امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11584 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برای نخستین بار صورت گرفت؛

استفاده ازاویل کولر ساخت داخل در توربین های سولزر مارون

خبرایران: برای نخستین بار در کشور، از اویل کولرهای ساخته شده توسط متخصصان داخلی در توربین های سولزر مرکز انتقال نفت مارون 1 استفاده شد.
استفاده ازاویل کولر  ساخت داخل در توربین های سولزر مارون

به گزارش خبرایران ازروابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، با تلاش متخصصان توانمند داخلی و در راستای حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در صنعت انتقال نفت، برای نخستین بار اویل کولر مورد نیاز در توربین های سولزر در داخل کشور طراحی و بصورت آزمایشی در مرکز انتقال نفت مارون یک بکار گرفته شد.

مهندس محمد جعفر کوچکی، رئیس مهندسی توسعه، ساخت و منابع کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این خبر افزود: قبلا برای تامین اویل کولرهای مورد نیاز در توربین های سولزر مستقر در مراکز انتقال نفت مارون از تولیدات شرکت آلمانی GEA استفاده می شد که با توجه به تحریم های ظالمانه کشورهای غربی، صادرات آن به ایران ممنوع گردید، با عنایت به نیاز عملیاتی به تجهیزات مذکور و در راستای بومی سازی، حمایت از تولید داخل و قطع وابستگی به تامین کننده خارجی، تولید آن توسط شرکت های داخلی در دستور کار قرار گرفت.

کوچکی افزود: ساخت اویل کولرها به روش مهندسی معکوس و مطابق استاندارد شرکت سازنده بر اساس نمونه واصله از منطقه اصفهان توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شد.

این مقام مسئول در مورد کارکرد اویل کولرها در توربین های سولزر بیان کرد: هر توربین سولزر مجهز به یک مجموعه سه تایی از مبدل هواخنک روغن و به صورت سری می باشد.

مهندس بابک نجفی نیا، کارشناس ارشد ماشین آلات و مکانیک اداره مهندسی توسعه، ساخت و منابع کالای این شرکت نیز در خصوص ویژگی و قابلیت های نمونه داخلی نسبت به قطعه خارجی بیان کرد: نمونه حاضر مطابق با نمونه اصلی ساخته شده و هدف اولیه رسیدن به پارامترهای عملکردی نمونه اصلی و تثبیت نمونه داخلی جهت جایگزینی با تجهیزات خارجی بوده است.

کارشناس ارشد ماشین آلات و مکانیک اداره مهندسی توسعه در مورد میزان صرفه جویی صورت گرفته در این طرح نیز تصریح کرد: قیمت تمام شده هر دستگاه، تقریباً یک چهارم نمونه خارجی می باشد.

نجفی نیا ادامه داد: از آنجا که تامین قطعات و تجهیزات یکی از ارکان تداوم فرآیند انتقال نفت و فرآورده های نفتی می باشد، مسلماً رسیدن به نقطه ای که در تامین نیاز عملیاتی کمترین وابستگی را به منابع خارجی داشته باشد، حائز اهمیت فراوان می باشد و آسیب پذیری این صنعت را نسبت به نوسانات و عوامل خارجی کمتر خواهد کرد.

مهندس محمد مذهب جعفری، معاون فنی منطقه اصفهان نیز ضمن تشکر از اداره مهندسی توسعه، ساخت و منابع کالا، عملکرد (اویل کولر) نصب شده را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در امیدیه، با گذشت حدود 20 روز از نصب این دستگاه عملکرد قابل قبولی داشته و تجهیزات فوق به مدت 2 ماه ارزیابی و پایش خواهد شد که در صورت مثبت بودن، نسبت به تعویض سایر اویل کولرهایی که دارای مشکل می باشند اقدام خواهد شد.

شایان ذکر است در حال حاضر تعداد 18 دستگاه توربین سولزر در مسیر انتقال نفت منطقه مارون  به اصفهان فعال می باشد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب