امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11597 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۳:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران اعلام کرد؛

پژوهشگاه نفت متولي جدي تحقيقات و توسعه دانش در صنعت نفت و گاز است/ بایدنيازهاي فناورانه را با استفاده از افراد متخصص اين صنعت تامين كرد

خبرایران: دكتر سعيد پاک­سرشت،‌ مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران گفت: امروزه جامعه انتظاراتي از حوزه‌هاي تحقيقاتي دارد كه دستيابي به دانش‌هاي لازم براي حل فناورانه مشكلات يكي از آن­ها است و پژوهشگاه، به‏عنوان متولي جدي عرصه تحقيقات و توسعه دانش در صنعت نفت، بايد داراي برنامه راهبردي مشخص بوده تا پاسخ‏گوي نيازهاي صنعت باشد.
پژوهشگاه نفت متولي جدي تحقيقات و توسعه دانش در صنعت نفت و گاز است/ بایدنيازهاي فناورانه را با استفاده از افراد متخصص اين صنعت تامين كرد

دكتر سعيد پاک­سرشت،‌ مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران در گفتگوي اختصاصي با واحد خبر پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه اين مجموعه با بيش از 53 سال فعاليت فراز و فرودهايي نيز داشته، افزود: با گذشت زمان، براساس انتظارات و نيازهاي صنعت، تغییرات بسیار در فعاليت‏هاي اين مركز رخ داده و به‏ عبارت ساده‏تر، پژوهشگاه متولي اجراي پروژه‏هاي پژوهشي در سطح صنعت نفت است و همواره بايد وظايف خود را در اين راستا تنظيم كند.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران با اشاره به فعاليت‌هاي اين دو مجموعه در ده سال گذشته، اظهار داشت: پژوهشگاه در بسياري از زمينه‏هايي كه شرکت ملی گاز تصميم داشته تحقيقاتی را انجام دهد، يكي از بازيگران اصلي اين صحنه بوده است و بايد گفت كه شركت ملي گاز با برنامه‏اي ازپيش‏تعيين‏شده اين مجموعه را انتخاب كرده، چرا كه اعتقاد داريم جايگاه واقعي پژوهشگاه پاسخ‏گويي به نيازهاي تحقيقاتي و پژوهشي كشور است.

وي در ادامه تصريح كرد: عمل‏كرد پژوهشگاه را در اين سال‌ها قابل‏قبول بوده و عمدتاً بيش‏تر كارهاي خواسته‏شده از پژوهشگاه انجام شده‏ است و مهم ترين نكته‏اي كه اين مركز بايد به آن بپردازد برقراري ارتباط هر چه بهتر با صنعت نفت است.

پاك سرشت با بيان اين‌كه اگر پژوهشگاه ارتباطي نزديك و تنگاتنگ با بدنه صنعت نفت برقرار كند، بهتر مي‏تواند نيازهاي واقعي صنعت را درك كند، تصريح كرد: پژوهشگاه مي‌تواند از اين طريق خود را بهتر به صنعت معرفي كند و اين امر زماني اتفاق مي‏افتد كه همكاران ما در پژوهشگاه بپذيرند که يك فرآيند كاري در جريان است و آن‌ها بايد خود را با اين نيازها همسو كنند و به‏دنبال پاسخ‏گويي به اين نيازها باشند.

وي در خصوص ترسيم چشم‌اندازي بهتر در مناسبات آتي پژوهشگاه و شركت ملي گاز گفت: اعتقاد ما بر اين است که همواره بايد نيازهاي فناورانه را با استفاده از افراد متخصص اين صنعت تامين كرد و افراد بايد توانمندي‌هاي خود را به‏درستي نشان بدهند و روشن کنند تا از اين طريق با صنعت‌گران و توليدكنندگان هم‏راستا شوند.

پاك سرشت افزود: اين‌گونه ارتباط‌‌ها باعث پيش‏برد اهداف خواهد شد و نيازها به‏درستي پاسخ داده مي‏شود؛ بنابراين ما بايد به‏عنوان كاركنان اين صنعت جايگاه واقعي كاركنان پژوهشگاه را در صنعت نفت بدانيم و توانمندي‏هاي آنها را بشناسيم و بپذيريم كه آنها مي‏خواهند در مسير اولويت‌هاي ما همكاري كنند و از طرف مقابل، همكاران ما در پژوهشگاه نیز بايد محدوديت‏ها و اولويت‏هاي صنعت را شناسايي كنند و بپذيرند كه براي رسيدن به اين اولويت‏ها بايد هم‏راستا با اين نيازها باشند.

اين مقام مسئو ل در ادامه گفتگو با اشاره به مهم‌ترين پروژه‌هاي تعريف‏ و ‏انجام‏شده در پژوهشگاه و شركت گاز گفت: در اواخر دهه 1380 مطالعات طرح توليد ماده بوداركننده را با همكاري پژوهشگاه به پايان رسانديم که اين يكي از اولين اقدامات عملي ما براي رسيدن به يك محصول واقعي و موردنياز در صنعت بوده است،‌ در آن هنگام اين ماده از خارج كشور وارد مي‌شد و خوش‏بختانه پژوهشگاه در همان زمان تحقیقاتی را براي توليد اين ماده در مقياس آزمايشگاهي و پايلوت انجام داده بود و شركت ملي گاز توانست طي يك توافق با پژوهشگاه به سمت توليد اين ماده پيش رود و هم‏اكنون پيشرفت اين پروژه بيش از 80 درصد است و بسیار اميدواریم كه اين واحد صنعتي در سال آينده به بهره‏برداري برسد.

وي طرح توسعه دانش فني واحد شيرين‏سازي گاز كه يكي از واحدهاي پراهميت در پالايشگاه‌هاي گازي است را از ديگر پروژه‌هاي مشترك خواند و اظهار داشت: اين طرح از اواسط دهه 1380 با انجام مطالعات آزمايشگاهي و طراحي و ساخت پايلوت آغاز شد و در سال 1393، پس از اتمام فاز اول اين طرح و بررسي دستاوردهاي آن مشخص و بخش عمده انتظارات اوليه كه در طرح ديده شده بود، محقق شده‏اند. دستيابي به فرمولاسيون حلال شيرين‌ساز،‌توسعه نرم افزار شبيه ساز،‌ تجهيز آزمايشگاه و تدوين دستورالعمل‌هاي آزمايش حلال از دستاوردهاي مشخص اين طرح پژوهشي بوده است.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران با بيان اين‌كه يكي ديگر از واحدهایی كه در پالايشگاه گاز كاربرد دارد واحد بازيافت گوگرد ( SRU ) است گفت: دستيابي به دانش طراحی و ساخت اين واحد نیز يكی ديگر از دستاوردهاي مشترك ما و پژوهشگاه صنعت نفت است. در بخش اول تصميم گرفته شد كه اين واحد طراحي و شبيه‏سازي شود و با استفاده از دانش مهندسي، مرور طراحي و به‏اصطلاح مهندسي معكوس براي يك پالايشگاه مشخص كار ادامه یابد.

وي ادامه داد: براي نزديك شدن طرح به واقعيت، يكي از پالايشگاه‏هاي كشور كه به واحد SRU نیاز داشت انتخاب و طراحي پايه براي آن انجام شد. هم‏اكنون بايد اين طرح را در شرايط تست عملياتي آزمايش کنیم و براي اين كار به يك پايلوت نیاز داريم و پايلوت و تجهيزات كليدي آن با مشاوره يكي از سازندگان بنام كشور در حال طراحي و ساخت است و در يكي از پالايشگاه‏ها نصب و در شرايط عملياتي نيز اجرا خواهد شد.

پاك سرشت كاربرد گوگرد را در كشاورزي بسيار حايز اهميت دانست و گفت: در این زمینه نیز طرحی مشترك با پژوهشگاه داریم كه خوش‏بختانه به مراحل خوبي رسیده است. هم‏اكنون ما در حال آزمایش ميداني كود گوگردي هستيم كه فرمولاسيون آن در پژوهشگاه توسعه يافته و با همكاري بخش‏هاي مختلف آماده آزمایش عملياتي آن هستيم. اين پروژه نتایج خوبی داشته و باردهي محصولات کشاورزی تولیدشده با این كود افزايش داشته است.

وي با اشاره به استفاده این کود در پانزده استان كشور گفت: كود توليد شده در اقليم‏هاي مختلف و براي چند محصول كشاورزي مورد استفاده قرار گرفته و به افزايش محصول(در برخي از اقلام بيش از 20 درصد) انجامیده است و اين امر مي‏تواند تحولی را در امر كشاورزي ايجاد كند.

پاك سرشت با تاكيد بر اهميت موضوع مديريت كربن به دليل بروز مسايل و مشكلات مختلف در سراسر دنيا گفت : يكي ديگر از مباحث مشترك پژوهشگاه و شركت ملي گاز مديريت كربن است. دستاوردهاي اين طرح بسيار خوب بوده‏اند و اين مسئله در جوامع بين‏المللي و داخلي بارها مطرح شده و همين باعث شده كه ديد افراد به اين مسائل عوض شود و این مقولات جايگاه خوبي پيدا كنند و اكنون با انجام پروژه‌هايي نظير اين مورد، ‌توجه بسياري از مراكز و دستگاه‌ها به اين مسئله جلب شده و حركت خوبي در كشور آغاز شده است.

اين مقام مسئول با بيان اين‌كه يكي از موضوعات بسیار مهم، تجاري‏سازي دستاوردهاي پژوهشي است؛ افزود: پژوهش و فناوري كه به خلق ثروت منجر نشوند محكوم به فنا است و اين يك عبارت عام است و هميشه مي‌توان از آن استفاده كرد. ما نمي‏توانيم هميشه براي پژوهش سرمايه‏گذاري كنيم، بلكه نتايج پژوهش بايد به گونه‏اي باشند كه آن سرمايه‏گذاري را توجيه كند.

وي تصريح كرد: در تمام دنيا تحقيق و توسعه‏اي بقا می‏یابد و قابليت ادامه دارد كه بتواند خود را اثبات كند و به خلق ثروت منجر شود و ما نیز به هيچ وجه از اين قاعده كلي مستثني نیستیم و لذا ضروري است که تمام اقدامات ما بايد جنبه اقتصادي داشته باشد و اگر اين اتفاق بيافتد ديگر ما نگران تخصيص اعتبارات پژوهشي نخواهيم بود.

پاك سرشت با بيان اينكه گاهي تصور مي‏شود كه وظيفه ذاتي پژوهشگاه اين است كه تحقيق كند و به همین منظور هم وزارت نفت باید اعتباراتي به آن اختصاص دهد، گفت: اين اتفاق بخشي از مجموعه فعاليت‌هاي زنجيره تحقيق و توسعه است كه اگر به‏تنهايي به آن نگاه شود، به بي‏راهه مي‏رويم و وزارت نفت بايد خروجي پژوهشگاه را به‏درستي رصد کند تا مشخص شود که چه مقدار ثروت خلق شده است و بحث تجاري‏سازي باید به حوزه تحقيقات ملحق باشد و پژوهشگاه نمي‏تواند خود را از اين امر مستثني كند و به هر طریق بايد نشان دهد كه اين بخش از كار را خودش مي دهد.

اين مقام مسئول در خصوص توسعه يافتن و تجاري شدن بسياري از دانش‌هاي فني موجود در پژوهشگاه گفت:ايجاد شركت‏هاي دانش‏بنيان كه ما را به محصولات نهايي تحقيقات مي‏رسانند يكي از حلقه‏هاي مفقوده‏ای بوده كه هم‏اكنون توسعه يافته و شكل گرفته است و اين ارتباط ضروري‏ترين اتفاقي است كه بايد براي پژوهشگاه رخ دهد تا این مجموعه خود را به بازار متقاضيان كه به خلق ثروت منجر مي‏شود مرتبط کند. توجه به اين زنجيره فعاليت‏ها باعث مي شود كه پژوهشگاه را به نقطه پاياني برسد و جايگاه پژوهشگاه را تثبيت مي‏كند و آن زمان است كه كسي نمي‏تواند منكر اثربخشي پژوهشگاه در زنجيره تحقيقات تا خلق ثروت شود.

گزارش تصويري اين خبر از طريق http://aparat.com/ripi قابل دسترسي و مشاهده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب