امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11810 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱:۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سردار کارگرخبرداد؛

دفاع مقدس یک انقلاب فرهنگی بود/ سال گذشته 5 میلیون نفر از مناطق بازدید کردند/تبیین قدرت دفاعی، وحدت نیروهای مسلح، بسیج و نیروهای مردمی راهبرد ما درهفته دفاع مقدس است/ دفاع مقدس فقط متعلق به نیروهای مسلح نیست

خبرایران: رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: سال گذشته 5 میلیون نفر از مناطق بازدید کردند 50 درصد این افراد با وسایل نقلیه شخصی خود برای بازدید از یادمان‌ها آمده بودند.
دفاع مقدس یک انقلاب فرهنگی بود/ سال گذشته 5 میلیون نفر از مناطق بازدید کردند/تبیین قدرت دفاعی، وحدت نیروهای مسلح، بسیج و نیروهای مردمی راهبرد ما درهفته دفاع مقدس است/ دفاع مقدس فقط متعلق به نیروهای مسلح نیست

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس صبح امروز دوشنبه 23شهریوربا حضور«سردار بهمن کارگر» رئیس ستاد مرکزی و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی راهیان نوربرگزار و دراین نشست خبری «سردار بهمن کارگر» رئیس ستاد مرکزی و رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران امروز به‌برکت خون شهدا و ایثار جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه محسوب می‌شود. یکی از گلایه‌های ما این است که کمتر به‌سراغ رزمندگان می‌رویم، آنها گمنام هستند و گنجینه عظیمی به شمار می‌آیند که باید در ایامی خارج از هفته دفاع مقدس نیز به آنها توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس یک انقلاب فرهنگی بود و تنها به جانبازان و ایثارگران تعلق ندارد بلکه به همه عالم و جهان اسلامی متعلق است. الگویی که امام خمینی(ره) برای دفاع مقدس ارائه کرد، حداقل در منطقه خودمان یعنی سوریه، غزه، لبنان، یمن و ... دارد خودش را نشان می‌دهد و کسی نباید دفاع مقدس را مصادره کند، دفاع مقدس کلید وحدت در کشور به شمار می‌آید. همه جناح‌ها، ادیان و مذاهب در دفاع مقدس نقش داشته‌اند. حق دفاع مقدس در حوزه‌هایی مانند ادبیات، سینما و هنر ادا نشده است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: ازآنجایی که این فرهنگ مدال افتخاری بر سینه مردم و از پرافتخارترین دوران کشور ما محسوب می‌شود باید در همه حوزه‌ها به آن بپردازیم و مردم را از همه اقشار هنری و غیرهنری پای کار دفاع مقدس بیاوریم. تشییع شهدای غواص را دیدیم که مردم با چه شور و شعوری در آن شرکت کردند.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت در مناطق عملیاتی دفاع مقدس، عنوان داشت: هرچه این ظرفیت‌ها افزایش می‌یابد مردم استقبالشان بیشتر می‌شود، سال گذشته 5 میلیون نفر از مناطق بازدید کردند 50 درصد این افراد با وسایل نقلیه شخصی خود برای بازدید از یادمان‌ها آمده بودند. همچنین 80 درصد این جمعیت جوانان 15 تا 30 سال بودند که این نشان از توجه خاص مردم ما به دفاع مقدس است.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس  به شعار هفته دفاع مقدس سال 94 اشاره کرد و توضیح داد: شعار امسال نیز «ما می‌توانیم» است، سعی کرده‌ایم عنوان شعار را یکسان نگه داریم. راهبردهای ما در هفته دفاع مقدس در راستای تبیین قدرت دفاعی، وحدت نیروهای مسلح، بسیج و نیروهای مردمی است. همچنین تبیین و تعیین نقش رهبری و ولی فقیه در دفاع مقدس مورد توجه قرار می‌گیرد. نقش اقوام، مذاهب، زنان و روحانیت نیز باید در این میان بررسی شود.

وی ابرازداشت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود روشن کردن نقش استکبارستیزی به‌ویژه آمریکا در دفاع مقدس است، یعنی اینکه صدام با تحریک چه‌کسانی به کشور ما حمله کرد و حداقل درخواست ما در نشست با مسئولان مختلف برای برنامه ریزی در خصوص هفته دفاع مقدس این بود که سیمای ظاهری شهرها و محلات در هفته دفاع مقدس تغییر کند. همچنین شبکه‌های مجازی و فعالیت مخصوص در این حوزه، مدیریت جهادی و شهدای مدافع حرم از جمله مواردی است که باید در هفته دفاع مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سردار کارگر افزود: موضوع اقشار و اصناف نیز امسال بیشتر از سالهای گذشته مورد نظر قرار می‌گیرد. ازآنجایی که دفاع مقدس را نباید فقط متعلق به نیروهای مسلح دانست باید آن را میان عموم مردم آورد و به همین خاطر اقشار و اصناف در این خصوص مورد تأکید بسیار قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به آغاز دانشگاه‌ها و مدارس که همزمان با هفته دفاع مقدس صورت می‌گیرد گفت: فعالیت‌ها و برنامه‌های بسیاری مخصوص دانشجویان و دانش‌آموزان طرح‌ریزی شده است تا حال و هوای هفته دفاع مقدس در این دو مکان که از مهمترین مکان‌های آموزشی کشور محسوب می‌شود، حس شود. یکی از کارهایی که امسال می‌خواهیم از هفته دفاع مقدس آغاز کنیم و آن را ادامه دهیم بحث خاطره‌گویی است. مقام معظم رهبری در دیدار با یکی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح فرمودند: به جوانانی که وارد نیروهای مسلح می‌شوند خاطرات خود را بیان کنید، این خاطره‌گویی فقط برای فرماندهان نیست بلکه رزمندگان و خانواده شهدا و ایثارگران را در بر می‌گیرد و می‌تواند مکمل تاریخ شفاهی نیز باشد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اهمیت جایگاه کتاب در دفاع مقدس پیشنهادی را مطرح کرد و یادآورشد: هر خانواده‌ای می‌تواند در این هفته یک کتاب در حوزه دفاع مقدس تهیه کند که قطعاً تأثیر بسیاری در این حوزه خواهد گذاشت. کاری که هرساله در سپاه و بسیج صورت می‌گیرد بازسازی عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که این عملیات‌ها میان استان‌های سراسر کشور تقسیم می‌شود. ما غیر از نیروهای مسلح از سازمان‌های کشوری نیز درخواست کردیم تا برنامه‌های خود را برای این هفته به ما بدهند.

وی به مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: نهادهایی همچون ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستادکل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، وزارت کشور، معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، وزارت دفاع، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آموزش و پرورش، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، راه‌آهن، شهرداری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت علوم، جمعیت هلال احمر، اتاق اصناف، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ... در برگزاری برنامه‌های مختلف هفته دفاع مقدس با ستاد مرکزی مشارکت دارند.

رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس به برگزاری رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: مدیریت اجرایی رژه به‌عهده سپاه پاسداران است که در روز نخست هفته دفاع مقدس یعنی 31 شهریورماه صورت می‌گیرد. نظارت و هماهنگی در اجرا و برگزاری مراسم تقدیر از سربازان نیروهای مسلح در دومین روز از هفته دفاع مقدس در یگان‌های نظامی و انتظامی سراسر کشور انجام می‌شود. همچنین ارتش جمهوری اسلامی مراسم سالگرد شهادت فرماندهان و سرداران نیروهای مسلح (شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا) را برگزار می‌کند.

وی تاکید کرد: روز سوم از هفته دفاع مقدس پنج‌شنبه است که مراسم عطرافشانی و گلباران 19 هزار گلزار مطهر شهدا در سراسر کشور برگزار می‌شود. همچنین روز جمعه سخنران پیش از خطبه‌ها از فرماندهان نیروهای مسلح خواهد بود که با موضوع هفته دفاع مقدس به سخنرانی می‌پردازد. برگزاری سومین سال پیاده‌روی خانوادگی و ورزش همگانی در کلیه استان‌ها به‌همت سپاه پاسداران و سازمان بسیج مستضعفین صورت می‌گیرد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بزرگداشت شهید شاخص قشر در سال 94 توسط وزارت کشور برگزار و یک پروژه برجسته در دست افتتاح، به نام این شهید شاخص نامگذاری می‌شود وهمه سازمان‌ها و نهادهایی که در برگزاری هفته دفاع مقدس مشارکت دارند برنامه‌های متعددی همچون نشست‌های ایثارگران، تقدیر از خانواده شهدا و جانبازان، برپایی نمایشگاه‌های عکس، کتاب و مسابقات کتابخوانی، برپایی ماکت‌های عملیاتی، تجلیل از شهدای اتباع خارجی و شهدای مدافع حرم دارند.

وی ادامه داد: از جمله این برنامه‌ها فعالیت‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. معاونت سیما در این ایام در 577 برنامه به‌مدت 15 هزار و 774 دقیقه از 13 شبکه سراسری و ملی پخش خواهد کرد. معاونت صدای رسانه ملی نیز 435 برنامه به‌مدت زمان 9 هزار و 64 دقیقه از شبکه‌های رادیویی سراسری پخش می‌کند و 43 یادمان دفاع مقدس در پنج استان خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز طی هفته دفاع مقدس با ارائه برنامه‌های ویژه‌ای پذیرای زائران مناطق عملیاتی خواهند بود. باید در هفته دفاع مقدس اصل را بر وحدت گذاشته و همچون سالهای گذشته این هفته را با رعایت اعتدال، انصاف و پرهیز از افراط و مبالغه در مورد شخصیت‌ها برگزار کنیم و همچنین جریان‌های انحرافی و گروهک‌های ضدانقلاب را تبیین کرده و با شبهه افکنی در دفاع مقدس مقابله کنیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب