امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1171 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۷:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

وزیر خارجه کشورمان؛

ایران هرگونه پیش شرط برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ را رد می‌کند / لبنان نماد وحدت و پیشرفت در میان گروه‌های مختلف است

خبرایران : محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با همتای لبنانی خود ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک با همکاری و همدلی همه گروه‌های لبنانی کابینه جدید این کشور تشکیل شود.
  ایران هرگونه پیش شرط برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ را رد می‌کند / لبنان نماد وحدت و پیشرفت در میان گروه‌های مختلف است

به گزارش خبرایران، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان لحظاتی پیش در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای لبنانی خود در بیروت، کشور میزبان را دوست و برادر و همچنین نماد بزرگ استقامت در مقابل صهیونیسم خواند و افزود: لبنان نماد وحدت و پیشرفت در میان گروه‌های مختلف این کشور است.

وی افزود:‌ بسیار خوشحالم که سفر بنده به لبنان با یک تحول مثبت در وحدت بین گروه‌های این کشور همراه شده است. من امیدوارم که در آینده نزدیک با همکاری و همدلی همه گروه‌های لبنانی شاهد تشکیل دولت و استقرار و امنیت و ثبات بیشتر در این کشور دوست و برادر باشیم.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما در منطقه و در جهان با یک بحران و چالش مشترک مواجه هستیم، بر تشریک مساعی همه کشورهای منطقه به منظور حل این بحران مشترک و جلوگیری از تروریسم و فرقه گرایی تاکید کرد.

ظریف با اشاره به حادثه تروریستی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، گفت: خون مردم ایران و مردم لبنان در جنگ با تروریسم و افراط گرایی بر روی خیابان‌های بیروت ریخته شد و ما از تلاش دولت لبنان برای دستگیری عوامل این جنایت هولناک – که جنایت های دیگری را سرزمین لبنان مرتکب شده بودند- سپاسگزاری می‌کنیم. امیدوارم که این همکاری شروعی باشد برای مبارزه با این پدیده خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه معتقدیم که همه کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای باید در راستای پایان دادن به جنگ در سوریه و دستیابی به راخ حل سیاسی مبتنی بر رأی مردم سوریه کمک کنند؛ افزود: این کار باید توسط مردم سوریه صورت گیرد و سایر کشورها می‌توانند در این زمینه کنند. جمهوری اسلامی ایران خوشحال است که در کنار لبنان به هر گونه راه حل سیاسی در سوریه کمک بکند.

وزیر خارجه کشورمان اظهار داشت: در روابط دوجانبه نیز امیدواریم هر چه بیشتر و گسترده‌تر همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی دو کشور به نفع مردم ایران و لبنان گسترش پیدا کند و توافق‌هایی که در گذشته بین دو کشور تنظیم شده با شکل گیری فضای جدید بین‌المللی بدون مشکل به پیش برود.

ظریف با بیان اینکه ما علاقمندیم که با دولت لبنان برای یافتن دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در لبنان و همچنین امام موسی صدر (ره) و همرانش که سالهاست مفقود شده‌اند؛ و باز گرداندن آنها به خانواده‌هایشان با لبنان همکاری کنیم؛ ابراز امیدواری که این همکاری نتیج خوبی را در پی داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره روابط ایران و عربستان سعودی گفت: ما به جد اعتقاد داریم که تروریسم، افراط و فرقه گرایی چالش مشترک برای همه کشورهای منطقه است و معتقدیم که این چالش مشترک با همکاری مشترک قابل حل است. همچنین اعتقاد داریم که منافع کوتاه مدت نباید مانع یک دیدگاه بلند برای رسیدن به اهداف مشترک کشورهای منطقه باشد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر روابط گسترده همکاری و تفاهم با همه کشورهای منطقه بویژه همسایگان ماست. در این میان کشور عربستان سعودی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جمهوری اسلامی همواره آمادگی داشته که با دولت عربستان سعودی روابط مبتنی بر حسن همجواری،‌ احترام متقابل و همکاری برای حل و فصل مشکلات منطقه‌ای را داشته باشد و این روابط را ادامه بدهد. کماکان این آمادگی را داریم.

ظریف در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره کنفرانس مطبوعاتی امروز وزرای خارجه آمریکا و روسیه و همچنین اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و مشارکت احتمالی ایران در کنفرانس ژنو 2، گفت: من اعتقاد دارم که هر گونه پیش شرط برای تفاهم گروه‌های مختلف سوری در کنفرانس ژنو 2، حتما برای رسیدن به توافق مفید نیست. مشکل سوریه را باید مردم سوریه حل کنند و خارجی‌ها فقط می‌توانند کمک کنند. خارجی‌ها نباید شرط و شروط بگذارند. اما درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو2، ما هیچ پیش شرطی را نمی‌پذیریم. اگر از ایران مانند سایر کشورها به صورت محترمانه درخواست شود که در این کنفرانس شرکت کند؛ ما در آن صورت در آن کنفرانس شرکت خواهیم کرد و اگر درخواست نشود؛ حتما کسانی که مانع این درخواست شدند در آینده از اقدام خودشان پشیمان خواهند شد. حضور ایران برای رسیدن به راه حل می‌تواند کمک کننده باشد و برای این کمک ما شرط نمی‌پذیریم.

پیشتر جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت ایران در صورتی به ژنو 2 دعوت می‌شود که مفاد کنفرانس ژنو 1 را بپذیرد.

 

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب