امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11665 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برگزاری جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی یک ضرورت برای جهان اسلام است

خبرایران: نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی روز چهارشنبه یازدهم شهریور ماه با حضور حضرت آیت ا... محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نمایندگان دستگاه های فرهنگی کشور در ساختمان مرکزی مجمع برگزار گردید.
برگزاری جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی یک ضرورت برای جهان اسلام است

این جلسه با حضور مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، دکتر سید محمد حسینی استاد دانشگاه و چهره فرهنگی، سیدمحسن حسین هاشمی معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عباس رفعتی نائینی نماینده حوزه های علمیه سراسر کشور، احمد حاتمیان مدیر کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی؛ نادر طالب زاده ، مجتبی ایزدی نماینده معاونت سیما از سازمان صداوسیما، محمدرضا خطیبیان نماینده معاونت برون مرزی صداوسیما، معاونین مجمع جهانی:عبدا.. سهرابی معاون اجتماعی ، دکتر محمدرضا گلرو معاون اجرائی ، صادق گلزاده معاون فرهنگی،امیر محمد جواد جلالی از حوزه معاونت بین الملل و هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره، برگزار شد. در ادامه این نشست از آرم و نشان جشنواره رونمایی گردید و حاضران نقطه نظرات خود را در خصوص فراخوان و آیین نامه جشنواره و همچنین نحوه برگزاری اعلام کردند.

 وحدت  یک فرضیه دینی است

در این نشست دبیر کل مجمع جهانی تقریب مسئله وحدت اسلامی را یک وظیفه و فریضه دینی خواند و گفت: می توان ادعا کرد که وحدت میان مسلمین جهان بعد از توحید از نظر شرعی بسیار حائز اهمیت است و جامعه ای که از هم پاشیده باشد با پیامبر(ص) ارتباط هویتی ندارد.

آیت ا.. اراکی در ادامه افزود رسالت انبیا بر وحدت بر دین مبتنی شده است. وی وحدت را جزئی از هویت دانست و افزود مبنای دین ما پاسداری از دین است و لذا هویت ما رهین همین مسئله وحدت است.

ایشان در ادامه افزودند: مقام عظمی ولایت در دوران اخیر که دوران ویژه ای است تاکید بر تلاش بر زمینه سازی تشکیل امت واحده و دیپلماسی وحدت دارند و مقابله با جریان های افراطی و تاکید ایشان در تمام سخنرانی ها بر وحدت و مبارزه با جریانات سنی و شیعی است و با این تاکید ما در شرایطی هستیم که در همین جایگاه توسط دشمنان قرار گرفته ایم.

دبیر کل مجمع عمده ترین چالش امروز را همان جبهه نبرد با تفرقه افکنی ، تفرقه سازی و پراکنده سازی و تبدیل جامعه اسلامی به فرق ستیز گرا دانست و این موضوع را استراتژی دشمن خواند و آن را خطرناک ترین چالش در زمان حال خواند.

ایشان با تاکید بر نقش رسانه ها در ادامه افزود عمدتا جنگ ها امروزه از طریق رسانه ها شکل گرفته و دامن زده می شود و جنگ سوریه و جنگ عراق را از این نوع دانست .

آیت ا.. اراکی با ابراز خوشنودی از تولید آثار فاخر در کشور گفت: ما شاهد بودیم که گاهی یک فیلم توانسته مرزها را پشت سر بگذارد و به افکار جهانیان نفوذ کند.

دبیر کل مجمع تاکید کرد:جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی جشنواره ای مستمر خواهد بود و زین پس توسط این مجمع به طور سالانه در کشور برگزار می شود و مقدمه ای خواهد بود بر آغاز فعالیت های رسانه ای کلانی که مجمع جهانی در برنامه های خود دنبال می کند.

برگزاری هرچه باشکوه تر جشنواره بین المللی فیلم وحدت نیازمند وحدت و همدلی کلیه دستگاه های فرهنگی کشور است

هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره  با ارائه گزارش از روند تشکیل دبیرخانه جشنواره و تهیه و تدوین آیین نامه و همچنین برنامه ریزی های به عمل آمده جهت برگزای این دور از جشنواره و با اشاره به ماموریت ها و اهداف مجمع جهانی و نقش رسانه ها و به ویژه فیلم و سینما در رسیدن به اهداف ترسیم شده این مجمع گفت: مجمع جهانی تقریب برای رساندن پیام وحدت برنامه های جدی را دنبال می کند و برگزای جشنواره ای با  این موضوع با حمایت و پشتوانه این مجمع می تواند محملی باشد برای شناسایی، جذب و حمایت فیلمسازان دغدغه مند در سراسر جهان که هدف اصلی خود را ترسیم و شناساندن اسلام راستین می دانند.

وی با توجه به حساسیت برگزاری جشنواره های موضوعی گفت: با جدی شدن بحث نیاز مجمع به برگزاری جشنواره ای با این موضوع  و با توجه به سرفصل فعالیتهای آن که همانا ترویج و تشویق مسلمانان جهان به وحدت و رسیدن به امت واحده اسلامی است هدف اصلی این جشنواره نیز شناسایی و نمایش آثاری شد که در راستای اهداف فوق بوده لذا امید است در دوره های آتی این جشنواره شاهد تولید آثار مستند و کوتاه و همچنین آثار بلند و فاخری باشد  که بتواند چهره واقعی اسلام راستین را به جهانیان نشان دهد.

دبیر جشنواره با بیان این مطلب که جشنواره با  مبنا قراردادن  فیلمسازان مسلمان و فیلمهای تولید شده در حوزه اسلام شکل گرفته است افزود: محوریت آثار در دو بخش ملی و بین الملل وحدت مسلمین، قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) ترسیم شده است و در بخش ویژه با توجه به توطئه های تفرقه انگیز دشمنان بین ادیان و مذاهب مختلف دینی و همچنین ارائه چهره مخدوش و خشن از دین مبین اسلام به موضوع اسلام ستیزی خواهد پرداخت که در این بخش از حضور منتقدان و اندیشمندان  داخلی و خارجی در ایام برگزای جشنواره نیز بهره خواهیم برد.

این مدیر فرهنگی با ابراز امیدواری از این موضوع که این دوره از جشنواره بتواند پایه محکمی برای برگزاری بخش جشنواره فیلم در کنار کنفرانس وحدت اسلامی در ایران همزمان با هفته وحدت باشد گفت: اولین دوره این جشنواره را به دلیل تداخل چند جشنواره با زمان برگزاری اجلاس وحدت در اردیبهشت ماه سال 1395 همزمان با بعثت نبی اکرم(ص) برگزار خواهیم کرد و دوره های آتی این جشنواره همزمان با کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برگزار می گردد. وی ضمن دعوت از کلیه فیلمسازان و علاقه مندان به شرکت در جشنواره گفت: به زودی فراخوان جشنواره جهت شرکت علاقه مندان داخلی و خارجی برروی سایت جشنواره قرار می گیرد و همچنین در اختیار اصحاب رسانه و مطبوعات قرار خواهد گرفت.

فعالیت در حیطه سینما با موضوعیت "وحدت" مقدس است

در ادامه این جلسه  نمایندگان سازمانها و ارگانهای ذی ربط حاضر در جلسه ضمن حمایت از برگزاری این جشنواره و مقدس خواندن آغاز فعالیت آن بر تداوم  برگزاری جشنواره و حمایت از فیلمسازان و فیلمنامه نویسان جوان برای تولید آثار با محتوای وحدت اسلامی تاکید کرده و ابراز امیدواری نمودند با حمایت این دستگاه ها و نهادها این جشنواره صرفا برگزاری یک جشنواره موضوعی با فعالیت محدود نبوده و بسترسازی فرهنگی برای ایران و جهان به همراه داشته باشد.حاضران با قول مساعد در زمینه قراردادن تمام توان اجرایی و حمایت های مادی و معنوی سازمانهای تابعه برگزاری باشکوه این جشنواره را خواستار شدند.

در پایان عبدا.. سهرابی معاونت اجتماعی مجمع نیز با تشکر از حضور نمایندگان دستگاه های فرهنگی کشور حضور آنان را در کنار برگزارکنندگان و ایجاد زمینه های همکاری را خواستار شد و ابراز امیدواری نمود این جمع بتواند در کلیه مراحل سیاستگذاری و اجرایی جشنواره به عنوان بازوی مجمع جهانی تقریب حضوری فعال داشته باشند.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب