امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1180 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی خبرداد؛

همایش جامع علمی شاغلین حرف پزشکی برگزار می‌شود

خبرایران: دکتر داود امی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی از برگزاری نخستین همایش جامع علمی شاغلین حرف پزشکی خبر داد.
همایش جامع علمی شاغلین حرف پزشکی برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، دکتر داود امی در نشست خبری گفت: جامعه پزشکی جزو معدود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشورند که باید در سال‌های پس از فارغ‌التحصیلی نیز به صورت مداوم آموزش دریافت کرده و به تازه‌های رشته خود اشراف داشته باشند و حدود 450 هزار نفر در سطح کشور جزو مشمولان برنامه‌های آموزش مداوم هستند. این اجبار قانونی برای شاغلین حرف پزشکی از حدود 20 سال گذشته در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر سازمان نظام پزشکی سازمانی مستقل و حرفه‌ای است که در نوع خود بزرگترین سازمان صنفی کشور است و در 190 شهرستان تشکیلات سازمانی دارد. همچنین سازمان نظام پزشکی اصلی‌ترین مجری برگزار کننده آموزش مداوم شاغلین حرف پزشکی است.

وی تصریح کرد: سالانه حدود 10 هزار نفر از اعضای سازمان نظام پزشکی در برنامه‌های مختلف آموزشی شرکت می‌کنند. امیدواریم تا پایان دوره چهار ساله فعالیت سازمان، به عدد 20 هزار آموزش‌گیرنده در سال نزدیک شویم و نخستین همایش علمی شاغلین حرف پزشکی از نهم بهمن ماه به مدت سه روز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با شرکت حدود دو هزار نفر برگزار می‌شود. این همایش از 26 امتیاز بازآموزی برخوردار است و برای نخستین بار در تاریخ فعالیت‌های آموزشی حتی برای همکاران پرستار نیز آموزش‌های لازم در نظر گرفته شده است. در مجموع حدود 126 رشته پزشکی، پیراپزشکی،‌ پرستاری و ... در این همایش شرکت می‌کنند.

دکتر امی خاطرنشان کرد: حدود 300 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان مدرس در این همایش شرکت خواهند کرد. این همایش در سطح علمی بالایی برخوردار است و به همین دلیل وزارت بهداشت حداکثر امتیاز بازآموزی ممکن را برای آن در نظر گرفته است. در این همایش جدیدترین مطالب علمی به متخصصان هر رشته منتقل می‌شود. این همایش از نظر مشارکت انجمن‌ها نیز در نوع خود بی‌نظیر است. همچنین اخلاق پزشکی یکی از مباحثی است که به صورت خاص در این همایش به آن توجه شده است.

وی درخصوص محورهای علمی این همایش نیز ابرازداشت: متناسب با گروه‌هیا مختلف پزشکی مباحث مختلفی در نظر گرفته شده است در مجموع شاغلین حرف پزشکی به هفت گروه شامل پزشکی عمومی، داخلی، اطفال و موارد مشابه، بیهوشی و رشته‌های وابسته، جراحی و رشته‌های وابسته،‌دندانپزشکی و رشته‌های وابسته،‌داروسازی و علوم آزمایشگاهی تقسیم شده  و همچنین بخشی نیز به عنوان کارگاه تخصصی لیزر در پزشکی در نظر گرفته شده است.

امی عنوان داشت: وزارت بهداشت در پی افزایش اختیارات آموزشی سازمان نظام پزشکی است و در قالب این موضوع بحث ظرفیت‌سنجی رشته‌های تخصصی را به عنوان پروژه ملی طراحی می‌کنیم و وزارت بهداشت در سال های گذشته روش‌های مختلفی را به این منظور اجرایی کرده است اما متاسفانه هیچ کدام از این روش‌ها پاسخگو نبوده است در حال حاضر نیز طرحی به عنوان طرح جذب دانشجویان با تعهد خاص مطرح است. در مجموع بیش از یک سوم اعضای سازمان نظام پزشکی در تهران مشغول فعالیت‌اند و علت این موضوع آن است که مناطق دیگر جذابیتی برای فعالیت گروه‌های تخصصی مختلف ندارد.

وی همچنین تولید مقالات علمی در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: کشور ما طی چند سال اخیر از نظر تولید مقالات علمی رتبه‌های خوبی کسب کرده است به طوری که حوزه پزشکی رتبه اول جنوب غرب آسیا و رتبه 19 دنیا را به خود اختصاص داده است. این امر حاصل تلاش 12 هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی است. باید تدابیری اتخاذ شود که پزشکانی که از مدار پژوهش خارج شده‌اند مجددا وارد این مدار شوند.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب