش مسابقات صنعت جشنواره صنعت چاپ اظهارداشت: امسال حجم آثار ارسالی به دبیرخانه امیدوارم افزایش یابد وسال گذشته سه هزار و 500 اثر به دبیرخانه رسید که از این میان بیش از 500 اثر به مرحله دوم داوری راه یافت و 24 اثر حائز دریافت سیمرغ شدند.

رئیس بخش مسابقات صنعت جشنواره صنعت چاپ ابرازداشت: انتظار ما این است که امسال هم به چنین تعدادی برسیم، اما چون شش ماه زمان کمتری داریم، ممکن است تعداد کاهش داشته باشد. در این دوره ما رشته جدیدی را به بخش‌های جشنواره اضافه کردیم و آن رشته لیبل‌ها و برچسب‌های هوشمند امنیتی است. همچنین امکان شرکت افراد به صورت فردی نیز در جشنواره وجود دارد.

وی عنوان داشت:اسپانسر این دوره جشنواره نیز شرکت رسام رایان است، اما ما برای اسپانسرهای طلایی، نقره‌ای و معنوی نیز از شرکت‌های علاقه‌مند می‌خواهیم که اعلام آمادگی کنند.

بنابراین گزارش، در ابتدای این مراسم از پوستر پانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ که توسط بیژن جناب طراحی شده رونمایی شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب