امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11702 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

آئين رونمايی از گنجينه هاي مستند سينمای ايران برگزارشد؛

سرافراز: شبكه مستند از شبكه‌ای تأمينی به شبكه‌اي توليدی تبديل می شود/ مستند كشف حقيقت از راه طرح واقعيت است/ بايد به ايران با تمام ظرفيت‌هايش از قبيل گردشگري، آداب و رسوم، مردم و تمام ويژگي‌هايش پرداخت

خبرایران: دكتر سرافراز رئيس رسانه ملی گفت: انواع گونه‌هاي مستند بايد در رسانه ملي احيا شود، به همين دليل تصميم گرفته شد تا شبكه مستند از شبكه‌اي تأميني به شبكه‌اي توليدي تبديل شود.
سرافراز: شبكه مستند از شبكه‌ای تأمينی به شبكه‌اي توليدی تبديل می شود/ مستند كشف حقيقت از راه طرح واقعيت است/ بايد به ايران با تمام ظرفيت‌هايش از قبيل گردشگري، آداب و رسوم، مردم و تمام ويژگي‌هايش پرداخت

شب نكوداشت بزرگان و رونمايي از گنجينه‌هاي مستندسينماي ايران با عنوان «ميم مثل مستند» در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار و دراین مراسم دكتر سرافراز رئيس رسانه ملي، در آيين نكوداشت بزرگان مستند و رونمايي از گنجينه‌هاي مستند سينماي ايران كه با عنوان «ميم مثل مستند» در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد، در جمع سينماگران و هنرمندان با گراميداشت ياد وخاطره خبرنگاران و مستندسازان شهيد رسانه ملي گفت: شيوه قدرداني در اين مراسم به شكلي مجازي بود كه مرا به ياد دنياي مجازي انداخت، دنيايي كه مخلوق رسانه‌هاي نوين است. رئيس رسانه ملي با بيان ويژگي‌هاي دنياي مجازي و تفاوت آن با دنياي حقيقي گفت: در دنياي مجازي عنصر زمان و مكان حذف شده است و اين دنيا معارض دنياي حقيقي است. از اين رو شما با كره‌اي مجازي شبيه كره زمين مواجه هستيد و مي‌توانيد بدون بعد زمان به هر جايي در آن سفر كنيد و لازمه چنين دنيايي اين است كه بتوانيم در اين دنياي پيچيده هويتمان را حفظ كنيم. چرا كه اگر در دنياي مجازي هضم شويم حذف خواهيم شد.

 دكتر سرافراز در ادامه با اشاره به نكاتي در زمينه مستند، گفت: انواع گونه‌هاي مستند بايد در رسانه ملي احيا شود، به همين دليل تصميم گرفته شد تا شبكه مستند از شبكه‌اي تأميني به شبكه‌اي توليدي تبديل شود.

 وي با اشاره به اينكه مستند كشف حقيقت از راه طرح واقعيت است  گفت: مستند با وجود تفاوت‌هايي كه با ديگر قالب‌هاي توليد محتوا نظير داستاني و تركيبي دارد، در يك اصل تشابه دارد و آن اينكه بايد داستان داشته باشد و از آغاز و پايان برخوردار باشد و صرفا نبايد تصاوير كم ارتباط و بي ارتباط را بهم وصل كند. وي افزود: با توليد يك مستند مي توانيم درباره يك شخص، تاريخ، طبيعت، زندگي، انسان و هرآنچه در اطراف ما به شكل واقعي مي‌گذرد عميق شويم.

 دكتر سرافراز در ادامه با اشاره به بازتاب جنگ سوريه،عراق و افغانستان و آوارگان جنگ در رسانه‌ها گفت: اين روزها رسانه‌هاي مختلف به موضوع آوارگان جنگ اخير پرداخته‌اند و يك مستند ساز زماني كه مي‌خواهد درباره موضوع آوارگان كار كند بايد درآن عميق شود وبپرسدكه چرا اين موضوع چهارسال پس از آغاز  جنگ سوريه تازه مطرح شده‌است. بايد به اين حقايق توجه كه بانيان اين جنگ چه كساني هستند؟  اگر داعش است، چه كساني از داعش حمايت كرده‌اند. چه عواملي باعث آوارگي مردم از اين سرزمين شده‌است. اين آوارگان با بسته شدن مرزهاي تركيه براي نجات خودشان مجبور به عبور از راه‌هاي آبي شده‌اند و امروز صدها تن از آنان از بين رفته‌اند و كسي از سرنوشتشان باخبر نيست. بايد فهميد كه چرا ناگهان يك عكس سوژه دنيا مي‌شود، عكسي كه تنها بخشي از يك حقيقت است. دكتر سرافراز تأكيد كرد: بايد با تحقيق ابعاد حقيقت را شناخت فلذا مستند بايد قائم به تحقيق باشد.

 رئيس رسانه ملي سپس باتأكيد بر لزوم بهره‌مندي از ديدگاه پيشكسوتان اين هنرگفت: از اين تجارب بايد براي باز شدن راه براي نسل جديد مستند ساز بهره برد، نسلي كه در آينده گنجينه خواهند شد. دكتر سرافراز با بيان اينكه بايد از مستند اولي‌ها و تمام مستندسازان كشور  حمايت شود تصريح كرد: دانشجويان و علاقمندان به اين رشته بايد حمايت شوند تا آنها به مستندسازاني باتجربه وبا اثرگذاري بالا تبديل شوند. وي سپس با بيان اهميت طرح موضوع ايران در مستندها گفت: بايد به ايران با تمام ظرفيت‌هايش از قبيل گردشگري، آداب و رسوم، مردم و تمام ويژگي‌هايش پرداخت. وي حمايت از توليد اين مستندها را از وظايف و اولويت‌هاي شبكه مستند و رسانه ملي برشمرد و گفت: توليد مستندهاي فاخر از اهميت بيشتري برخوردارند و حمايت بيشتري مي‌شوند.

 در اين مراسم معاون سيما و مديران شبكه‌هاي سيما و جمعي از هنرمندان و مستندسازان كشور نيزحضور داشتند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب