امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11856 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۹:۴۶:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت خبرداد؛

رونمايی از فناوری ايرانی كک نفتی و افتتاح رسمی از واحد نيمه صنعتی توليد آن / به ثمر نشستن همكاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و ايميدرو

خبرایران: پژوهشگاه صنعت نفت با همكاري مشترك سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از اولين فناوي ايراني كك نفتي رونمايي و همچنين واحد نيمه صنعتي آن را روز سه شنبه 31 شهريور ماه در پژوهشگاه با حضور مديران ايميدرو و وزارت نفت افتتاح خواهد كرد.
رونمايی از فناوری ايرانی كک نفتی و افتتاح رسمی از واحد نيمه صنعتی توليد آن / به ثمر نشستن همكاری مشترک پژوهشگاه صنعت نفت و ايميدرو

دكتر منصور بزمي،‌ رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه فرآيند ككينگ يك فرايند ارتقاء كيفيت مهم و متداول در پالايشگاه‌هاي دنيا است، گفت: فراورده هاي ميان تقطير و كك به عنوان محصولات اين فرآيند مي باشند كه كك آن در صنايع فلزي مانند آلومينيوم سازي و فولاد مورد استفاده قرار مي گيرد.

وي با اشاره به اين‌كه در ايران با توجه به پيش‌بيني رشد صنايع آلومينيوم‌سازي وفولاد‌سازي، افزايش رشد مصرف اين ماده نيز مورد انتظار است، گفت: اين در حالي است كه تمام كك مورد نياز از خارج كشور وارد مي‌شود و با وجود خوراك اصلي اين واحد كه ته‌ مانده برج تقطير خلاء پالايشگاه است، هيچ واحد كك‌سازي در كشور احداث نشده است.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه اين فناوري براي اولين بار در كشور توسعه يافته و واحد نيمه صنعتي آن نيز احداث شده است، گفت: با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي كه در صنعت آلومينيوم وجود دارد، مقدار مورد نياز كشور به كك آندي تا 500 هزارتن در سال پيش بيني مي‌شود.

رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اين‌كه در حال حاضر، متولي صنعت آلومينيوم ايميدرو است، گفت: متولي و حامي مالي اين طرح ايميدرو است و طي قرارداد پژوهشي با پژوهشگاه به مدت 38 ماه اين طرح از اسفند سال 91 در حال انجام است.

آن مقام مسئول با بيان اينكه طرح حاضر شامل 8 پروژه است تا علاوه بر بومي سازي دانش اين فرآيند بتوانيم مقدمات لازم براي احداث اولين واحد صنعتي را نيز فراهم كنيم، گفت: در حال حاضر پروژه‌هاي اول تا سوم اين طرح به اتمام رسيده است و ساير پروژه‌ها نيز تا ارديبهشت سال 95 به اتمام خواهد رسيد.

بزمي با اشاره به اينكه كك به عنوان يك محصول راهبردي مطرح است، گفت: صنايع آلومينيوم به اين خوراك بسيار وابسته است و طي بررسي‌هاي انجام شده اين طرح از صرفه اقتصادي قابل قبولي برخوردار است.

بزمي تصريح كرد: يكي از ماموريت‌هاي پژوهشگاه توسعه فناوري هاي ارتقاء فرآورده‌هاي سنگين و كم ارزش است، از اين رو تبديل ته مانده‌هاي نفتي به محصولات با ارزش همانند فرآورده‌هاي ميان تقطير و كك بسيار حايز اهميت است.

بزمي با بيان اين‌كه براي كسب داده‌هاي تجربي و توليد و تست محصولات نياز به احداث واحد نيمه صنعتي است، اظهار داشت: پس از اتمام مراحل آزمايشگاهي، تيم مهندسي پژوهشگاه، طراحي يك واحد با ظرفيت دو بشكه در روز خوراك را در دستور كار قرار داد و پس از انجام مراحل خريد، ساخت و نصب اين واحد هم اكنون قابل بهره برداري است.

رييس پرديس پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با تاكيد بر اين‌كه پژوهشگاه و ايميدرو در طرح ككينگ فعاليتي مشترك داشته‌اند، گفت: براي معرفي پايلوت ككينگ، مسئولين ايميدرو و پژوهشگاه صنعت نفت روز سه شنبه 31 شهريور از فناوري كك نفتي و واحد نيمه صنعتي آن رونمايي خواهند نمود.

بزمي در ادامه با تاكيد بر اينكه هدف اصلي اين طرح، صنعتي شدن اين فرآيند است گفت: اميدواريم پس از راه‌اندازي اين پايلوت داده‌هاي مورد نياز براي طراحي واحد صنعتي را به دست آوريم و به يك خودكفايي ملي در اين زمينه برسيم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب