امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 11915 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

از سوي معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد؛

برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در هفته دفاع‌مقدس اعلام شد

خبرایران: برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در هفته دفاع‌مقدس ازسوی محمد اله‌ياري فومني معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد تشريح كرد.
برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در هفته دفاع‌مقدس اعلام شد

محمد اله‌ياري فومني معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد در گفتگو با روابط عمومي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با اشاره به فرارسيدن هفته دفاع‌مقدس، اظهار داشت: نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در تقويم سال جاري خود، بزرگداشت مقام شامخ شهدا و ايثارگران هشت سال دفاع مقدس را از برنامه‌هاي اصلي خود قرار داد. لذا با برنامه‌ريزي منسجم دو ماهه با حضور نمايندگان معاونت‌ها و ادارات كل مختلف ستادي و همراهي ادارات استاني برنامه‌هاي مختلفي را برنامه‌ريزي كرده است.

اله‌ياري در تشريح برنامه‌هاي نهاد در طول اين هفته، با اشاره به افتتاح كتابخانه در نقاط مختلف كشور، گفت: در طول هفته دفاع‌مقدس 11 كتابخانه در 6 استان كشور (آذربايجا‌ شرقي، اصفهان، كردستان، چهارمحال و بختياري، خراسان‌شمالي و خراسان‌رضوي) به بهره‌برداري مي‌رسند كه از اين تعداد 2 كتابخانه به نام شهيدان معاذي و مرادي در كردستان و يك كتابخانه به نام شهداي سادات در چهارمحال و بختياري افتتاح مي‌شوند. همچنين 2 كتابخانه نيز با عنوان شهداي غواص در شهر بيدك خراسان شمالي و جندان اصفهان نامگذاري مي‌شوند.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد با اشاره به برگزاري جلسات «نقد» و «كتاب‌خوان» در اين هفته، اضافه كرد:‌ در طي اين هفته برنامه‌ريزي جهت برگزاري بيش 30 جلسه نقد كتاب پيرامون حوزه دفاع‌مقدس در سراسر كشور صورت گرفته است. همچنين 18 نشست كتاب‌خوان (6 نشست استاني و 12 نشست شهرستاني) با محوريت كتب دفاع‌مقدس برگزار مي‌شود كه در طي اين نشست‌ها كتاب‌هايي نظير خاك‌هاي نرم كوشك، من زنده‌ام، دختر شينا، جشن حنابندان، پايي كه جا ماند، گردان قاطرچي و... معرفي خواهند شد.

وي در بخش ديگري از اين گفتگو ضمن اشاره به راه‌اندازي سامانه‌اي براي جمع‌آوري و تشكيل بانك اطلاعاتي ايثارگران نهاد، خاطرنشان كرد: براي نخستين‌بار آمار و اطلاعات 283 نفر از خانواده‌هاي شهداء و ايثارگران نهاد جمع‌آوري و سامان‌دهي شد كه بر اين اساس در آيين بزرگداشت و تجليل مقام ايثارگران نهاد از 4 شهيد كتابدار (مربوط به قبل از تفكيك كتابخانه‌ها از ارشاد)، 43 نفر از فرزندان شهداء، 87 نفر خواهر و برادر شهيد، 3 نفر آزاده، 29 نفر جانباز، 117 نفر رزمنده تقدير به عمل خواهد آمد.

اله‌ياري رونمايي از كتاب‌هايي با موضع دفاع‌مقدس را از ديگر برنامه‌هاي نهاد در اين هفته عنوان كرد و گفت: رونمايي همزمان از حدود 30 عنوان كتاب تازه چاپ شده در حوزه دفاع‌مقدس در مراسمي ملي به همراه تجليل از ناشرين اين كتب، از ديگر برنامه‌هاي اين هفته خواهد بود.

وي همچنين يادآور شد: دبيركل، معاونين، مشاورين، مديران كل و كاركنان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در ايام مقارن با چهلم شهداي غواص با حضور در مزار دو تن از شهداي غواص واقع در حوزه هنري سازمان تبلغات اسلامي با همراهي گروه موزيك ارتش جمهوري اسلامي ايران و اهداي تاج گل اداي احترام خواهد كرد.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد با تاكيد بر لزوم اجراي توليدات محتوايي مطابق با اين هفته، تصريح كرد: طراحي و تدوين پوستر "اين چند كتاب" با عنوان اسوه‌ها و معرفي 8 كتاب فاخر در حوزه دفاع مقدس و توزيع آن در 3500 كتابخانه و نيز مراكز فرهنگي سراسر كشور به همراه تدوين و چاپ كتابچه "اسوه ها" براي معرفي 24 كتاب برجسته دفاع مقدس كه برخي از آنها با تقريظ مقام معظم رهبري مدظله‌العالي بر آنها همراه است، از جمله برنامه‌هاي نهاد در اين حوزه است.

اله‌ياري با اعلام برگزاري آيين بزرگداشت و تجليل مقام ايثارگران نهاد در روز دوشنبه ششم مهر، بيان داشت: اين مراسم همزمان با هفتمين روز از هفته دفاع‌مقدس و با حضور 400 نفر از ايثارگران و كاركنان نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، حجت‌السلام محمدحسن ابوترابی نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، شخصيت‌هاي كشوري و لشگري، اعضاي كميسيون فرهنگي و فراكسيون شاهد و ايثارگر مجلس در حوزه هنري برگزار مي‌شود.

وي در ادامه اين گفتگو با اشاره به برنامه هايي نظير تقدير از كتابداران حوزه دفاع مقدس و اعضاي فعال ايثارگر كتابخانه هاي عمومي گفت: در طي اين هفته از حدود 30 كتابداري كه در بخش‌ها و كتابخانه‌هاي تخصصي جنگ و دفاع مقدس در سراسر كشور مشغول به خدمت هستند تقدير خواهد شد ضمن اينكه در كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور نيز از اعضاي فعال خانواده شهيد يا ايثارگر تقدير به عمل خواهد آمد.

معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخواني نهاد همچنين ضمن اعلام برگزاري نمايشگاه‌هايي با استفاده از كتب موجود در حوزه دفاع‌مقدس در كتابخانه‌هاي عمومي كشور، از ارسال 10 عنوان جديد از كتب تازه منتشر شده در اين حوزه به كتابخانه‌هاي عمومي كشور خبر داد.

اله‌ياري در پايان با اشاره به قرار گرفتن برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور در ليست برنامه‌هاي بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، از ارسال طرح‌هاي ترويجي در حوزه كتب مربوط به دفاع‌مقدس براي چاپ در نشريات به عنوان يكي ديگر از برنامه‌هاي نهاد در هفته دفاع‌مقدس نام برد.

گفتني است شورای برنامه‌ریزی هفته دفاع‌مقدس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از دو ماه پيش، به منظور گرامیداشت این هفته تشكيل شده بود.

گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس، همه ساله از روز سی و یکم شهریور لغایت هفتم مهرماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب