امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11709 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۳۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

جعفر ابراهیمی نویسنده کودک و نوجوان مطرح کرد؛

ادبیات می تواند کودکان را به کتابخوانی عادت دهد

خبرایران: جعفر ابراهیمی درباره کتاب سازی کتاب کودکان و نوجوانان گفت: متاسفانه گاهی شاهد کتاب سازی هایی هستیم که هیچ زحمتی برای کتاب ها که خلاقیتی در آنها وجود داشته باشد نیستیم.
ادبیات می تواند کودکان را به کتابخوانی عادت دهد

به گزارش  خبرایران ازستاد خبری اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی، وی ادامه داد: این نوع کتاب ها بیشتر جنبه سودآوری دارد، و گاهی هم دیده شده متون قدیمی را برمی دارند و به زبان ساده تبدیل می کنند و این را کتابسازی می دانند درحالیکه این کتابسازی نیست زیرا زحمت زیادی برای تهیه آن کشیده نشده است.

این نویسنده کودک همچنین گفت: اگر فکر مثبتی به دنبال این کتاب سازی باشد و با اصول و شناخت دنیای کودکان و نوجوانان ساخته شده باشد قطعا کاری ارزنده خواهد بود.

ابراهیمی ادامه داد: برخی معتقدند نباید کتاب را به صورت کالا و اسباب بازی درآورد درحالیکه برای گروه سن پایین برای اینکه کودکان به کتاب خواندن علاقمند شوند خوب است کتاب هایی با این محتوا داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی کتاب ها شکلی سه بعدی دارند که برای کودکان بسیار جالب است زیرا به کودکان خلاقیت می دهد و بسیار بهتر از وسائلی مانند آی پد و تلفن است زیرا به واسطه آن وقت کودکان نیز بیهوده هدر نمی رود و از نظر جسمی هم آسیب نمی بینند.

این نویسنده کودک با بیان اینکه باید کمتر به آمار و ارقام فکر کنیم گفت: معمولا دولت ها بیشتر دوست دارند آمار بدهند درحالیکه باید به این نکته توجه داشته باشیم که؛ تا کتابی تجدید چاپ نشود و وارد جامعه نشود مردم آنها را نمی خوانند.

ابراهیمی ادامه داد: یکی از دلایلی که در دهه 60 کودکان بیشتر کتاب می خواندند این بود که حق انتخاب بیشتری داشتند زیرا تیراژ کتاب بالا بود اما امروز دیگر کتابی تجدید چاپ نمی شود ضمن اینکه ناشران هم به سمت چاپ کتاب های لوکس رفته اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز در کتابخانه های ما بیشتر کتاب های مذهبی و تاریخی دیده می شود و کتاب های ادبی تعدادشان بسیار کم است درحالیکه ادبیات می تواند کودکان را به کتابخوانی عادت دهد.

ابراهیمی گفت: نیاز روحی کودکان این است که کتاب داستان بخواند مخصوصا کتاب های افسانه ای. اگر توجه کرده باشید دلیل استقبال هری پاتر در ایران هم داستان هایی است که کودکان و نوجوانان دوست دارند.

وی با بیان اینکه برخی ناشران کتاب های خواب و حمام منتشر می کنند گفت: دولت باید از این ناشران حمایت کند زیرا این کتاب ها دوام بیشتری دارند و خانواده می توانند این کتاب ها را برای فرزندان بعدی شان هم نگه دارند به همین دلیل هم قیمت این نوع کتاب ها بالا است و خرید آن برای همه اقشار جامعه امکان پذیر نیست.

ابراهیمی ادامه داد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا این نوع کتاب ها با قیمت ارزانتری وارد بازار شود و در معرض استفاده عموم مردم قرار گیرد و حتی گاهی این کتاب ها را می توان به صورت جایزه به کودکان بدهیم.

برای اطلاع از آخرین اخبار اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی  به نشانی http://masrafefarhangi.ir/ مراجعه کنید.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب