امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11809 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۵۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شهرام کرمی اعلام کرد؛

استقبال خوب هنرمندان از چهارمین جشنواره تئاترشهر/ شرکت 73 گروه نمایشی و164 اجرا در 15 مکان مختلف جشنواره تئاترشهر/برگزاری بخش «مدرسه تئاتر»/ بزرگداشت داود رشیدی و تقدیر از داود دانشور

خبرایران:شهرام کرمی دبیرجشنواره تئاترشهرگفت: امسال هنرمندان ازچهارمین جشنواره تئاترشهراستقبال خوبی داشتند و خوشبختانه از 1075 متقاضی شرکت 73 گروه نمایشی در جشنواره حضور دارند که164 اجرا در 15 مکان مختلف پیش‌بینی شده است.
استقبال خوب هنرمندان از چهارمین جشنواره تئاترشهر/ شرکت 73 گروه نمایشی و164 اجرا در 15 مکان مختلف جشنواره تئاترشهر/برگزاری بخش «مدرسه تئاتر»/ بزرگداشت داود رشیدی و تقدیر از داود دانشور

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری چهارمین جشنواره تئاترشهر، صبح امروز دوشنبه 23شهریوربا حضور«امیر عبدالحسینی» معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاترشهر، «شهرام کرمی» مدیر امور نمایشی سازمان و دبیر جشنواره تئاترشهر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری و اصحاب رسانه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار و دراین نشست خبری «امیر عبدالحسینی» معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاترشهر درخصوص اظهارداشت: با افراد حرفه‌ای حوزه تئاتر جلساتی متعددی درمورد برگزاری جشنواره تئاتر شهر داشتیم که دستاوردهای مهمی داشت.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: در این جلسات براساس دوره سوم و فرصت‌های که ایجاد کرد دوره چهارم جشنواره برنامه‌ریزی و طراحی شد. شورای سیاست‌گذاری شکل گرفت و مقرر شد در دوره 4 سیاست‌های جدید و نوین ساماندهی شود. یکی از مباحثی که در جلسات بر آن تاکید می‌شد این بود که در جامعه‌ جشنواره زده فقط به برگزاری یک جشنواره بسنده نشود بلکه اهداف این جشنواره پس از اختتامیه نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته فضای در فرهنگسراها فراهم شد که نمایش‌ها اجرا شوند. ولی برای این که فقط به اجرای گروه‌های برتر بسنده نشود کار پژوهشی، علمی و مدرسه‌ای در قالب «مدرسه تئاتر» در فرهنگسرا شکل گرفت.

عبدالحسینی عنوان داشت: جشنواره تئاترشهر فرصتی برای ایجاد تعامل بین جامعه حرفه‌ای و گروه‌های غیردانشجویی است و ایجاد این تعامل از نکاتی مهمی است که برای این دوره مدنظر قرار گرفت تا حضور پیش‌کسوتان و متخصص تئاتر را در بحث داوری، شواری سیاست‌گذاری و تدریس و حضور جوان‌ها در اجرا را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: من به نوبه خودم از اهالی رسانه می خواهم جشنواره چهارم را نقد کرده و نقاط مثبت و منفی را یادآوری کنند .چرا که کارگردانان تئاتر نگاه ویژه‌ای به پوستر دارند و هنرمندان عرصه گرافیک نیز به این امر واقفند. در دوره گذشته به پوستر به عنوان رویدادی جدی توجه شد. در دوره چهارم نیز مازیار تهرانی پوستر جشنواره را براساس تصویرسازی مکتب لهستان به شکل نوین طراحی کرده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاترشهرابرازداشت: مابازدیدهایی ازپردیس خاوارن، موزه انتظامی و مرکز تئاتر صبا داشتیم و پس از بازدید راجع به شرایط سخت افزاری و کاربردی صحبت شد و نتیجه بررسی‌ها در اختیار شهردار قرار گرفت.دردفتر شهردارجلسه هیات مدیره تشکیل شد و دستاورد آن سند تعالی تئاتر است که با اهداف کوتاه، میان و بلند مدت طراحی شد.

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری تئاتر تهران به شکل مشورتی تشکیل می شود و مدیریت به شکل مشورتی توسط مدیراداره کل هنرهای نمایشی، مدیر حوزه هنری، مدیرعامل خانه تئاتر و مدیرعامل خانه هنرمندان انجام می‌شود تا درباره حوزه تئاتر شهر تهران تصمیم بگیرند و مدیریت یکپارچه باشد. مدیریت فضاهای تئاتری شهرداری نیز در اختیار سازمان است و ستاداجرایی آن شکل می‌گیرد که اعضای آن در اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

شهرام کرمی مدیر امور نمایشی سازمان و دبیر چهارمین جشنواره تئاترشهردر ادامه این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: خوشبختانه امسال هنرمندان از چهارمین جشنواره تئاترشهراستقبال خوبی داشتند. ازآنجایی که این رویداد موثر و شناخته شده متنوع‌ترین جشنواره تئاتر کشور است که بخش‌های مختلفی که جشنواره‌های دیگر ندارند دربرمی‌گیرد.

کرمی ابرازداشت: چهارمین جشنواره تئاترشهراز بخش‌های صحنه‌ای، مذهبی، مسابقه کودک ونوجوان، مسابقه تئاتر خیابانی، نمایشنامه‌نویسی، نمایشنامه‌خوانی، مدرسه تئاتر و مسابقه عکاسی تئاتر تشکیل شده و خوشبختانه از 1075 متقاضی شرکت 73 گروه نمایشی در جشنواره حضور دارند که164 اجرا در 15 مکان مختلف مانند فرهنگسرای خاوران، اندیشه، فردوس، حوزه هنری، اداره تئاتر، بوستان اندیشه و محوطه تئاترشهر پیش‌بینی شده است. 1024 هنرمند شرکت کننده داریم.

 وی درادامه تصیح کرد: رویکرد چهارمین جشنواره تئاترشهراز حمایت از گروه‌های جوان است. چرا که جشنواره فرصت حمایت از گروه‌های جوان را فراهم کرده است. در دوره گذشته نیز گروه‌های جوان و مستعدی معرفی شدند و اجراهایی با مخاطب بالا داشتند. نمایش «چشم در برابر چشم»، «نوشته‌های مهران صوفی» و «گروفالو» از جمله آثار برگزیده جشنواره محسوب می‌شوند که در اجرای عمومی با استقبال مخاطبان مواجه شدند.

مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با این توضیح که از سال آینده رویکرد توجه به گروه‌های جوان بازتعریف می‌شود، گفت: بخشی با عنوان تئاتر حرفه‌ای به جشنواره افزوده می‌شود همچنین از دوره قبل به بخش بین‌المللی فکر شده است ولی سالن‌های تخصصی در اختیار سازمان نیست و موجب شده نتوانیم بهره‌برداری مناسبی از فعالیت نمایشی داشته باشیم. امیدوارم با اختصاص سالن‌های متنوع این ضعف برطرف شود. رویکرد به بخش بین‌الملل از سال بعد در مباحث پژوهش و آموزش برای رشد تئاتر پی‌گیری می‌شود.

وی از چاپ 3 عنوان کتاب هم‌زمان با چهارمین جشنواره تئاترشهر خبر داد و گفت: نمایشنامه «سردار مهر و ماه» نوشته امیررضا کوهستانی، کتاب «تئاتر شورایی و شهروندی» اثر علی‌ظفر قهرمانی و مجموعه نمایشنامه «سنگ بیداری» نوشته مجتبی مهدی در ایام جشنواره در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

کرمی افزود: بخش «مدرسه تئاتر» چهارمین جشنواره تئاترشهرمانندگذشته برگزارمی شود و این بخش آموزشی از چند دوره گذشته مورد توجه است. دراین دوره 256 هنرجو از اول تابستان با حضور محمد چرمشیر، فرهاد تجویدی،رضا موسوی واحسان فلاحت پیشه آموزش دیدند.این افراد تئاتر را در بخش‌های مختلف پایه‌ای یاد می‌گیرند و این جریان تداوم دارد و محدود به جشنواره نیست.

وی با این توضیح که در این دوره بزرگداشت داود رشیدی برگزار می‌شود، اظهار داشت: این هنرمند نقش جدی در حوزه تئاتر ایفا کرده و قصد داریم از چند نفر از افرادی که در آموزش تئاتر و گسترش هنر نقش جدی داشتند تقدیر کنیم که امسال از داود دانشور تقدیر خواهد شد.

دبیرچهارمین جشنواره تئاترشهردرخصوص هیات داوران بخش‌های مختلف جشنواره هم یادآورشد: هیات داوران مسابقه تئاتر صحنه‌ای ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حمیدرضا نعیمی هستند. هیات داوران تئاتر مذهبی (باران) را اصغر همت، رحمت امینی و علی موذنی تشکیل می‌دهند. بخش نمایشنامه‌خوانی توسط داریوش مودبیان، رویا افشار و مریم معترف داروی می‌شود. مسابقه کودک و نوجوان نیز توسط بهرام شاه‌محمدلو، رضا فیاضی و لیلی رشیدی داوری خواهد شد.

وی عنوان داشت: داوری بخش خیابانی به عهده حسین عاطفی، محمدمهدی خاتمی و گلبرگ ابوترابیان است. مسابقه عکاسی را سیف‌الله صمدیان، محمود کلاری و فردین خلعتبری داوری می‌کنند. داوری بخش عکاسان صحنه‌ای نیز توسط مریم زندی، حسن غفاری و ابراهیم حسینی انجام می‌شود.  داوری مسابقه عکاسی تئاتر خیابانی نیز به عهده ابراهیم حسینی، ابراهیم سیسان و شکوفه هاشمیان است.

کرمی تاکید کرد: مسابقه عکاسی با روش جدید برگزار می‌شود و مدیریت این بخش به عهده رضا موسوی است که به شکل رالی عکاسی برگزار خواهد شد. در این بخش علاقه‌مندان عکاس در سالن‌های مختلف پخش می‌شوند و در طول جشنواره امکان عکس‌بردای دارند. سپس در اختتامیه داوران مجموعه عکاسی تئاتر منتخب را معرفی می‌کنند. کتاب برگزیده عکس نیز منتشر خواهد شد.

وی با یادآوری رویکرد جشنواره حمایت از جوانان توضیح داد:  نیمی از 73 گروه نمایشی حاضر در جشنواره برای اجرای عمومی حمایت می‌شوند. اگر هیات داوران تشخیص دادند همه اجراها قابلیت جذب مخاطب را دارند از 73 گروه نمایشی برای اجرای عمومی حمایت خواهد شد.

مدیر امور نمایشی سازمان و دبیر جشنواره تئاترشهر درپایان گفت: افتتاحیه جشنواره پنجشنبه26شهریور ساعت 19:30 در محوطه تئاترشهر با اجرای نمایش «دریادلان» آغاز می‌شود. موضوع نمایش غواصان شهید است و با بازی 50 بازیگر اجرا می‌شود. این نمایش در راستای ارزش‌های جامعه و کار مشترک، سازمان فرهنگی هنری، حوزه هنری و اداره کل هنرهای نمایشی است. که به مدت یک ماه در محوطه تئاترشهر اجرا دارد. ازسویی کارگاه تئاتر «شواریی» توسط «آرین رضایی» به مدت 3 روز هم‌زمان با جشنواره برگزارخواهدشد.

بنابراین گزارش، چهارمین جشنواره تئاتر شهر با موضوع زندگی شهری و شهروندی از 26 شهریور تا 2 مهرماه در مراکز فرهنگی هنری شهر تهران برگزار می شود.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب