امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1178 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲:۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر؛

هیچ نگرانی از اجرای جشنواره ندارم/تبلیغات منفی در ارتباط با ایران بسیار زیاد است / برخی فکر می‌کنند که ما تئا‌تر نداریم

خبرایران: قادر آشنا درباره بخش بین‌الملل و حضور کم رنگ کشور‌ها در جشنواره سی و دوم تئا‌تر فجر گفت: تبلیغات منفی در ارتباط با ایران بسیار زیاد است و این کار ما را سخت کرده است. برخی فکر می‌کنند که ما تئا‌تر نداریم و از جایگاه ما هیچ اطلاعی ندارند.
هیچ نگرانی از اجرای جشنواره ندارم/تبلیغات منفی در ارتباط با ایران بسیار زیاد است / برخی فکر می‌کنند که ما تئا‌تر نداریم

به گزارش خبرنگار تئا‌تر خبرایران، سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به دبیری قادر آشنا در سالن کنفرانس تئا‌تر شهر با حضور اصحاب رسانه برگزار شبدون تردید انقلاب ایران اسلامی معجزه قرن به شمار می‌رود. انقلاب ما انقلاب منحصر به فردی بود. امام ما الگویی را در‌‌ همان اوایل ارائه دادند که باید از آن پیروی کنیم و هر جا که از این الگو در حال خارج شدن بودیم باید فریاد بزنید و ما را به مسیر برگردانید. تئا‌تر جای فکر و اندیشه است و قطعاً در جای که اندیشه وجود دارد سوال و چالش هم به وجود می‌‌آید. تلاش بر این بوده است که جشنواره خوبی را برگزار کنیم و حتماً در پایان کار جلسه‌ای را می‌گذاریم تا نقد‌ها و انتقاد‌های اصحاب رسانه را بشنویم.

مهدی شفیعی در ادامه گزارشی از نحوه اجرایی جشنواره و بخش‌های مختلف آن داد: ۲۴ تا ۲۸دی زمان برگزاری فجر استانی است در هفت استان اجرا‌ها انجام می‌شود. بخش‌های رقابتی جشنواره شامل مسابقه بین الملل، تازه‌های تئا‌تر ایران و مرور تئا‌تر ایران است. ۱۱۴ نمایش ایرانی در جشنواره حاضر شدندکه ۵۹ نمایش ز تهران است و ۵۵ نمایش از شهرستان‌ها.

وی در ادامه افزود که از ۱۲۹ نمایش حاضر در جشنواره ۱۰۰ نمایش صحنه‌ای و ۲۹ نمایش خیابانی است. بخش رادیو تئا‌تر هم تا تاریخ ۲۸/۱۰/۹۲ جدول ارائه خواهد کرد.

همچنین در بخش چشم انداز تئا‌تر ایران در سال ۱۳۹۳ سیزده نمایش حضور دارد، برگزیدگان جشنواره‌های مناطق پانزده نمایش، میهمان‌ها دوازده نمایش، جشنواره جشنواره‌ها شانزده نمایش، تئا‌تر خیابانی بیست و نه نمایش و رادیو تئاتربین هفت تا چهارده نمایش حضور خواهد داشت.

دبیر سی و دمین جشنواره تئا‌تر بین المللی فیلم فجر در ادامه گفت: قرار است کار گاه‌های نمایشی را کشور‌های کره، سوئیس، نروژ، هند و لهستان برگزار کنند. همچنین در بخش بین الملل شش نمایش مشترک بین ایران و کشورهایی همچون کره و کانادا به روی صحنه برود.

در ادامه نشست مهدی شفیعی دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر گفت: از این میان ۱۱۴ اثر ایرانی و ۱۵ اثر از گروه‌های خارجی است. بازار تئا‌تر ایران هم در این دوره با تفاوت نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره ۱۶ تالار نمایشی اجراهای صحنه‌ای را پوشش می‌دهند و یک تالار هم به بخش رادیو تئا‌تر اختصاص دارد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در ارتباط با مبلغ بودجه گفت: بودجه این دوره ۲ میلیارد و چهارصد میلیون تومان است. البته اسکان بچه‌های شهرستانی هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و هم چنین گروه‌های خارجی این شرایط باعث شده که بخش قابل توجهی از بودجه خرج شود. البته این را باید بگویم گروه‌ها تا ۴ روز می‌توانند در تهران بمانند و عوامل اصلی ماننده نویسنده و کارگردان تا اختتامیه در تهران می‌مانند.

مدیرکل سابق هنرهای نمایشی همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر چرایی تغییر اسماعیل عالی‌زاد دبیر سابق جشنواره سی و دوم تئا‌تر فجر تنها ۲ هفته مانده به برگزاری این دوره از جشنواره، تصریح کرد: در همین ایام من هم از مدیرکلی هنرهای نمایشی کنارگذاشته شدم پس نباید درباره چرایی تغییر دبیر جشنواره از من سؤال کنید.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره سرانجام تدوین نظام‌نامه جشنواره تئا‌تر فجر گفت: در زمان حضور آقای شاه‌آبادی در معاونت هنری این نظام‌نامه را تحویل وی دادیم که او یک هفته قبل از جابجایی در معاونت هنری به ما ابلاغ کرد. اما سعی کردیم تا معاونت جدید انتخاب شود و نظرات ایشان را هم داشته باشیم.

آشنا درباره دلایل حمایت چندماهه خود از اسماعیل عالی‌زاد دبیر پیشین سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر گفت: هر جا کار می‌کنم از مدیران خود دفاع می‌کنم. اما جایی که احساس کنم باید خود نیز به کار ورود پیدا کنم این کار را انجام می‌دهم. مخصوصاً در تئا‌تر که حساسیت‌های ویژه‌ای برای من دارد و خواهد داشت.

وی درباره بخش بین‌الملل و حضور کم رنگ کشور‌ها در جشنواره سی و دوم تئا‌تر فجر گفت: تبلیغات منفی در ارتباط با ایران بسیار زیاد است و این کار ما را سخت کرده است. برخی فکر می‌کنند که ما تئا‌تر نداریم و از جایگاه ما هیچ اطلاعی ندارند.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر در باره این سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا جشنواره تئا‌تر فجر زمین خورده است گفت: همه من را در صراحت کلام می‌شناسند. من به شما قول می‌دهم که جشنواره امسال جشنواره خوبی خواهد بود. حضور بیش از صد اثر نمایشی در جشنواره دلیل پویایی جشنواره است ضمن اینکه معتقد نیستم نقد کردن جشنواره به معنی زمین خوردن آن باشد. ما جشنواره خوبی را داریم و من هیچ نگرانی از بابت اجرای این جشنواره ندارم و همه چیز طبق روال پیش می‌رود.

شفیعی درباره حضور نداشتن سالن‌های مولوی در جشنواره امسال گفت: همچنین تماشاخانه «آو» و «سه نقطه» نیز به عنوان دو سالن خصوصی در این جشنواره میزبان آثار نمایشی هستند که جای خوشحالی دارد اما من هم از نبود تالار مولوی ناراحت هستم. ما حتی حاضر شدیم که در ساخت یکی از سالن‌ها در تالار مولوی همکاری داشته باشیم و آن را تعمیر کنیم اما به ما گفتند حتی هزینه یک کابل کشی ساده را هم نداریم. گفتند کابل برق‌ها بسیار ضعیف است و ممکن است برای اجرا‌ها مشکل به وجود بیاید.

گفتنی است در پایان نشست بسیاری از خبرنگاران بر این عقیده بودند که جواب‌های روشنی از قادر آشنا و شفیعی در یافت نکردند. شاید محافظه کاری برخی مسئولین در سینما به مسئولین تئا‌تر هم سرایت کرده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب