امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11706 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رییس پلیس راهور خبرداد؛

کاهش شماره گذاری خودروهای نو در سال جاری/ عدم توجه به جلو ، بیشترین عامل تصادفات/ افزایش 6 درصدی مجروحین تصادفات در نیمه نخست شهریور/ دغدغه برای استانداردهای اسکانیاهای قبلی

خبرایران سردار تقی مهری رییس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: شمار تلفات تصادفات هر چند در نیمه نخست شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوتی نکرده است اما در عین حال ، مجروحین ناشی از این تصادفات 6 درصد افزایش داشته اند.
کاهش شماره گذاری خودروهای نو در سال جاری/ عدم توجه به جلو ، بیشترین عامل تصادفات/ افزایش 6 درصدی مجروحین تصادفات در نیمه نخست شهریور/ دغدغه برای استانداردهای اسکانیاهای قبلی

به گزارش خبرنگارخبرایران، سردار تقی مهری رییس پلیس راهور نیروی انتظامی در چهل و هشتمین جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح های ویژه ترافیکی اظهارداشت: در این زمینه نیاز است تا رانندگان نسبت به رعایت قوانین توجه بیشتری داشه باشند و بر اساس گزارش اعلامی از سوی پزشکی قانونی در چهار ماهه اول امسال، تصادفات کاهش خوبی داشته است به گونه ای که 3.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش تلفات و کشته ها در سطح کشور بودیم.

سردار تقی مهری تصریح کرد: امیدوارم تا این روند، کاهش و با هماهنگی بیشتر و اقدامات لازم و همچنین تشدید اجرای طرح های خاص، ادامه یابد و نیاز است برخی مقررات، اصلاح و تجهیزات جدید برای کنترل و ایمن سازی انجام شود و اقدامات موثر در رفتار رانندگان به ویژه رانندگان پرحادثه و تخلف ساز اجرایی شود.

وی ادامه داد: برابر قانون سال 89 باید برای رانندگان متخلف و حادثه ساز افزایش جریمه پیش بینی شود که امیدواریم دولت این تصمیم نهایی را به عنوان ابزاری برای رانندگان حادثه ساز در نظر بگیرد.

رییس پلیس راهور ناجا با بیان این که بیشترین سفرها در طول تابستان و شهریورماه به ویژه نیمه دوم انجام می شود، گفت: حجم ترددها در این ماه افزایش می یابد و با هماهنگی خوبی که بین پلیس، دستگاه های امدادرسان و خدمات رسان در جاده ها انجام می شود امیدواریم سفری ایمن برای مردم در پیش داشته باشیم.

وی با اشاره به علل تصادفات به ویژه در شهریورماه امسال افزود: بیشترین عامل تصادفات نیمه نخست شهریور، عدم توجه به جلو بوده است که ممکن است دلیل آن خستگی، خواب آلودگی راننده و سرعت بالا باشد.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: البته بیشترین تخطی، تجاوز به چپ و همچنین تجاوز از سرعت مطمئنه بوده است که منجر به تصادفات جرحی و فوتی شده است؛ به عنوان مثال در تصادف اخیری که در استان خراسان شمالی رخ داد، تجاوز و انحراف به چپ منجر به فوت پنج تن شد و بیشترین ساعات تصادف در این ایام بین ساعت های چهار تا هشت بعدازظهر رخ داده است.

وی با اشاره به حادثه روز گذشته در جاده ملایر به نهاوند چنین توضیح داد که در این حادثه شاهد واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا بودیم که عدم کنترل مناسب راننده در فاصله کمتر از یک کیلومتری شهر و همچنین لغزنده بودن جاده سبب شد ، 11 زائر عراقی، کشته و مجروح شوند.

رییس پلیس راهور ناجا، نقش راننده را در کنار سایر عوامل مهم و اساسی عنوان کرد و اظهارداشت: علت اصلی این حادثه در دست بررسی است و اطلاع رسانی دقیقی صورت می گیرد.

مهری توصیه کرد: بهتر است هموطنان سفر خود را به روزهای پایانی شهریور ماه موکول نکنند و رانندگان در جاده اصلی دقت خود را افزایش دهند؛ چرا که تردد در راه های اصلی بیشتر است و از سوی دیگر باید به علایم، خط کشی و نقاط حادثه خیز بیشتر توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: بیش از سه هزار و 200 نقطه حادثه خیز در کشور با نصب علایم، آشکارسازی شده است؛ این در حالی است که 62 درصد تصادفات فوتی و جرحی نیز در همین جاده های اصلی رخ می دهد؛ بر این اساس می طلبد تا رانندگان رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به خط قرمز های پلیس در برخورد با متخلفان، افزود: رانندگان پرخطری که سرعت، سبقت غیرمجاز، حرکات غیرمتعارف و مارپیچ و همچنین سبقت در شانه خاکی داشته باشند، همکاران ما بدون چشم پوشی خودروی آنان را متوقف می کنند و آنان را جهت ایمنی جان راننده و سرنشینان خودرو و دیگر رعایت کنندگان قوانین رانندگی از سفر باز می دارند.

مهری تاکید کرد: در دهه پایانی شهریورماه با به کارگیری تمام ظرفیت و امکانات نیروی انتظامی به ویژه پلیس راهور و سایر پلیس های تخصصی، سفری ایمن برای هموطنان فراهم می شود اما از سوی دیگر از هموطنان می خواهیم تا راهنمایی همکاران ما در طول مسیر و در جاده های درون و برون شهری را در نظر بگیرند و از طریق تلفن گویای 120 یا از طریق شماره تفن 88255555 در جریان آخرین اطلاعات جاده ها قرار گیرند.

رییس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: بیش از 72درصد کشته ها در چهار ماهه امسال مربوط به تصادفات برون شهری و مابقی به درون شهری و از این تعداد 5/24 درصد کشته ها مربوط به موتورسکیلت سواران بوده اند.

مهری به موتورسیکلت سواران توصیه کرد حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند، تجهیزات لازم را همراه داشته باشند و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.

وی همچنین در توصیه به رانندگان سایر خودروها گفت: همه رانندگان در حین رانندگی به ویژه در جاده های کویری که خسته کننده است و امکان خواب آلودگی وجود دارد، استراحت کنند و رانندگان در سایر مسیر ها هر دو ساعت یک بار استراحت کنند؛ علاوه بر رانندگان، همه سرنشینان خودرو باید کمربند ایمنی خود را برای حفظ جانشان ببندند.

این مقام انتظامی همچنین به استفاده نکردن از تلفن همراه اشاره کرد و این مورد را ازمصادیق عدم توجه به جلو به عنوان یکی از علل تصادفات عنوان کرد.

مهری، اضافه کرد: افرادی که از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس استفاده می کنند باید دقت داشته باشند تا رانندگان شماره انتظامی خود را در داخل خودرو نصب کرده باشند و علاوه بر آن شماره پیامکی 110120 نیز در دید مسافران باشد تا اگر راننده تخلف حادثه ساز مرتکب شد موارد را اطلاع دهند؛ چرا که همکاران ما در مرکز کنترل ترافیک، شکایات را رصد می کنند و خودرو را در پاسگاه های پلیس بعدی یا گشت های راهور متوقف می کنند تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کرده باشند.

این مقام مسوول در نیروی انتظامی با اشاره به طرح وی‍ژه بازرس نامحسوس گفت: این طرح که هرسال برگزار می شود امسال نیز از طریق افسران راهور در حال اجراست به گونه ای که ماموران در اتوبوس به عنوان مسافر حاضر می شوند و رفتار رانندگان را زیرنظر قرار می دهند تا در صورت تخلف، برابر قانون با آنان برخورد شود.

وی در مورد امداد جاده ای اظهارداشت: براساس آمار چهارماهه سازمان پزشکی قانونی 51 درصد تلفات جاده ای، سر صحنه کشته می شوند و 49 درصد در مراحل پیش بیمارستانی و بیمارستانی فوت می شوند؛ براین اساس حدود 50 درصد افرادی که در تصادفات کشته می شوند به دلیل جراحات بعد از تصادف می میرند.

این مقام انتظامی به لزوم تجدیدنظر بر مدیریت امداد سوانح ترافیکی اشاره و خاطرنشان کرد که نیازمند آمبولانس هوایی هستیم؛ علاوه بر آن لازم است تا آمبولانس های موجود بازسازی شود.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به نواقص فنی اتوبوس اسکانیا گفت: آنچا توسط پلیس شماره گذاری می شود براساس استانداردهایی است که سازمان ملی استاندارد برای خودروها تعیین کرده است و سازمان محیط زیست از نظر آلایندگی به صورت کتبی اعلام می کند که فلان خوردو آلایندگی فنی و زیست محیطی داشته است و سپس پلیس، آن خودرو را شماره گذاری خواهد کرد.

مهری اضافه کرد: اتوبوس اسکانیا نیز مشکلاتی داشت که شماره گذاری آن توسط سازمان ملی استاندارد در سال 92 متوقف شد و این اتوبوس ها در سالجاری با مدل های جدید به چرخه حمل و نقل وارد شدند؛ این در حالی است که نسبت به استاندارد اسکانیاهای قبلی دغدغه هایی داریم که البته توسط مسوولان ذیربط فراخوان و برخی از نواقص برطرف شده است.

وی با اشاره به سوختن برخی خودروها در ماه های اخیر گفت: به عنوان مثال یک مورد بنز، دو مورد ولوو و دو مورد اسکانیا در ماه های اخیر خودبخود به دلیل نقص فنی دچار حریق شدند، البته برخی از این موارد به دلیل بی توجهی رانندگان بود و یا برخی استانداردهای لازم را نداشت.

رییس پلیس راهور با اشاره به حادثه روز گذشته مبنی بر واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور ملایر به نهاوند، چنین توضیح داد: زمان تولید این اتوبوس به سال 90 بازمی گردد و علت این حادثه از نظر سقف و ستون، تست واژگونی و تجدیدنظر از نظر فنی مورد بررسی قرار می گیرد چرا که این حوادث هشداری برای ما به شمار می آید و کارشناسان ما در فرآیند بررسی علت تصادف ، سر صحنه حضور می یابند و علت اصلی تصادف توسط آنان، همان، سر صحنه مشخص می شود.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: شماره گذاری خودروهای نو، امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ به گونه ای که طی پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 15 درصد کاهش در این حوزه مواجه بودیم و شماره گذاری در فرایند نقل و انتقال، 9،7 درصد کاهش داشتیم ؛ همچنین شماره گذاری خودروهای وارداتی 11 درصد و موتورسیکلت ها 20 درصد کاهش داشته ایم ؛ این در حالی است که در شماره گذاری خودروهای اسقاطی با دو برابر افزایش روبه رو بودیم.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب